Feldpost Stalingrad

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Hallo Members
Alweer een tijdje geleden.

Wil dit delen met jullie, het is niet echt zo bijzonder (Voor mij wel).
Auke dit is vooral uw gebied! Heb al veel van je geleerd. Bedankt!

Auke wel een vraag, de FPnr van deze is 25072, Nebel-Werfer-Regiment-51.
Deze is vernietigd bij/in Stalingrad. Waar was deze ondergeschikt?
Tweede vraag wat gebeurde er op 01.01.1943 in Stalingrad?

FP1:

Liebe Eltern und Geschwister!

Entschuldigt bitte, dass ich Euch so lange nicht geschrieben habe. Habe Euem Brief, auf den ich ganz besonders gewartet habe, erhalten, habe auch die 5 Päckchen mit größter Freude erhalten, herzlichsten Dank dafür.
Sitze jetzt Abends 8 Uhr im Bunker, der uns viel Arbeit kostete gegen Flieger, sitze mit noch zwei Kameraden rund um den kleinen Tisch, den uns Kameraden aus dem verfluchten Stalingrad organisiert haben. Jeder sitzt, schreibt und denkt an seine Lieben zu Hause in der Heimat. Wie wird es wohl wieder gehen zu Hause.

Wie geht es denn Dir, liebe Mutter, ist es denn bei Dir noch nicht besser. In den Briefen muss ich leider immer feststellen, dass noch keine Besserung vorhanden ist, was wird denn das noch werden? Marie ist wieder so weit in Ordnung. Marie aus Wendelstein hat wieder die Zimmer getüncht, so hat sie mir geschrieben. Macht sich doch große Mühe.

Liebe Eltern, Ihr wisst schon bereits, dass ich bei meinem nächsten Urlaub heiraten will. Es kann sein, dass ich schon bald fahren kann, denn der Urlaub geht schon wieder flott weiter. Ich freue mich, dass Ihr für mich so viel Verständnis habt, meine nötigen Sachen (Papiere) und so weiter in Ordnung bringt, indem ich ja jetzt selbst nichts machen kann, bin weit von euch entfernt. Hat mir sehr geholfen, dass Vater sich schon die Mühe genommen hat, zum Bürgermeister wegen die Papiere.


---------------

FP2:

Russland, den 8.11.42

Liebe Eltern u. Geschwister!

Habe heute am 8.11. Euem lieben Brief erhalten, hat mich sehr gefreut, überhaupt, dass Ihr darüber Euch klar seid mit dem Heiraten bei meinem nächsten Urlaub, und dass meine Papiere schon soweit in Ordnung sind. Minna (?) habe ich auch geschrieben, dass sie sich auf alles vorbereiten soll. Es kann sein, dass ich im Dezember oder Januar 1943 auf Urlaub komme. Wenn ich genaueren Bescheid weiß, dann schreib ich Euch sofort, muß dann aber alles gerichtet sein. Herzlichen Dank für Eure Aufmerksamkeit.
Bin noch auf der Küche (?), geht es mir aber auch noch Gott sei Dank gut, das gleiche wünsche ich auch Euch allen. Wie geht es denn Mutter, ist denn immer noch keine Besserung vorhanden, das ist aber eine langweilige Geschichte, und Du liebe Schwester Marie, wie geht es denn Dir, ist Deine Operation gut verlaufen, da kannst man von einem Glück sprechen. Was macht Vater, wird halt viel Arbeit haben und nun die Sache mit mir auch noch, wird schon manchmal schimpfen. Aber liebe Eltern, einmal muss es sein. Hoffentlich klappt alles. Wäre mir sehr recht, wenn Schorsch (Georg) mit seiner Frau dabei sein könnte.

Wie geht es Marie in Wendelstein, Hans, Schorsch, und in Schwabach, was macht mein kleiner Athi (Otti?), hoffentlich ist er gesund und kann vielleicht schon sprechen, möchte ihn schon lange mal wieder sehen. Schorsch schafft noch in Nürnberg, ja? Loni hat mir schon lange nicht mehr geschrieben, Hans und Schorsch auch nicht. Hoffentlich geht es ihnen allen noch gut.


Bin noch im Raum vor Stalingrad, 20 km Luftlinie davor. Aber es nimmt auch mal ein Ende. Heute Nacht ist ein starker Frost eingetreten. Diesen Winter werden wir auch wieder herum kriegen. Voriges Jahr sind wir auch nicht verfroren.

Nun liebe Mutter, wünsche ich Dir alles Gute, unser Herrgott möge Dich beschützen, dass Du bald wieder gesund wirst.

Will Euch eine Marke beilegen, weil Ihr mal bei mir angefragt habt, sonst hätte ich ja keine geschickt. Besten Dank noch mal für Eure Päckchen. Nun möchte ich auch mal von Mutterhand wenigstens einen Gruß zu lesen bekommen.

Liebe Eltern und Marie, ich danke Euch allen für Eure Aufmerksamkeit. Will nun schließen, für heute genug.

Es grüßt Euch alle Euer Adam aus dem Osten.

Aufs Wiedersehen freut sich Euer Adam.


Hij wou zijn verloofde ten huwelijk vragen in December of Januari als hij terug naar huis ging. Spijtig genoeg is deze soldaat MIA in Stadt Stalingrad op 01.01.1943.

Na het allemaal is ontcijferd, heb ik hem ook gevonden op Volksbund!

Nachname: Weinberger
Vorname: Adam

Dienstgrad:
Geburtsdatum: 03.05.1912
Geburtsort:
Todes-/Vermisstendatum: 01.01.1943
Todes-/Vermisstenort: Stadt Stalingrad


Nach den uns vorliegenden Informationen ist die o. g. Person seit 01.01.1943 vermißt.

Fast 65 Jahre nach dem Ende der erbitterten Kämpfe um Stalingrad haben Tausende Familien in Deutschland noch immer keinen Hinweis über den Verbleib ihrer Angehörigen, deren Spuren sich 1942/43 zwischen Don und Wolga verloren haben. Um diesen dennoch einen Ort des persönlichen Gedenkens zu schaffen, hat der Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge die Personalien der Stalingrad-Vermissten auf dem deutschen Soldatenfriedhof in Rossoschka bei Wolgograd dokumentiert. Auf 107 Granitwürfeln mit einer Kantenlänge von 1,50 Metern und einer Höhe von 1,35 Metern sind in alphabetischer Reihefolge 103 234 Namen eingraviert. Der Name des Obengenannten ist auf dem Würfel 99, Platte 17 verzeichnet. Ein Foto können Sie gern bei uns bestellen.


Hier staat geen rank maar achteraan op de brief staat zijn rang, op 't moment dat hij de brie(f)(ven) verstuurde was hij Obgf dus Obergefreiter. Ik haal uit op de brieven dat hij naar zijn broer stuurde Johann Weinberger. Waarschijnlijk woonde zij in Kleinschwarzenlohe te Wendelstein.

Méér komende
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Auke »

Altijd interessant zulke veldpost, zeker als je het kunt koppelen aan een eenheid en een Volksbund-entry.

Werfer-Regiment 51 (in april 1942 van Nebelwerfer-Regiment 51 hiertoe hernoemd) was een 'losse' eenheid, niet ondergeschikt aan een divisie. Het regiment stond gewoon direct ter beschikking aan het 6. Armee of een van zijn korpsen. Het regiment is o.a. opgenomen in de lijst van direct aan het 6. Armee ondergeschikte eenheden in Stalingrad van Piekalkiewicz, maar heeft ook een pagina op LdW:

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... ment51.htm

Ik heb geen idee wat er voor bijzonders is gebeurt op 1 januari 1943. Deze dag viel in de relatief rustige periode tussen het terugdringen van Hoths ontzettingsmacht (24 december 1942) en de start van operatie Ring (10 januari 1943). Maar gevochten werd er natuurlijk altijd, niet alleen tegen de Sovjets, ook tegen honger en kou. We zullen nooit weten waaraan Weinberger is bezweken. Het dagboek van Stalingrad.net schrijft bij 1 januari 1943:
Stalingrad.net schreef:The front was stirred by action again. All the human and horse meat piled up around the battlefields inside the pocket had caused the rat and mouse population to explode and the rodents to become bolder and bolder. In the daily hours the Germans fought the Russians and at night they fought mice and rats. The rats attacked the soldiers while they slept. One infantryman with frostbitten feet lost two toes to a rat one night and did not even know it until the morning.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Bedankt!

Toen deze werd vernietigd waar werden de resterende soldaten ondergeschikt? Als deze er waren oftewel gevangen genomen, kan ook dat ze de Kessel zijn ontvlucht of ,dankzij jou site, dat er een paar zijn uitgebroken.

VB: (als je zelf wilt zien)
http://www.volksbund.de/graebersuche/co ... ACFE5184E6

Het raarste is dat hij schrijft dat hij en 2 kameraden rond een tafel zitten, die hun 2 uit Stalingrad hebben gehaald, Weinberger noemt Stalingrad "verfluchten" vervloekt. Was het moraal toen al slecht om Stalingrad te veroveren?

Ook schrijft hij "Bin noch im Raum vor Stalingrad, 20 km Luftlinie davor. Aber es nimmt auch mal ein Ende. ".

Hij verwijst ook naar de koude "Heute Nacht ist ein starker Frost eingetreten. Diesen Winter werden wir auch wieder herum kriegen. Voriges Jahr sind wir auch nicht verfroren." Dat hij deze winter ook al zal overleven, omdat de vorige overleeft heeft.

EDIT: Gevonden op Lexikon: "Am 20. November wurde es dann mit der 6. Armee in Stalingrad eingeschlossen, nur geringe Teile blieben außerhalb des Kessels. In Stalingrad ging das Regiment im Januar 1943 unter."

Dus samen met het 6 Legerkorps ingesloten, vernietigd in 1943 Januari.

Bedankt
Bart
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Nieuwe informatie

Waarom hij Stalingrad vervloekt noemt:

Werfer-Regiment 51 (Naar bronnen van eenheid historie) bezweek:
30% slachtoffers van de Sovjet tegenaanval op 19 November, een ander 25% (Gedood, verwond, vermist en Vries(kou/wonden)) van toen tot en het einde van de slag, de resterende 45% werd gevangengenomen in Russische(Sovjet) gevangenschap, In vroeg 1943, had Werfer-Regiment 51 727 van zijn soldaten opgegeven als MIA (Vermist in Actie).
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Auke »

Sturmkreuz schreef:Het raarste is dat hij schrijft dat hij en 2 kameraden rond een tafel zitten, die hun 2 uit Stalingrad hebben gehaald, Weinberger noemt Stalingrad "verfluchten" vervloekt. Was het moraal toen al slecht om Stalingrad te veroveren?
Wat is de schrijfdatum van deze brief?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Deze is van 3.11.42 (Wat blijkbaar hier niet is getypt (vergeten)).

De andere is 5 dagen later geschreven op 8.11.42.

Beide brieven beginnen met

Russlan, den (3)(8).11.42

Liebe .....
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Auke »

Ja, op dat moment was het moreel al behoorlijk verslechterd. De Duitsers waren nu ook al ruim twee maanden in Stalingrad. Paulus had al diverse pogingen gedaan de Sovjetverdedigers te overwinnen, maar dat was nog steeds niet gelukt. Zijn laatste poging te stad te veroveren zou Paulus op 11 november doen. Ook was de temperatuur al aanzienlijk gezakt; op 10 november viel de eerste sneeuw.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Bedankt, Auke!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door coco »

Waarmee vetaal je? heb je een site waar de oude letters op staan ofzo? wil namelijk een hoop foto achterkantjes ook vertalen.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Vertalen? Je brieven laten ontcijferen. Je kunt dit via betaling doen, makkelijkste is het zelf leren. Anders als je iemand kent die het kan eens lief vragen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door coco »

oke, om hele brieven te doen wel ja, maar ik ga het even proberen met dit: http://www.militarycollectibles4u.nl/?m ... eID=575647

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Je kan proberen, maar dat gaat niet echt makkelijk lukken, sinds in de brieven letters aan mekaar geschreven zijn, wat schuin en verschillend handschrift is dit pak moeilijk om die letters eruit te halen, op die afbeelding zie je ze mooi apart, recht en proper.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Samuel. »

Klein advies, ikzelf heb een aantal blaadjes gepakt en wat geoefend met de letters. Daarna een paar zinnen geschreven en wat woorden. Nu is het een stuk duidelijker! Je kan dan de letters beter vergelijken.

mvg,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Eindelijk fotos van Rossoschka, waar 'Adam Weinberger' op de muur ingegrift staat!
Mihail bedankt (Woont in Volvograd)! Auke kent dit wel :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door micky »

Erg mooi dat je er achter komt en ook kan komen!
Wil je de familie inlichten of wil je er verder niks meer mee doen ? :)
Plaats reactie