Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Afbeelding
Auke's verzameling Sovjet-Unie en Mongolië

Enige tijd geleden ben ik begonnen met het verzamelen van Russische, Mongoolse en Sovjetmilitaria (dat is hoofdzakelijk mijn 'vakgebied', en daar zal ik me hier toe beperken). Hieronder een impressie van mijn verzameling, hoofdzakelijk onderscheidingen. De types en varianten volgen de algemeen aanvaardde classificatie van mondvor.narod.ru en Soviet-Screwbacks.com. Een overzicht van alle vooroorlogse onderscheidingen, WOII-onderscheidingen en belangrijkste WOII-gerelateerde onderscheidingen van de Sovjet-Unie en Rusland is te vinden in dit topic of hier op m'n site.

Всего хорошего,

Auke
Laatst gewijzigd door Auke op 14 dec 2008, 18:34, 13 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Een paar detailopnames van enkele onderscheidingen:

De Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse # 44030 (hier de achterkant):

Afbeelding

De Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse # 296650 (hier de achterkant):

Afbeelding

De Orde van de Patriottische Oorlog 2e Klasse # 983897 (hier de achterkant):

Afbeelding

Even Photoshoppen met de 983897:

Afbeelding

De Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse # 955963 (hier de achterkant):

Afbeelding

De Medailles voor de Verdediging van Stalingrad, de Verdediging van de Kaukasus, de Overwinning op Duitsland, de Verovering van Berlijn, de Verovering van Boedapest, de Overwinning op Japan, de Verdediging van Leningrad, de Verovering van Königsberg, de Verdediging van Moskou en de Bevrijding van Warschau:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een close-up van de Medaille voor de Verdediging van Stalingrad, tevens mijn eerste onderscheiding:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 25 dec 2006, 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Verder zijn er nog een paar onderweg, waaronder een onderzochte medaille, en moet ik mijn Rode Banier en Rode Ster nog vereeuwigen. More to follow!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

De 'normale' Sovjet onderscheidingen met lintjes vind ik niet verschrikkelijk geweldig, maar daarentegen vind ik de Orden van de Patriottische Oorlog wel geweldig! :cheer:

Mooie verzameling ook al!
Wat betaal je tegenwoordig voor zo'n Orde van de Patriottische Oorlog?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt! De OPO's zijn ook mijn favorieten. Je hebt deze in vele prijsklassen. In de jaren '80 bedachten de Sovjetautoriteiten om opnieuw OPO's te gaan produceren en iedere nog levende WOII-veteraan er 1 te geven. Van deze '1985 versies' zijn er dus zoveel dat ze niet duur zijn; de goedkoopste 1e klasse heb je voor 15 Euro en de goedkoopste 2e klasse voor 12 Euro. De oudere versies zijn een stuk duurder. Afhankelijk van hanger of screwback, de staat en het productienummer ben je voor een 1e klasse tussen de 200 en 1500 Euro kwijt en voor een 2e klasse tussen de 50 en 1000 Euro.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Ik ken er maar een, held van de sovjetunie. :p
Bedoel je dat met rode ster?
Wel leuk om ze zo eens allemaal bij elkaar te zien.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Nee, de Orde van de Rode Ster is iets anders. (En een heel stuk goedkoper.)

Hieronder mijn Rode Ster en mijn Orde van de Rode Banier, daaronder een Medaille van de Gouden Ster van de Held van de Sovjet-Unie (niet in mijn bezit).

De Orde van de Rode Ster, type 6, variant 10.2, # 1714038, 1945 (hier de achterkant):

Afbeelding

De Orde van de Rode Banier, type 3, variant 2, # 223004 (hier de achterkant):

Afbeelding

Een Medaille van de Gouden Ster van de Held van de Sovjet-Unie:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Auke op 25 dec 2006, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Hmm, vanwaar het enorme verschil tussen de OPO's ?
200-1500, en 50-1000 is nogal wat.
Zit hem dat in het verleningsnummer?
OPO's met lage nummers zijn duurder of iets dergelijks?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:Bedankt! De OPO's zijn ook mijn favorieten. Je hebt deze in vele prijsklassen. In de jaren '80 bedachten de Sovjetautoriteiten om opnieuw OPO's te gaan produceren en iedere nog levende WOII-veteraan er 1 te geven. Van deze '1985 versies' zijn er dus zoveel dat ze niet duur zijn; de goedkoopste 1e klasse heb je voor 15 Euro en de goedkoopste 2e klasse voor 12 Euro. De oudere versies zijn een stuk duurder. Afhankelijk van hanger of screwback, de staat en het productienummer ben je voor een 1e klasse tussen de 200 en 1500 Euro kwijt en voor een 2e klasse tussen de 50 en 1000 Euro.
Mooie verzameling Auke, ik ben trots op je!!! Wat de prijzen van de Orde van de grote patriottische oorlog betreft, als je geluk hebt dan kan je ze beide kopen voor 100 Bulgaarse Leva :) !
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Op 19 juni 1943 vonden er een hoop wijzigingen plaats rondom de draagwijze van Sovjetonderscheidingen. 1 daarvan was dat de ordes die tot dat moment een hanger hadden een 'screwback' kregen, dus een bout met een moer aan de achterkant van de onderscheiding om de onderscheiding aan de kleding vast te maken. De medailles met hanger kregen een vijfhoekige hanger en zo waren er nog meer wijzigingen. Vele oudere modellen werden omgebouwd, en dus zijn de oudere modellen in de originele staat erg zeldzaam en dus duur.

Verder zijn de hamer en sikkel van de OPO's van voor 1985 van 14 karaats goud en dus alleen al daarom erg duur. En uiteraard is het gewoon zo dat oudere onderscheidingen (lagere productienummers) meer waard zijn.

Ook zul je nog wel eens onderscheidingen aantreffen die onderzocht zijn, dus waarvoor iemand de archieven in is gedoken. Afhankelijk van het verhaal achter de onderscheiding maakt dit de onderscheiding ook waardevoller.

Dit zijn allemaal zaken die meespelen. Een OPO 1 met laag productienummer, hanger en interessante research is daarom veel duurder dan een OPO 2 met hoog productienummer, screwback en geen research.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet onderscheidingen

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Wat de prijzen van de Orde van de grote patriottische oorlog betreft, als je geluk hebt dan kan je ze beide kopen voor 100 Bulgaarse Leva :) !
Jij zegt 't! Bedankt voor je reactie in ieder geval! Hopelijk kunnen we in het nieuwe jaar weer een hoop van elkaar leren en kennis met het forum delen!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Orde van de grote patriottische oorlog

Bericht door asjemenou »

Wouter schreef:Hmm, vanwaar het enorme verschil tussen de OPO's ?
200-1500, en 50-1000 is nogal wat.
Zit hem dat in het verleningsnummer?
OPO's met lage nummers zijn duurder of iets dergelijks?
De prijs van een Orde van de grote patriottische oorlog wordt o.a. alsmede bepaald door het type/variant. Je hebt eigenlijk 3 (hoofd) type's. Zie een eerder geplaatste reactie; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15639
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Bericht door dennisb »

Ik vind het een geweldige collectie Auke!! :D

Ik vind de manier van presenteren ook zo leuk (net zoals die van Asjemenou en Veltro) om bij elk stuk een verhaal te vertellen!! Erg leuk! :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Sovjet onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Auke schreef:
asjemenou schreef:Wat de prijzen van de Orde van de grote patriottische oorlog betreft, als je geluk hebt dan kan je ze beide kopen voor 100 Bulgaarse Leva :) !
Jij zegt 't! Bedankt voor je reactie in ieder geval! Hopelijk kunnen we in het nieuwe jaar weer een hoop van elkaar leren en kennis met het forum delen!
Klein plagerijtje hoor Auke. Ik denk niet dat mij dit nog een tweede keer lukt. Inmiddels kent men de prijzen in Bulgarije ook. Wat van elkaar leren in het nieuwe jaar dat kunnen we zeker wel denk ik.
Wat die prijzen betreft, ik ben vandaag naar de militariabeurs in Huizen geweest. Daar was iemand die 2 Orden van de grote patriottische oorlog 2e klasse te koop had. Een type 3, 1985 uitgave en een type 2, flatback reverse. Voor de type 3 wilde hij 85 Euro hebben en voor de type 2, 200 Euro! Onderhandelen had geen zin met de verkoper. Ik heb ze uiteraard laten liggen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Toch kun je op militariabeurzen dikwijls leuke deals maken. Ik kocht mijn OPO 1 1985 versie voor 5 Euro op de beurs in Zwolle.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie