Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Foto's

Bericht door Polte »

asjemenou schreef:
Polte schreef:Ziet er goed uit, mooie foto's.
Bedankt voor het compliment. Duidelijke foto's vind ik erg belangrijk. Een rommelige achtergrond op een foto vind ik erg storend en leidt alleen maar af van het onderwerp.
Zo moeilijk is dat overigens niet en superdure apparatuur heb je er ook niet voor nodig. Je neemt bijvoorbeeld een stuk marmer als achtergrond. Dit toont dan al heel anders.
Precies, vind het voorwerp er dan ook stukken mooier uitkomen. Ik maakt meestal foto's op de vloer van het terras buiten, heb je goede lichtval en een egale achtergrond.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Compliment

Bericht door Polte »

asjemenou schreef:
Haplo schreef:Het zijn vaak kleine aanwinsten.
Maar daarom niet minder bijzonder.
Ik vind het super om naar een russische collectie te kijken.
Je ziet het niet elke dag.
Zeer mooie aanwinsten weer Asjemenou.
Ziet er goed uit.
Bedankt voor je compliment Haplo. Ik heb inderdaad de indruk dat mijn verzameling Russisch WOII iets bijzonders aan het worden is op dit forum en misschien ook wel in Nederland. Nieuwe aanwinsten kopen gaat bij mij ook inderdaad niet zo hard zoals dat bij anderen soms wel het geval is. Ik koop ook lang niet alles wat mij wordt aangeboden. Helaas moet ik wel veel uit het buitenland kopen omdat het hier in Nederland niet te verkrijgen is. Daarnaast geef ik momenteel meer geld uit aan spullen voor mijn digitale camerauitrusting dan aan militaria.
Toch heb ik niet alleen Russische militaria. Ik heb ook Amerikaans en Brits WOII. Omdat velen dat hier ook verzamelen vind ik het niet zo interessant om ook nog eens een topic van mijn Amerikaanse/Britse verzameling hier te openen. Niet dat ik er niets mee doe of dat het niet interessant is maar met een topic over Russische WOII militaria hou je een beetje variatie op dit forum. Nu nog wachten op iemand die Japanse WOII militaria verzameld.
Vind ik ook, hetzelfde met mijn bodemvondsten. Maar erg mooie collectie. Hoe ben je erop gekomen om Russisch te verzamelen?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Mooi spul hoor! :shock: Ik hoorde alleen dat er erg veel rommel (in de zin van (slechte) replica's)uit Polen op de markt is, klopt dat?
(geldt ook voor duits spul.... helaas)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Compliment

Bericht door asjemenou »

Polte schreef:
asjemenou schreef:
Haplo schreef:Het zijn vaak kleine aanwinsten.
Maar daarom niet minder bijzonder.
Ik vind het super om naar een russische collectie te kijken.
Je ziet het niet elke dag.
Zeer mooie aanwinsten weer Asjemenou.
Ziet er goed uit.
Bedankt voor je compliment Haplo. Ik heb inderdaad de indruk dat mijn verzameling Russisch WOII iets bijzonders aan het worden is op dit forum en misschien ook wel in Nederland. Nieuwe aanwinsten kopen gaat bij mij ook inderdaad niet zo hard zoals dat bij anderen soms wel het geval is. Ik koop ook lang niet alles wat mij wordt aangeboden. Helaas moet ik wel veel uit het buitenland kopen omdat het hier in Nederland niet te verkrijgen is. Daarnaast geef ik momenteel meer geld uit aan spullen voor mijn digitale camerauitrusting dan aan militaria.
Toch heb ik niet alleen Russische militaria. Ik heb ook Amerikaans en Brits WOII. Omdat velen dat hier ook verzamelen vind ik het niet zo interessant om ook nog eens een topic van mijn Amerikaanse/Britse verzameling hier te openen. Niet dat ik er niets mee doe of dat het niet interessant is maar met een topic over Russische WOII militaria hou je een beetje variatie op dit forum. Nu nog wachten op iemand die Japanse WOII militaria verzameld.
Vind ik ook, hetzelfde met mijn bodemvondsten. Maar erg mooie collectie. Hoe ben je erop gekomen om Russisch te verzamelen?
Jouw verzameling bodemvondsten is inderdaad ook wel apart te noemen al vind ik het naar munitie zoeken toch wel enig risico hebben maar goed, dat moet jezelf maar uitmaken.
Ik ben heel toevallig aan een Russisch WOII uniform gekomen. In eerste instantie dacht ik dat ik genept was maar niets bleek minder waar. Verzamelaars uit Amerika en Rusland hebben de originaliteit ervan bevestigd. Zo ben ik op het idee gekomen om ook de uitrusting erbij te verzamelen. En van het één komt het ander.
Misschien is mijn interesse voor de Russische militaria ook wel gewekt door mijn ontmoeting met Russische soldaten direct na de val van de muur. Vandaag de dag lijkt dat zo gewoon maar tot 1989 was het spreken met Russische militairen toch wel iets uitzonderlijks. Vanaf dat moment werd mij duidelijk dat die onbetrouwbare wrede Russische soldaten zoals altijd werd beweert ook hele gewone jongens waren. Kort daarna ben ik zelf naar de toenmalige Sovjet Unie geweest. Als je daar bent dan wordt je interesse toch wel gewekt in de Russische geschiedenis. Toen was alles wat je daar zag van Russische makelij. Vliegtuigen, TV's, motorfietsen noem maar op. Je zag modellen van auto's rondrijden die je hier nog nooit had gezien. Op het vliegveld van Moskou heb ik een hele rij Antonov transporttoestellen zien staan compleet met soldaten (parachutisten?!) en al. Van de 10 mensen die je zag op straat liepen er 7 in uniform. En Lenin was de grote held. Zulke beelden zag je destijds alleen in spionagefilms.
Wat misschien ook wel vreemd lijkt vandaag de dag is dat het hebben van zo'n Russische WOII verzameling voor 1989 niet mogelijk was. Hooguit de musea zullen wat hebben gehad.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Compliment

Bericht door Haplo »

asjemenou schreef: Nu nog wachten op iemand die Japanse WOII militaria verzameld.
Ik weet wel iemand die japans heeft.
Ik weet ook dat hij nooit op forums kijkt of zich er ook maar enigsinds mee bezig houd.
Zal hem eens vragen of ik zijn japanse collectie mag tonen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische WOII reroductie's

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:Mooi spul hoor! :shock: Ik hoorde alleen dat er erg veel rommel (in de zin van (slechte) replica's)uit Polen op de markt is, klopt dat?
(geldt ook voor duits spul.... helaas)
Of er in Polen ook reproductie's worden gemaakt van Sovjet WOII militaria dat zou ik zo niet weten. Ik weet wel dat het in Rusland zelf wordt gemaakt. Neem de Telegreika winterjassen maar als voorbeeld, worden daar gereproduceerd en vervolgens verkocht en verscheept aan handelaren in de Verenigde Staten voor 20 US Dollar. En vervolgens worden ze via het Internet verkocht voor 100, 125 US Dollar.
Sovjet WOII militaria wat te koop aangeboden wordt in Polen zou best nog wel eens origineel kunnen zijn. In de voormalige Warschau Pact landen huist nog best wel wat van dit spul.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Prachtige items!
Om U tegen te zeggen....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Eén van de grootste voordelen die je volgens mij hebt aan het verzamelen van soviet-spullen, is dat ze zo'n bloedmooie insignes hadden :shock: .

Die officiersriem vind ik trouwens ook een prachtige aanwinst.

Je blijft me verbazen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet medailles/onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie complimenten Simon en ZEN.45. Misschien was niet alles goed en mooi wat uit de Sovjet unie kwam maar hun medailles/onderscheidingen waren dat in ieder geval wel. De Sovjets vervaardigden veel van hun onderscheidingen van zilver en platina. Ook de afbeeldingen op de medailles/onderscheidingen zijn vaak erg mooi en veelal in typische Sovjet stijl weergegeven. Op sommige staan hele gedetailleerde voorstellingen.
Persoonlijk vind ik de beide orden van de vaderlandse oorlog erg mooi (zie mijn icon op dit forum). Deze orden zie je veel op naoorlogse herinneringsmedailles e.d. terugkomen.
Gebruikersavatar
RoBBy
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 06 mei 2005, 12:11
Locatie: overijssel

Bericht door RoBBy »

mooie aanwinsten asjemenou.
Super!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M40 shapka-ushanka

Bericht door asjemenou »

In mijn verzameling van Sovjet WOII militaria mag een shapka-ushanka eigenlijk niet ontbreken. Tenslotte behoort de shapka-ushanka tot hét klassieke imago van de WOII Sovjet infanterist. Hier is ie dan;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder een drietal referentiefoto's. Waarvan de onderste foto laat zien dat de shapka-ushanka niet alleen 's winters gedragen werd maar zelfs ook in de zomer. De onderste foto laat een garde cavalerieëenheid zien van het 4e Oekraïense front die in augustus 1944 door de Karpaten trekt richting Hongarije.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door asjemenou op 08 sep 2008, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ziet er goed uit asjemenou
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Een hele mooie aanwinst voor je collectie Asjemenou.
Ziet er heel mooi uit.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

WOII shapka-ushanka

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor het bekijken jongens. Ik ben er ook erg trots op dat ik er eindelijk één heb. Een originele M40 shapka-ushanka als in deze staat is niet zo makkelijk te vinden.
Ik heb er wel eens eerder te koop aangeboden gekregen maar dan altijd Duits doorgebruikt. Vaak zijn ze dan Duits aangepast met een metalen adelaar o.i.d. en moet je er flink, of liever gezegd schofterig, voor betalen. Ik verzamel Russisch WOII en geen Duits WOII dus ik wil ook die prijs er niet voor betalen.
Ook vind ik het zonde om een Duits doorgebruikte shapka-ushanka weer terug te brengen in z'n oorspronkelijke Russische staat. Dan doe je afbreuk aan de geschiedenis van zo'n object.
Op Ebay worden regelmatig gereproduceerde M40 shapka-ushanka's te koop aangeboden. Ik meen o.a. door iemand in Duitsland en ook door iemand in Oostenrijk. Uiteraard is de prijs daar dan ook naar. Ook voor een WOII shapka-ushanka geldt, deze vindt je eigenlijk niet in een nieuwstaat.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Je hebt een zeer moeilijk verzamel gebied gekozen.
Ik verbaas me dan ook elke keer met wat voor spul je komt aanzetten.
En ook nog in een prima staat.
Hulde.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie