Binnenlandse Strijdkrachten

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Binnenlandse Strijdkrachten

Bericht door diederick »

ik had de vraag of er nog iemand foto's heeft van uniformen van de Binnenlandse Strijdkrachten in Nederland?

ik wil namelijk een kompleet uniform maken voor mijn verzameling en wil graag weten wat ze aan hadden!!!

heeft er iemand ook nog gratis spullen(of voor een kleine prijs) van Binnenlandse Strijdkrachten dit is ook altijd welkom.

diederick :roll:
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Echt uniform hadden ze niet...Meestal gewone kleren met iets herkenbaars erop. Oranje band, of band met BS. bv.
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Nederlandse oorlogshelm met BS erop...
Meestal gewapend met Sten's of Kg98k's!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Binnenlandse Strijdkrachten

Bericht door Darryl »

diederick schreef:ik had de vraag of er nog iemand foto's heeft van uniformen van de Binnenlandse Strijdkrachten in Nederland?

ik wil namelijk een kompleet uniform maken voor mijn verzameling en wil graag weten wat ze aan hadden!!!

heeft er iemand ook nog gratis spullen(of voor een kleine prijs) van Binnenlandse Strijdkrachten dit is ook altijd welkom.

diederick :roll:
Welk uniform ze droegen lag meestal aan de groep zelf. Sommige droegen hun normale kledingo.i.d. Andere weer een net pak en sommige een blauwe overal, een witte overal enz enz...En meestal werden er Nederlandse helmen gedragen alleen dan zwart geverft met B.S erop ofzo...En dan droegen ze vaak nog een armband met ''Oranje'' , B.S erop ofzo. Deze armbanden konden blauw zijn, wit, oranje....
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

oke dan weet ik genoeg!!

heeft er iemand toevallig kleuren foto's van de binnenlandse strijdkrachten zodat ik een paar voorbeelden heb?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

uniform BS

Bericht door asjemenou »

diederick schreef:oke dan weet ik genoeg!!

heeft er iemand toevallig kleuren foto's van de binnenlandse strijdkrachten zodat ik een paar voorbeelden heb?
Een voorbeeldfoto van een BS'er heb ik wel. Ook heb ik nog zo'n originele armband van de BS maar zoals reeds gezegd, er zit nogal wat verschil in deze armbanden. Zo heb je ze voor het gewapend verzet en voor het niet gewapend verzet (onderduikers helpen, persoonsbewijzen vervalsen etc.).
Ik kan momenteel even geen foto's plaatsen vanwege een probleempje op m'n computer. Zodra ik m'n computer weer op orde heb dan zal ik op deze topic wel wat foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

asjemenou je kunt het ook naar mijn hotmail sturen of mij toevoegen op msn!!

diederick1002@hotmail.com
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

C. Works schreef:Nederlandse oorlogshelm met BS erop...
Meestal gewapend met Sten's of Kg98k's!
Grappie zkr! Ik heb een fotoboek+knipselboek van de BS Utrecht met tientallen fotos en documenten erin. Die gasten waren ZWAAR bewapend...met Bazookas, M1 karabijnen, k98, Lee enfields, stens, brens, Mills granaten, pineapple granaten, pistolen enz enz...(Zie foto).

Ik weet via dit fotoboek en het knipselboek van de vorige eigenaar dat die gasten 5ton (5000kg) aan wapens in de kelder van een school aan de van Hoornekade hadden liggen. De BS was geen simpel volks legertje hoor...


PS: De man met krullend haar licht overhemd aan en liggend achter de rechter bren is de vorige eigenaar. De opa van een vriend van mij!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Hele mooie foto's Sbas.
Die gasten waren zeker tot de tanden bewapend.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

heej sbas mooie foto's :lol:

heeft er iemand toevallig ook nog kleurenfoto's of andere foto's


of heeft er iemand een overal van de binnenlandse strijdkrachten of andere mooie dingen van de binnelandse strijdkrachten??

nogmaals bedankt sbas :wink:
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Als je gewoon in de 2e hands winkel een mooi oud colbertje koopt en een ouwe broek heb je je pop al bijna klaar. Maybe een sam brown voor je officier ofzo...En een k98 of enfield :)

Sbas
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

ben nog geen 18 en heb geen wapenvergunning, dan mag je toch nog geen k98 of een enfield??

maar wat bedoel je met een 2de hands winkeltje?? oorlogs winkel of een andere winkel??
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Gewoon een 2e hands winkel waar ze kleren en bankstellen computers enz enz verkopen...ken je dat niet??? :?

Sbas
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

ja ken ik wel maar ja ik dacht misschien een oorlogs winkel , want dit is een oorlogs site duz.......

maja dat wapen moet dan later maar of ik moet het iligaal maar ja dat doe ik maar niet :shock:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Binnenlandse Strijdkrachten

Bericht door asjemenou »

De verzetsgroepen welke in Nederland tijdens de bezetting actief waren gingen aan het eind van de oorlog op in de BS (Binnenlandse Strijdkrachten). De BS werd geleid door niemand minder dan Prins Bernhard. De bedoeling was eigenlijk dat de BS zou worden ingezet bij het nog te bevrijden westelijke deel van Nederland. Dit zagen de Canadezen eigenlijk niet zo zitten. Op 4 mei 1945 deelde de Canadese generaal Foulkes aan Prins Bernhard mee dat de BS'ers ook niet mochten worden ingezet bij het ontwapenen van de Duitsers, welke zich nog in de "Festung Holland" (west Nederland) bevonden. Dit alles overigens tot grote teleurstelling van Prins Bernhard en ook van vele BS'ers.
Op 7 mei werd dit verbod opgeheven en konden de BS'ers gewapend met stengun en armband de straat op. Dit leidde tot vele schietincidenten tussen de BS en de nog aanwezige Duitse soldaten. De schietpartij op de Dam in Amsterdam is hier wel een heel bekend voorbeeld van. De reden van dit schietincident zou overigens zijn geweest dat leden van de Duitse Kriegsmarine weigerden zich te laten ontwapenen door leden van de BS.
Vanwege deze schietincidenten draaide Foulkes het straatverbod een dag later voor de BS weer terug en mochten alleen gewapende BS'ers in het openbaar verschijnen welke waren voorzien van een armband met het woord ORANJE-NBS. De onbewapende leden van de BS werden voorzien van een oranje armband met het woord ORANJE.

Afbeelding

Een echt officieel uniform hadden de BS niet. Ze waren eigenlijk alleen aan hun BS armband te herkennen. Er waren er die zich kleedde in een blauwe (kaki!) overall met een zwart geschilderde Nederlandse vooroorlogse helm maar dit werd lang niet door alle BS'ers gedragen.

Afbeelding

De bovenste armband werd gedragen door de BS tot en met 7 mei 1945. De middelste armband met het opschrift ORANJE-NBS werd na 7 mei 1945 gedragen door de bewapende leden van de BS. De onderste oranje armband werd na 7 mei 1945 gedragen door de onbewapende leden van de BS.

Afbeelding

Deze foto van BS'ers is genomen op 7 mei 1945 in Woerden, vlak voor de Canadese intocht. De BS'ers dragen alle het eerste model BS armband.

Afbeelding

Een groep BS'ers eveneens uit Woerden. De preciese datum van deze foto is niet bekend. Nagenoeg zijn alle bewapend met stenguns en zijn de meeste gekleed in een overall. De man linksachter de man met het lichte overhemd is bewapend met een Mauser K98. De man direct links naast de man met het lichte overhemd draagt een Duitse Brotbeutel met daaraan een vooroorlogse Nederlandse veldfles.

Afbeelding

Nog een foto van Woerdense BS'ers. Ook van deze foto is de datum niet bekend.
Gesloten