door KevinP » 20 jun 2006, 19:21
Sir Archibald Sinclair, Brits minister van Luchtvaart, in een standpuntbepaling van 15 juli 1944 aan Anthony Eden:
In uw schrijven van 7 juli vroeg u mij of de inzet van bommenwerpers de moord op de joden van Hongarije op één of andere manier kan tegenhouden. […] Ik heb daartoe de volgende mogelijkheden onderzocht:
a) Onderbreking van spoorlijnen
b) Vernietiging van de installaties
c) Overige manieren om de activiteiten in het kamp te verhinderen
Zoals mij verzekerd is, ligt a) buiten de mogelijkheden. Het onderbreken van verkeersverbindingen in Normandië vroeg al enorme hoeveelheden bommenwerpers, de afstand naar Silezië vanaf onze ondersteuningspunten sluit een dergelijke operatie geheel uit.
Het bombarderen van de installaties zelf ligt buiten de mogelijkheden van onze luchtvloot, omdat de afstand te groot is voor een nachtelijke aanval. De Amerikanen kunnen misschien een aanval bij daglicht uitvoeren, maar dat wordt een kostbare en risicovolle onderneming. Het zou een slag in de lucht kunnen worden en zelfs al werden de installaties vernietigd, dan weet ik niet of het de slachtoffers werkelijk zou helpen. Er blijft één mogelijkheid over en wel: het kamp bombarderen en zo snel mogelijk tegelijk wapens afwerpen in de hoop dat een deel van de gevangenen zal weten te ontsnappen. […] Maar zelfs al slaagt de aanval op het kamp, dan nog zijn de kansen om te vluchten gering.
Desondanks wil ik voorstellen om het project, met al onze bevindingen, aan de Amerikanen voor te leggen en te zien of zij bereid zijn het te wagen. Ik betwijfel echter of de Amerikanen het project voor uitvoerbaar houden en wil op geen enkele manier verwachtingen wekken.
Ook na herhaaldelijke verzoeken aan de Amerikanen en Britten, onder andere door het Jewish Agency, bleef men bij het besluit om Auschwitz niet te bombarderen. De bommen en inspanningen dienden bespaard te worden voor militaire doelen en de redding van de joden lag er in dat de geallieerden de oorlog moesten winnen. Op 7 augustus werden op 20 km van Auschwitz de olieraffinaderijen van Trzebinia gebombardeerd en op 20 augustus 1944 de benzinefabrieken van Monowitz, op slechts 8 kilometer van Auschwitz-Birkenau. Operationeel gezien was het dus mogelijk om Auschwitz-Birkenau te bombarderen, waarom men dit toch niet gedaan heeft komt vermoedelijk door meerdere factoren. Het nut van dit bombardement en de prioriteit van militaire doelen zijn waarschijnlijk de meest belangrijke factoren.
(Bron: Guido Knopp -
Hitlers Holocaust)
Sir Archibald Sinclair, Brits minister van Luchtvaart, in een standpuntbepaling van 15 juli 1944 aan Anthony Eden:
[quote]In uw schrijven van 7 juli vroeg u mij of de inzet van bommenwerpers de moord op de joden van Hongarije op één of andere manier kan tegenhouden. […] Ik heb daartoe de volgende mogelijkheden onderzocht:
a) Onderbreking van spoorlijnen
b) Vernietiging van de installaties
c) Overige manieren om de activiteiten in het kamp te verhinderen
Zoals mij verzekerd is, ligt a) buiten de mogelijkheden. Het onderbreken van verkeersverbindingen in Normandië vroeg al enorme hoeveelheden bommenwerpers, de afstand naar Silezië vanaf onze ondersteuningspunten sluit een dergelijke operatie geheel uit.
Het bombarderen van de installaties zelf ligt buiten de mogelijkheden van onze luchtvloot, omdat de afstand te groot is voor een nachtelijke aanval. De Amerikanen kunnen misschien een aanval bij daglicht uitvoeren, maar dat wordt een kostbare en risicovolle onderneming. Het zou een slag in de lucht kunnen worden en zelfs al werden de installaties vernietigd, dan weet ik niet of het de slachtoffers werkelijk zou helpen. Er blijft één mogelijkheid over en wel: het kamp bombarderen en zo snel mogelijk tegelijk wapens afwerpen in de hoop dat een deel van de gevangenen zal weten te ontsnappen. […] Maar zelfs al slaagt de aanval op het kamp, dan nog zijn de kansen om te vluchten gering.
Desondanks wil ik voorstellen om het project, met al onze bevindingen, aan de Amerikanen voor te leggen en te zien of zij bereid zijn het te wagen. Ik betwijfel echter of de Amerikanen het project voor uitvoerbaar houden en wil op geen enkele manier verwachtingen wekken.[/quote]
Ook na herhaaldelijke verzoeken aan de Amerikanen en Britten, onder andere door het Jewish Agency, bleef men bij het besluit om Auschwitz niet te bombarderen. De bommen en inspanningen dienden bespaard te worden voor militaire doelen en de redding van de joden lag er in dat de geallieerden de oorlog moesten winnen. Op 7 augustus werden op 20 km van Auschwitz de olieraffinaderijen van Trzebinia gebombardeerd en op 20 augustus 1944 de benzinefabrieken van Monowitz, op slechts 8 kilometer van Auschwitz-Birkenau. Operationeel gezien was het dus mogelijk om Auschwitz-Birkenau te bombarderen, waarom men dit toch niet gedaan heeft komt vermoedelijk door meerdere factoren. Het nut van dit bombardement en de prioriteit van militaire doelen zijn waarschijnlijk de meest belangrijke factoren.
(Bron: Guido Knopp - [i]Hitlers Holocaust[/i])