Feldpost Stalingrad

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Auke »

Leuk dat hij gevonden is in Rossosjka!

Het is trouwens Volgograd, Volvo is een automerk :wink:
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Hehe maak altijd die fout :oops: Die V & G argh :mrgreen:

Soms schrijf ik Volgo maar ook soms schrijf ik Volvo :bonk:

Hmmm.. wAST geeft vnl. alleen informatie aan Familieleden.
Niettegenstaande dat ik het niet kan proberen.

Auke, weet jij of ik ergens via de Russische staat of zoiets informatie
kan verkrijgen over Duitse soldaten die in Rusland zijn gevallen?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Heb naar DRK Suchdienst München een brief geschreven. Hopelijk krijg ik snel antwoord.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Auke »

Sturmkreuz schreef:Auke, weet jij of ik ergens via de Russische staat of zoiets informatie
kan verkrijgen over Duitse soldaten die in Rusland zijn gevallen?
Over aan het front gesneuvelde soldaten zeker niet. Die werden uiteraard door de Duitsers geregistreerd, de Sovjets hadden daar niets mee te maken. En wat betreft krijgsgevangenen: voor zover ik weet bevatten de Russische archieven alleen info over krijgsgevangen gemaakte Duitse generaals. Ik weet tenminste dat men weleens info hierover in een Russisch archief heeft gevonden. Alle lagere krijgsgevangen gemaakte officieren, onderofficieren en manschappen zullen ook wel zijn geregistreerd, maar of die gegevens nog bestaan en toegankelijk zijn? Geen idee.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door SJORS-SJORS »

Zeer indrukwekken dat je er zo mee bezig bent. Dit is 1 van de mooiste takken van historisch onderzoek. Hou ons op de hoogte. Ik volg het met belangstelling.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Bedankt, ik ben nu aan een site bezig:

http://www.winter-offensive.be

Wat vind je er al van?

Heb reeds al een brief terug gekregen (de 28ste dacht ik) waarin staat: dat ik geduld zal moeten hebben, dat ze al reeds bezig zijn met mijn aanvraag, maar dat er ook nog andere honderden aanvragen zijn.

Ik ben redelijk gelukkig met dit antwoord:

1* Ze hebben MIJ teruggeschreven
2* Ze zijn met mijn aanvraag bezig
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Ruimteaapje »

De site ziet er mooi en overzichtelijk uit. Maar mag ik je aanraden de tekst van je site eens te laten nakijken door iemand met een betere kennis van de Nederlandse taal? Dit bedoel ik niet lullig. Het zou de uitstraling van je site ten goede komen want ik zie binnen een minuut al een dozijn taalfouten.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Kan ik. Wilt u deze ook ineens meedelen? Kan ik deze direct al veranderen.
Mijn zinsbouw is niet om trots op te zijn.

Sorry mensen voor al de typfouten!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Ruimteaapje »

Zoiets?
Geachte bezoekers
Deze website zal over de Duitse winterveldslag van Stalingrad gaan, alsook over hoe men overleefde in de ijzige kou en hoe men zich daaraan aanpaste. Ook zult u mijn zoektocht kunnen volgen naar alle informatie van (Ober)gefreiter Adam Weinberger en zijn regiment. Ik ben deze zoektocht gestart omdat ik twee veldpostbrieven heb van deze soldaat, die is vermist in Stalingrad stad.

Bedankt!
Met vriendelijke Groet
Bart

Britse vlag (Rechtsboven)
Deze vlag staat er omdat ik deze website waarschijnlijk ook in het Engels (en misschien in de toekomst in andere talen) wil uitbrengen om mijn zoektocht verder te kunnen voortzetten.

Ik zoek alle informatie over troepen die aan het 'Ostfront' (Oostfront) gevochten hebben, met name als ze bij Stalingrad werden ingezet en al helemaal alle informatie over het Werfer-regiment 51

Op 28 mei kreeg ik antwoord op de brief die ik aan de Suchdienst van het Deutsche Rote Kreuz (het Duitse Rode Kruis) schreef in verband met Adam Weinberger. Ze antwoorden dat ik nog geduld moet hebben omdat er vele aanvragen zijn.

Laat het mij alstublieft weten als u documenten heeft, of iemand kent die documenten heeft die betrekking hebben op met ADAM WEINBERGER.

Ook als u iets heeft van of over het (NEBEL)WERFER-REGIMENT-51 wil ik dit graag weten.

ADAM WEINBERGER had een broer, JOHANN WEINBERGER, en als mijn bronnen kloppen zou deze ook vermist zijn in Stalingrad Stad maar dit kan ook een andere soldaat zijn geweest die de zelfde naam had. Dit alles moet ik nog uitzoeken, maar als u heeft of weet van of over deze JOHANN WEINBERGER, laat het mij dan alstublieft weten!
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Heb het aangepast, bedankt!

WEET er iemand nog iets van het Nebelwerfer-regiment 51 of enige documenten van of over ADAM WEINBERGER?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Ruimteaapje »

Ik verbaas mij er een beetje over dat de Deutsche Dienststelle (WASt) niet kan helpen. Je bent geen familie van Weinberger maar dan nog. De afgelopen jaren heb ik over tientallen soldaten informatie opgevraagd bij de WASt en dan komen ze toch altijd wel met één tot drie pagina's met losse gegevens die niet onder de Duitse privacy wetgeving vallen: toetreding, overplaatsingen, bevorderingen, dat soort gegevens. Heb je de online Suchanfrage op hun website ingevuld?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Ik gaan het nog een kans geven, hoeveel € vul jij in?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Ruimteaapje »

Ik vul meestal 100 euro in, met de wetenschap dat het vrijwel nooit meer dan drie bladzijden wordt en het dus vrijwel nooit meer dan 24 euro (8 euro per pagina) wordt. Dus die 100 euro is enkel voor het uitzonderlijke geval dat ze toch meer hebben (want dat wil ik dan wel hebben).

Trouwens...
Deze site zal over de Duitse winterveldslag van Stalingrad gaan, alsook over hoe men probeerden te overleven in de ijzige kou en hoe ze zich daaraan aanpaste.
Het is "hoe men probeerde" en niet "hoe men probeerden. Het is ook "hoe men zich daaraan aanpaste" en niet "hoe ze zich daaraan aanpaste". Zo heb ik het hierboven ook geschreven. "Ze" kan wel maar dan eerder "zij" en dan wordt het "aanpasten".
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Sturmkreuz »

Ja, zal ik veranderen.

Hoe lang duurde het voor je een antwoord kreeg?

3maanden of meer?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Feldpost Stalingrad

Bericht door Ruimteaapje »

Soms een paar maanden maar soms ook na zowat een jaar terwijl ik de aanvraag al bijna vergeten was.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Plaats reactie