radarposten in België

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
marie
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 nov 2005, 15:20
Locatie: Brugge

radarposten in België

Bericht door marie »

Hallo,

ik ben op zoek naar het bestaan van radarposten (Würtzburg en Freya) in België.Op het net is veel info te vinden omtrent radarposten in de ons omringende landen,schijnbaar is België het zwarte "gat" in dit netwerk.
Indien iemand bepaalde links weet naar mijn zoektocht zou ik dit op prijs stellen mij deze mede te delen.
Ik ben voornamelijk op zoek naar informatie aangaande de radarinstallatie te Wortegem-Petegem (Oost-Vlaanderen).

Mvg,
marie
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Hallo Marie,

Heb je een exacte lokatie van die radarpost in Wortegem-Petegem? Ik werk dat niet zo ver van en kan eventueel eens wat foto's maken en doormailen.

Groeten, Jelle
For King & Country
marie
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 nov 2005, 15:20
Locatie: Brugge

Bericht door marie »

Hallo Jelle,

Ik ben zelf reeds ter plaatse geweest en heb reeds foto's van de site genomen.Via het net ben ik in contact gekomen met het "duitse atlantikwall archief",zij vroegen om deze foto's aangezien ze deze radarpost niet wisten zijn.Ze vroegen ook om orginele foto's.Ik heb dan een mailtje gestuurd naar het gemeentebestuur van Wortegem-Petegem.Deze hebben me dan gewoon doorgestuurd naar een nog op te richten heemkundige kring in de gemeente.
Via via ben ik bij mensen ( +/- 85jaar oud) terechtgekomen die op de boerderij gewerkt hebben naast de site.Op die manier heb een schets kunnen maken.Zo heb ik de opstelling van de radars (2 Würtzburgs + 1 Freya),barakken,Flak afweer + munitiekelder kunnen optekenen.

Verdere informatie op het net heb ik echter niet ondekt.Van de ons omringende landen bestaan er volledige pagina's,Belgenland blijkt opnieuw een zwart gat.

greetz
marie
marie
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 nov 2005, 15:20
Locatie: Brugge

Bericht door marie »

Jelle,

De overblijfselen van de site (2 sokkels Würtzburgradars + 1 gebouwtje(schijnbaar voor de electrogroep)) bevindt zich in de driehoek Stoofstraat,Oudenaardseweg,Kruishoutemseweg,dit te Wortegem.

Ik zou je anders het schetsje doorsturen maar ik weet niet hoe dat in z'n werk gaat via een forum,

groetjes

marie
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Hallo Marie,

Ik denk al te weten waar het zich bevind. Kan het zijn dat je 2 bunkers ziet liggen vanop de Kruishoutemseweg? Mijn overgrootmoeder woont zo een goeie kilometer van die plaats. Ik zal eens nagaan wat zij er over weet.
Mocht je weten welke Duitse troepen daar gelegerd waren kun je ook op die manier aan info geraken. Ik zal eens kijken in mijn naslagwerk of ik iets kan vinden dat je kan helpen.

Groeten, Jelle

:arrow: Edit: even uit het hoofd kan ik zeggen dat de propaganda-kompagnie 612 in de regio van Oudenaarde verbleef.
For King & Country
le perdreau
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2008, 16:39

Re: radarposten in België

Bericht door le perdreau »

Hoi,

ik heb de tekenningen liggen van het verzet uit die tijd die ook verzonden zijn naar Engeland...

Indien interesse laat gerust iets weten.
Patriotism consists not in waving the flag, but in striving that our country shall be righteous as well as strong.
Plaats reactie