Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door MARKET GARDEN »

Dit is een afsplitsing van de draad "Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur"
Wie heeft er voorbeelden voor Geallieerde oorlogsmisdaden?
De bombardementen zijn reeds veelvuldig genoemd en misschien wil koos24 zijn voorbeeld hier posten?
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Samuel. »

MARKET GARDEN schreef:Dit is een afsplitsing van de draad "Hoe hielden Duitse soldaten zich onder vijandelijk vuur"
Wie heeft er voorbeelden voor Geallieerde oorlogsmisdaden?
De bombardementen zijn reeds veelvuldig genoemd en misschien wil koos24 zijn voorbeeld hier posten?
Hier heb je er een paar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biscari_Massacre
http://en.wikipedia.org/wiki/Canicatt%C3%AC_massacre

mvg,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Charly1975 »

Om nog even op Wikipedia te blijven : http://en.wikipedia.org/wiki/Allied_war ... rld_War_II

Let op er staat dat het een discutabel onderwerp is dus geheel betrouwbaar hoeft het niet te zijn. (Voordat weer iemand begint "Wikipedia is bij voorbaat al niet betrouwbaar" --> daar gaat dit topic niet over !!)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door koos24 »

MARKET GARDEN schreef:misschien wil koos24 zijn voorbeeld hier posten?

Geen probleem :)

http://www.mi5.gov.uk/output/Page254.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door koos24 »

14 mei 1940

Daders:
Sergant P.N. Balder en Korporaal G.J. Bieler

Executeerden als wraak voor het bombardement op Rotterdam 3 Duitse para's op de hoek van
het Ungerplein te Rotterdam.
1 van de Duitsers overleefd de executie.

Afloop:
Op basis van de verklaringen van de overlevende para worden Balder en Bieler half augustus aangehouden
en leggen een volledige verklaring af.

Het Feldgericht der Fliegerdivision 7 veroordeelde hen op 9 oktober 1940 ter dood
Dit werd later omgezet naar 10 jaar gevangenisstraf en beide overleven de oorlog.

(Bron: "Ik had mijn roode-kruis band afgedaan van SDU uitgevers)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door JimK »

Ik weet niet zeker of je dit ook onder misdaden schaart,

maar hier in de regio (Oost-Nederland) hadden veel mensen liever de Duitsers dan de Geallieerden.
Hier zaten veel WH en LW dienstplichtigen ingekwartiert die vaak netjes een beleefd waren. En ook niet speciaal nazi's of Hitler aanhangers waren. De hele oorlog hebben mensen weinig last van ze gehad. En toen de Canadeze kwamen was vaak binnen no-time alles geroofd (auto's/motoren/spullen) en werden de beesten geslacht en opgegeten.
Een aantal mensen heeft nog steeds vriendschappelijk contact met de Duitse families, natuurlijk ook andersom. Maar dit soort dingen hoor je meestal niet,.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door MARKET GARDEN »

mgschutze schreef:Ik weet niet zeker of je dit ook onder misdaden schaart,

maar hier in de regio (Oost-Nederland) hadden veel mensen liever de Duitsers dan de Geallieerden.
Hier zaten veel WH en LW dienstplichtigen ingekwartiert die vaak netjes een beleefd waren. En ook niet speciaal nazi's of Hitler aanhangers waren. De hele oorlog hebben mensen weinig last van ze gehad. En toen de Canadeze kwamen was vaak binnen no-time alles geroofd (auto's/motoren/spullen) en werden de beesten geslacht en opgegeten.
Een aantal mensen heeft nog steeds vriendschappelijk contact met de Duitse families, natuurlijk ook andersom. Maar dit soort dingen hoor je meestal niet,.

Klopt, in een boek over Delen en omgeving in oorlogstijd kwam ik dezelfde verhalen tegen
kijken of ik de titel nog kan achterhalen.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Samuel. »

mgschutze schreef:Ik weet niet zeker of je dit ook onder misdaden schaart,

maar hier in de regio (Oost-Nederland) hadden veel mensen liever de Duitsers dan de Geallieerden.
Hier zaten veel WH en LW dienstplichtigen ingekwartiert die vaak netjes een beleefd waren. En ook niet speciaal nazi's of Hitler aanhangers waren. De hele oorlog hebben mensen weinig last van ze gehad. En toen de Canadeze kwamen was vaak binnen no-time alles geroofd (auto's/motoren/spullen) en werden de beesten geslacht en opgegeten.
Een aantal mensen heeft nog steeds vriendschappelijk contact met de Duitse families, natuurlijk ook andersom. Maar dit soort dingen hoor je meestal niet,.
Na Duitsland heeft Nederland de meeste SS'ers geleverd.
En er waren wel een aantal verzet strijders maar een groot deel van de Nederlanders (niet allemaal!) was toch op de Duitsers. De Duitsers hebben zich niet altijd even netjes gedragen, maar in het begin van de oorlog waren ze best vriendelijk. De mythe van dat ze meteen de winkels leegplunderde is niet geheel waar. Er zullen wel Duitsers geweest zijn die dachten van 'Laten we ons eens lekker uitleven!', maar niet bij de meeste. Van mijn opa en oma heb ik genoeg verhalen van Geallieerden die de huizen binnenstormden, alle sieraden pakten en weer weg waren.
Maar goed niet al te veel off-topic:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dachau_massacre
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Sturmkreuz »

Deze word niet als Oorlogsmisdaad verklaard maar het Bombardement van Malmedy.. Veel erger dan 't bloedbad van Malmedy maar ja het eerste was een fout van de Amerikanen.. Moet vergeten worden..

In Wilrijk heb ik ook zo'n verhalen gehoord:

Beide partijen hebben mensen uit hun huis gezet, ja, maar de Duitse Staat betaalden hun nog geld voor een appartement. De Geallieerden hebben hun gewoon uit het huis gezet en moesten maar hun plan trekken. Wanneer men terug kwam - nadat de Duitsers wegtrokken - was alles netjes! niets kapot! niets veranderd! Perfect hetzelfde als voorheen. Toen werden ze na de inval van de Geallieerden terug uit hun huis gezet, wanneer men toen terug kwam, konden ze vanuit de kelder het dak zien.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Ruimteaapje »

Sturmkreuz schreef:Deze word niet als Oorlogsmisdaad verklaard maar het Bombardement van Malmedy.. Veel erger dan 't bloedbad van Malmedy maar ja het eerste was een fout van de Amerikanen.. Moet vergeten worden..
Onzin, het bombardement was een vergissing (ze troffen ook eigen troepen). Massamoord is van een heel andere orde.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:
Sturmkreuz schreef:Deze word niet als Oorlogsmisdaad verklaard maar het Bombardement van Malmedy.. Veel erger dan 't bloedbad van Malmedy maar ja het eerste was een fout van de Amerikanen.. Moet vergeten worden..
Onzin, het bombardement was een vergissing (ze troffen ook eigen troepen). Massamoord is van een heel andere orde.
En dat bedoel ik nu.. Vergissing.. Een grote vergissing?!

Een onschuldige moord is al een oorlogsmisdaad daar moet geen massamoord voor nodig zijn.

Hoeveel Amerikanen en hoeveel Belgische burgers .. ??

En dan nog op 2 datums. 2 keer vergist?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Ruimteaapje »

Yup, 2x vergist. Of beschuldig je de Amerikanen nu van het moedwillig bombarderen van burgers en hun eigen manschappen? Kom maar met je bewijzen.

Moord is moord: voorbedacht, met opzet. Een vergissing is dat niet.
Laatst gewijzigd door Ruimteaapje op 01 aug 2008, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:Yup, 2x vergist. Of beschuldig je de Amerikanen nu van het moedwillig bombarderen van burgers en hun eigen manschappen? Kom maar met je bewijzen.
Euhm nee.. Alleen het feit dat je Malmedy MASSACRE veel hoort maar Malmedy BOMBING niet.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door Sturmkreuz »

Ruimteaapje schreef:Yup, 2x vergist. Of beschuldig je de Amerikanen nu van het moedwillig bombarderen van burgers en hun eigen manschappen? Kom maar met je bewijzen.
Wel ja.. De Vlaamse steden.. Duitse steden.. Engeland ook met hun terreurbombardementen.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wie heeft er voorbeelden van Geallieerde oorlogsmisdaden?

Bericht door LEO »

In de aanloop naar de landing in Normandië bombardeerden de geallieerden de aanvoerlijnen van de Duitsers.
Vooral in Frankrijk, maar ook in België. Spoorwegknooppunten, toegangswegen en bruggen. Deze lagen meestal in dichtbevolkte gebieden.
Als ik zo alles vluchtig optel kom ik al snel op meer dan 1000 burgerdoden voor België samen. Hoe spijtig het ook is voor de nabestaanden, toch kan je dit niet een
oorlogsmisdaad noemen. Deze mensen stierven voor een doel.Namelijk het ontwrichten van de vijand zijn toevoerswegen. En dit redde dan weer levens aan het front.
Bij het bombardement op het Leuvens rangeerterrein vielen bommen tot 8 Km van het doel. Een aangeschoten bommenwerper dropte zijn bommen om hoogte te winnen.
Het was zeker niet de bedoeling van de piloten om het vee in de wei te doden. Men wist voor de bombardementen dat er burgerdoden zouden vallen. Oorlogsmisdaad ?
Terreurbombardement ? Volgens mij niet. "Collateral Damage"is de onpersoonlijke benaming ervoor. "Brute pech" is de benaming voor zij die het meemaakten.
Plaats reactie