Graag mening van kenners over enkele objecten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hyperliteBo
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2008, 17:41

Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door hyperliteBo »

Ik ben van een paar objecten van men verzamelinf niet 100ù zeker wat het is of van wanneer, kan iemand me helpen?

1) Een duitse bajonet(denk ik, ziet er tog een voor een k98 uit) die ik zelf heb opgedoken uit de schelde.
Stempel op de schede: 42 asw, mischen niet duidelijk maar op het lemet is het zeker leesbaar(heb hier geen foto van maar er staat wel deglijk 42 asw

Afbeelding


2) Nog een duitse bajonet, type Mauser k 98, staat 44 op(vermoedelijk datum ) maar ook russische tekens daarmee mijn vrees voor nep, heb me late wijsmaken door verkoper(jammer genoeg na de verkoop) dat het Oost duits is.
Afbeelding

Afbeelding



3) een veldfles waarvan de verkoper niets van wist, hij zei vermoedelijk Afrikakorps, het zag er mij zeker authentiek uit en heb ze voor 5euro gekocht.
Ik zou graag willen wete wat de stempel is(wat ze betekent, zie de foto) maar ook wat ze eigelijk waard is.
ook staat op de veldfles de letters KM gekerfd, of mischien is dit men fantasie die op hol slaat :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Alvast bedankt
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door Sander89 »

De Russische tekens op de bajonet wijst erop dat hij is doorgebruikt door de Russen ná WO2. Zo is het gros van de wapens uit WO2 doorgebruikt, je vindt zelfs nog K98's met davidsterren (ze werden ironisch genoeg doorgebruikt door de Israëlische strijdkrachten).
Dat laatste is een Duitse "kokusnoot" veldfles, gemaakt van geperst hout om een aluminium veldfles. Is oa door de DAK (Duitse afrika korps) gebruikt, maar ook later in Europa (de Duitsers (her)gebruikten alles). Een ingekerfte afkorting kan heel goed de naam van de vorige eigenaar zijn geweest (die van 60 jaar geleden bedoel ik dan). Gewoon om zijn spul te markeren (zo zie je in veel helmen of gasmaskerbussen ook de naam van de eigenaar erop staan).
Gebruikersavatar
hyperliteBo
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2008, 17:41

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door hyperliteBo »

Sander89 schreef:De Russische tekens op de bajonet wijst erop dat hij is doorgebruikt door de Russen ná WO2. Zo is het gros van de wapens uit WO2 doorgebruikt, je vindt zelfs nog K98's met davidsterren (ze werden ironisch genoeg doorgebruikt door de Israëlische strijdkrachten).
Dat laatste is een Duitse "kokusnoot" veldfles, gemaakt van geperst hout om een aluminium veldfles. Is oa door de DAK (Duitse afrika korps) gebruikt, maar ook later in Europa (de Duitsers (her)gebruikten alles). Een ingekerfte afkorting kan heel goed de naam van de vorige eigenaar zijn geweest (die van 60 jaar geleden bedoel ik dan). Gewoon om zijn spul te markeren (zo zie je in veel helmen of gasmaskerbussen ook de naam van de eigenaar erop staan).

Maar van die 42 ASW weet je niets??

Ook enig idee wat al die afkortingen op de veldfles betekene en hoeveel het waard is (ik gok meer dan mijn betaalde €5)
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door WW2 Vetaran »

hyperliteBo schreef:
Sander89 schreef:De Russische tekens op de bajonet wijst erop dat hij is doorgebruikt door de Russen ná WO2. Zo is het gros van de wapens uit WO2 doorgebruikt, je vindt zelfs nog K98's met davidsterren (ze werden ironisch genoeg doorgebruikt door de Israëlische strijdkrachten).
Dat laatste is een Duitse "kokusnoot" veldfles, gemaakt van geperst hout om een aluminium veldfles. Is oa door de DAK (Duitse afrika korps) gebruikt, maar ook later in Europa (de Duitsers (her)gebruikten alles). Een ingekerfte afkorting kan heel goed de naam van de vorige eigenaar zijn geweest (die van 60 jaar geleden bedoel ik dan). Gewoon om zijn spul te markeren (zo zie je in veel helmen of gasmaskerbussen ook de naam van de eigenaar erop staan).

Maar van die 42 ASW weet je niets??

Ook enig idee wat al die afkortingen op de veldfles betekene en hoeveel het waard is (ik gok meer dan mijn betaalde €5)
Die bajonet is een Duitse.
Is zeker meer dan 5 euro waard.
Nette exemplaren gaan wel voor 60 euro en meer!
Gebruikersavatar
hyperliteBo
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2008, 17:41

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door hyperliteBo »

ok Bedankt, ik weet al veel :)
ik zou enkel nog indien mogelijk EXACT willen weten wat die ASW op de bajonet en alle afkortingen op de veldfles betekenen

Als het niet te veel gevraagd is natuurlijk...


ALvast bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door michiel01 »

hallo,

Asw 42 en hre 43 zijn respectievelijk producent en jaar van fabricage. De drielettercodes staan voor producenten,lijsten zijn op internet te vinden en ik heb ze in 'n boek staan. Mocht je ze niet op internet kunnen vinden dan moet je me maar even pb'en en dan zoek ik het van 't weekend wel even voor je op. Drgm staat voor deutsche reichs gemeinschaft of iets van die strekking (ff opzoeken op wikipedia,staat t keurig uitgelegt). De 2e bajo is een servisch exemplaar voor de yugoslavische k98. Deze variant is niet duits wo2 gebruikt.
Waardes, ja das lastig te zeggen, je 1e bajo ong. 45-55 euro. Nr 2 ong 20 euro de veldfles ong 10 euro.
Michiel
ammo
Lid
Berichten: 3515
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door ammo »

michiel01 schreef:hallo,

Asw 42 en hre 43 zijn respectievelijk producent en jaar van fabricage. De drielettercodes staan voor producenten,lijsten zijn op internet te vinden en ik heb ze in 'n boek staan. Mocht je ze niet op internet kunnen vinden dan moet je me maar even pb'en en dan zoek ik het van 't weekend wel even voor je op. Drgm staat voor deutsche reichs gemeinschaft of iets van die strekking (ff opzoeken op wikipedia,staat t keurig uitgelegt). De 2e bajo is een servisch exemplaar voor de yugoslavische k98. Deze variant is niet duits wo2 gebruikt.
Waardes, ja das lastig te zeggen, je 1e bajo ong. 45-55 euro. Nr 2 ong 20 euro de veldfles ong 10 euro.
Michiel

DRGM = Deutches Reich Gebrauchts Muster.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door JimK »

asw op de Duitse bajonet (inderdaad 98K) is de drielettercode voor de maker van de bajonet
ASW = Hörster, E.u.F., Stahl u. Metallwarenfabrik
Solingen, Kattenbergstraße
en 42 voor 1942

De ander mauser bajonet is een exemplaar voor de Joegoslavische mauser M48.
Dit is dus geen russische en geen doorgebruikte. Maar gewoon Joegoslavisch waar je er tegenwoordig veel van tegenkomt. waarde is 25 euro.


De veldfles is inderdaad een Duitse Afrikakorps veldfles, en later ook in Europa gebruikt. Hij is echter niet compleet en heeft niet echt veel waarde. Vijf euro is niet te duur natuurlijk. Maar ik denk dat het bij 15 ook wel ophoudt.
D.R.G.M. staat voor Deutsches Reichs Gebrauchs Muster
H.R.E. is wederom de makers code en dat is
HRE = Motz & Co., C.W., Metallwarenfabrik
Brandenburg/Havel
gemaakt in 1943
D.R.P. angm 37 betekent dat het Deutches Reichs Patent in 1937 angemeldet is.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Graag mening van kenners over enkele objecten

Bericht door dutchhelmets »

de russen hebben geen letter "y" in hun alfabet itt servo-kroatisch(zie stempel). bajonet is inderdaad, zoals eerder gemeld Yugoslavisch. en wel voor de m48 en/of m48A1. beiden exact gelijk aan de k98. de eerste overgestempelde oorlogswapens en de tweede na-oorlogs geproduceerd.
je koopt ze in Bosnie voor een tientje en soms zelfs minder.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie