Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-kever)

Plaats een reactie

Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :frownno: _/-\o_ :+ :shocked: :yes: :zapped: :bonk: :/ :r :full:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-kever)

door Harro » 01 jun 2005, 22:21

Of dat verhaal dat Hitler hem zelf ontworp waar is daar bestaat grote twijfel en veel discussie over. Maar dat zegt Discovery er natuurlijk niet bij 8)

door wehrwulf » 01 jun 2005, 22:00

de auto die porsche had ontworpen was zeker een lelijk geval. :shock:
maar weten jullie wel dat adolf hitler de kever heeft ontworpen.
hoe kom je der bij denk je nou, welnu ik kijk vaak naar discovery channel.
ik vindt de kever zelf niks,heb in diverse kunnen rijden maar geen kever voor mij.
weet je ook welke auto model het vaakst van eigenaar verwisselt??
tja de volkswagen kever dus.

door Arjen » 29 mei 2005, 14:47

Nu bij 300 euro boodschappen gratis een 3e rijk kado!
Had Hitler moeten weten...

door thedutchdevilo » 28 mei 2005, 20:22

:evil: Funny Koch...........pas maar op met die bonuskaart van Appie Hein !

door Opgeheven account 1427 » 27 mei 2005, 23:08

Oh god, wat zou dan de werkelijke gedachte achter de Airmiles en Rocks zijn...? Elk spaarsysteem heeft zo zijn donkere zijden :mrgreen:

door thedutchdevilo » 27 mei 2005, 15:55

Dezelfde truc deed Hitler (of Goebels ?)ook met een radio.
In het geval van de radio was het idee om de mensen zeer goedkoop een radio te laten kopen,zodat de propaganda door elke duitser aangehoor kon worden.
Deze radio noemde men een ''Volksempfanger''en deze radio moest ook bijelkaar gespaard worden.

door Opgeheven account 1427 » 26 mei 2005, 20:02

Ik denk dat er niet veel weerstand was. Ze snapten dondersgoed dat er oorloggsmaterieel nodig was en veel duitsers geloofden tot het eind in de 'endsieg' . Ze dachten waarschijnlijk dat ze hun 'Käfer' na de overwinning wel zouden krijgen.

door thejeter » 26 mei 2005, 16:19

:D

:x

Re: Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-ke

door Boroskov » 26 mei 2005, 16:09

thejeter schreef:Wat was de reactie van die spaarders hierop dan? Weet iemand dit??
Ik denk: Scheisse!! :wink:

Re: Nazi propaganda: Ieder zijn auto: de KdF-Wagen (de VW-ke

door thejeter » 26 mei 2005, 16:01

thePiano schreef:Afbeelding

Om de grote werkloosheid op te lossen -naast de reeds vroeg heropgestarte oorlogseconomie- kwam Hitler tijdens zijn eerste speech als Rijkskanselier, op de Berlijnse Auto show in 1933, met grootse plannen af. Hitler was niet de uitvinder van de autobahn want in Berlijn was er al in 1921 al één aangelegd. Maar hij kondigde wel de uitbreiding van de Duitse Autobahnen aan. Onder leiding van Fritz Todt moesten die ongeveer 6.900 kilometers lang worden. Uiteindelijk zou daarvan maar de helft verwezenlijkt worden.

Om deze autobahnen goed te benutten moesten er dus meer auto's komen. Hitler kondigde dan ook aan dat hij een auto wilde laten bouwen die voor iedereen betaalbaar was. In 1934 zocht Ferdinand Porsche contact met Hitler. Deze laatste stelde een behoorlijk eisenpakket aan de te bouwen auto: de wagen moest minder dan 1.000 RM kosten, 2 volwassenen en 3 kinderen kunnen vervoeren of 3 soldaten met machinegeweer, laag verbruik, betaalbaar, luchtgekoelde, betrouwbare motor, kruissnelheid van 100 km/u.

Ondanks deze eisen beloofde Porsche dat hij in een jaar zou slagen. Vervolgens zou de RDA (Reichsdienst Deutsche Automobilfabrikanten) de prototypes dan bouwen. In oktober 1935 had Porsche in het diepste geheim in zijn privé-garage de eerste auto gebouwd. Deze auto had geen achterruit of bumpers, en achterwaarts scharnierende deuren. Toen de RDA de auto zag, begonnen ze te vrezen voor het mogelijke succes ervan, waardoor de verkoop van hun eigen auto's sterk zou kunnen dalen. Daarom vertraagden zij de bouw van de prototypes zodat Porsche zijn deadline nooit zou halen.

Afbeelding
Hitler op de autotentoonstelling in Berlijn in 1938 bij de presentatie van de KdF-wagen

Hitler kwam hier echter achter en liet de bouw van de prototypes onder staatstoezicht vallen. De tijd hierna was zeer hectisch voor het Porsche Büro. Porsche reisde met een aantal anderen naar Amerika om te kijken hoe je het best een moderne fabriek op kon zetten. Ook deed hij hier nog ideëen op zoals het gebruik van de windtunnel. In de herfst en winter werden er drie auto's getest. In de jaren 1935-1938 werden er onder andere bij Mercedes-Benz zo'n 100 prototypes gebouwd. Deze werden bij de overheidsinspectie, door soldaten, getest.

De naam van de auto werd voor de autotentoonstelling in Berlijn, in 1938, veranderd in "KDF-Wagen" wat "Kraft Durch Freude" betekent. In Berlijn kondigde Hitler aan dat na jaren van onderzoek de Volkswagen eindelijk klaar was. Zijn bijnaam kreeg de KDF doordat de NEW YORK Times de auto bij diens perspresentatie spottend "Kever" noemde. Sindsdien is hij nooit meer van deze naam afgekomen.

Afbeelding
Spaarkas 'Für meinen Wagen'

De bouw van de fabriek begon in mei 1938 in Fallersleben zo'n 70 kilometer ten oosten van Hannover. Om de werknemers van de fabriek te huisvesten werd er een heel dorp gebouwd. Dit dorp werd "Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben" genoemd. De auto was leverbaar in drie verschillende versies: de normale versie, een versie met zonnedak en later kwam daar ook een cabriolet bij.

De productie van de KdF-wagen werd gefinancierd door hun toekomstige eigenaars door kleine voorafbetalingen dat werd opgezet in de vorm van een spaarsysteem. Door elke week een zegel te kopen van 5 Reichsmark kon je sparen voor een KDF. Er werden zelfs blikken fel gekleurde spaarkassen verspreid waardoor de Duitsers wekelijks hun 5 Rijksmark bij elkaar konden sparen en hun zegel konden aanschaffen. Het systeem werd een gigantisch succes: velen spaarden de benodigde 750 Mark om het bestelnummer van 'hun' auto in handen te krijgen. Ondanks het feit van de toenemende oorlogsdreiging waren er snel 270.000 aanmeldingen. Dit was ruim meer dan de totale Duitse autoproductie. In de eerste helft van 1939 was de jaarproductie van 1940 al uitverkocht.

Afbeelding
Oktober 1946: de 10.000ste VW-kever rolt van de band

Toen de oorlog uitbrak was de fabriek nog geeneens afgebouwd. De productie van Kevers werd gestaakt omdat er grote behoefte was aan militaire voertuigen. De 337.000 spaarders die Duitsland toen telde, zouden hun auto nooit krijgen. De fabriek ging over tot het bouwen van militaire voertuigen. Om te beginnen werd er de Kubelwagen gebouwd. Dat was een vierkant ding met een verhoogd onderstel, die ook off road te gebruiken was, een vroege alle terreinen-wagen. Later kwam daar nog de Schwimmwagen bij, een amfibievoertuig. Van de Kubelwagens werden er zo'n 50.000 gebouwd en van de Schimmwagens 15.000.

Aangezien de officieren comfortabelere auto's wilden dan de gewone Kubelwagens, werd er op het chassis van de Kubelwagen de carrosserie van een KdF gezet. Hier werden er zo'n 630 van gebouwd. Naast deze voertuigen werden er in de fabriek ook vliegtuigen hersteld en V1-bommen gebouwd.

Na de oorlog op 25 mei 1946, werd de productie van de KdF-wagen hervat, maar de naam veranderd. De Volkswagen-Kever zou de meest verkochte auto aller tijden worden.

Bronnen.

Op het internet:

http://www.pjehle.de/PJ/VW_Kaefer/Kafer ... story.html Der Volkswagen Kever

http://home.arcor.de/old-beetle/flohmar ... t1938.html VW Prospekt von 1938
http://www.mynetcologne.de/~nc-baginsdi2/KdF/kdf.html Posters en foto's van de KdF-wagen
http://www.cs.vu.nl/~wslokker/gs.htm Volkswagen geschiedenis (ned)

Literatuur:
• Hitler 1889-1936; Ian Kershaw 1998; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484538
• Hitler 1936-1945; Ian Kershaw 2000; Het Spectrum paperbackeditie 2003; ISBN 9027484546
• Goebbels - Regisseur van het Derde Rijk; Alan Wykes; uitg. De Standaard 1995; ISBN 90 02 1990 58
• Hitlers Beulen; Guido Knopp; De Prom 2001; ISBN 906801823X
• De Oorlogskranten; Florence Uitgeverij NV 1994; Deel 74 Het Derde Rijk
De 337.000 spaarders die Duitsland toen telde, zouden hun auto nooit krijgen.
Wat was de reactie van die spaarders hierop dan? Weet iemand dit??

door Peter M » 05 mei 2004, 12:34

Interessante afbeelding! Kever met ballonbanden die op de Kubel 82 afrikakorps werden gezet!

door Jurrie » 05 mei 2004, 12:21

Inderdaad een mooi stuk

Maar dan vraag ik me nog af wat DIT: http://www.armodelbouw.com/catalog/imag ... 346426.jpg voor een was? Is dat er een zegmaar van die 630?

Jurrie

door Miesjel » 03 mei 2004, 21:49

Mooi stukje zeg.. een echt schrijvers talent en veel nuttige informatie!

door Brianlinden » 03 mei 2004, 21:18

Ik heb nog een slagzin van de KDF wagen

5 mark die wochen must du sparen willst du im eigen wagen fahren :D

Het staat op een plaatje!!

door Proos » 01 mei 2004, 00:54

De foto's mag je gebruiken. Eventueel kan ik ze ook in hogere resolutie leveren.

Omhoog