Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door speurneus »

Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had tijdens de wo2 .
Ik noem nu even een kleine aantal wapens op die ik zo uit mijn hoofd weet , er zullen er vast wel veel meer zijn .

Pistool :
TT22
TT33

Geweer :
Mosin nagant kort model
Mosin nagant lang model
Tokaref SVT40

Machine geweer :
maxim M1910
dektarjev DP28
Gorjunow SG43

MP :
PPSH 41
PPS 43
PPD

anti tank geweer .50 caliber ( draagbaar model )
PTRS-41
DSHK

Dit komt mij een beetje zoekende over , waren hun wapens niet goed genoeg dat ze steeds zo van wapens wisselde of beter gezecht zo veel verschillende wapens hadden .

Ik hoop maar voor hun dat het allemaal het zelfde caliber had ( tokarev munitie )

Volgens mij was rusland het enige land dat zo veel verschillende wapend had , het was tevens ook een groot voorbeeld voor Duitsland , Duitsland heeft veel geleerd van deze wapens , neem nu de Tokarev SVT40 , dit was het grote voorbeeld voor de Gewehr 43 .
Veel andere wapens zijn later uitgebloeid tot de meest succsesvol Duitse wapens van de WO2 .
Wat mij ook opvalt is dat hun wapens veel aantrekkelijker zijn wat gewicht betreft , neem nu een tokarev SVT40 of een K43 , daar zit duidelijk veel verschil in en ik geloof niet dat de K43 beter is dan de SVT40 .

Wat is jullie reactie hier op ?
Ik ben vast een aantal wapens vergeten .
Vinden jullie de wapenuitrusting van rusland tijdens de WO2 beter of slechter als al het andere wat in is gezet tijdens de WO2 .
:P
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door sniper snoop »

Hoe kom het dat de Duitsers zoveel tanks haden? Ook een vraagje.

Antwoorden: ze trachten te winnen door hun eigen tactiek. Veel wapens fabriceren en realiseren.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door racefiets »

Vergeet niet dat je wapens op somt die, als je naar de jaartallen kijkt, over een langer tijdsbestek zijn ingevoerd bij het leger. Bij de pistolen kan je bijvoorbeeld ook nog best de nagant revolver toevoegen. Deze was al in gebruik ver voordat er gewerkt werd aan de ontwikkeling van de TT-30 (welke als testmodel trouwens pas in 1931 officieel werd goedgekeurd voor productie in 1931) Tijdens productie en gebruik bleken er een aantal zaken te zijn die beter/goedkoper/makkelijker geproduceerd konden worden. Na 2 kleine modificaties in 1934 en in 1935 is daar de TT-33 uit voort gekomen.

Hetzelfde geld eigenlijk voor de Mosin Nagant M91. Dit geweer deed al dienst bij het Tsaren leger en is in rond 1930 gemodificeerd en heeft toen de benaming M91/30 gekregen. De lengte van het wapen was echter niet makkelijk voor bepaalde troepen. Denk bv aan cavelerie en daanom zijn er variaties op de M91 gekomen. Waaronder de M38 en de M44.
Het gebruik en de toepassing van een semi automatisch geweer werd al gedurende de 1ste WO oinderzocht en getest. Dit principe is in de aanloop naar WO2 verder uitgediept en daarvan zijn een aantal wapens voor troepentest uit voort gekomen. AVS-36, SVT-38 wat later de SVT-40 is geworden na diverse modificaties.

Kijk je naar je rijtje machine geweren dan vergelijk je eigenlijk 3 machine geweren met elkaar die alle 3 een verschillende functie hadden.

De MP's zijn eigenlijk (als je het grof bekijkt) verbeteringen ten opzichte van een al eerder bestaand wapen. De productie moest sneller/ goedkoper en makkelijker.

1 ding kan je in ieder geval zeggen van de wapens die rusland gemaakt heeft. Ze zijn zo simpel mogelijk gemaakt zodat er zo weinig mogelijk aan kapot kan gaan. De tolleraties zijn over het algemeen vrij ruim zodat ze ondankt wat vuil prima blijven werken. (uitzonderingen daargelaten)
Als je de TT-33 bijvoorbeeld bekijkt dan is het 1 van de wapens die bekend staan om het nooit geven van aanvoer problemen van de munitie.
De SVT-40 was in russische handen echter niet altijd even gewild. Bij erg koud weer gaf het wapen veel problemen met repeteren. Dit kwam echter door het gebruikte wapenvet welke stroperig werd in erge koude. De duisters gebruikten een andere wapenolie en hadden dit probleem geheel niet bij het gebruik van de SVT-40. Mede hierdoor was de SVT-40 heel geliefd bij de duitsers.

Kijk je naar de productie van de wapens tijdens WO2 dan zie je dat de afwerking van bijvoorbeeld de PPSH familie toch wel wat te wensen over liet. De lasnaden en slijpsporen waren nog volop te zien. Maar als je naar het gebruik kijkt dan maakt het niets uit, het wapen doet waar het voor gemaakt is en cosmetische zaken zijn daarbij onbelangrijk. Wat veel belangrijker was dat het wapen in een simpele werkplaats geproduceerd kon worden in een zo kort mogelijke periode tegen zo min mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door ZEN.45 »

Ik denk dat je voor bijna elk land een even lange of zelf langere lijst kan maken.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door Stefke »

zoals Zen.45 al zegt kijk eens nar de lijst van duitsland inclusief beutewaffen.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door speurneus »

Bedankt voor al jullie reactie ,
Ik zit nog wel even met de vraag waarom Rusland zo veel verschillende wapens had , deze kunnen dan wel in verschillende tijdsvlakken gemaakt zijn maar dan neemt niet weg dat ze volop gebruikt zijn tijdens de wo2 , geen enkel land had zoveel wapens in gebruik tijdens de wo2 als Rusland ,
Neem nu Nederland in de tijd van de wo2 , deze had alleen de M95 in verschillende uitvoeringen en de sten + bren .
Ik zal er wellicht een aantal vergeten .
De US had er ook niet veel : enkel de garand , springfield , 30M1 , thompson , grease gun , .30 browning en de US gofernment 1911 .
En dan heb ik de zware wapens nog niet opgenoemd .
Duisland had ook niet zo gek veel als je de buitwapens niet mee rekend .
K98 , k43 , MP40 , STG40 , P08 en de P38 , en de MG34 , MG42 en de rest aan zware wapens .
Dit is nog altijd minder als wat ze in rusland hadden of zie ik dat verkeert .

Niet dat ik er mee zit hoor maar ik vind het een leuk onderwerp als wo2 ( bajonetten en lange wapens ) verzamelaar , ik zie meer verschillende wapens uit rusland de verzamelwereld passeren als wapens uit andere landen van het zelfde tijdsbestek .

Wat betreft de afwerkingen van bepaalde wapens , ik kan mij voorstellen dat als je midden in een oorlog zit zoek je natuurlijk een mannier om snel en goedkoop te produceren , een PPSH is gemaakt om 5000 patronen mee af te vuren daarna is hij op en de militair die het vast heeft is dan waarschijnlijk ook op .
Later werd er ook gekeken naar de hardheid van de loop zodat hij wat langer mee kon gaan , dan kon ook de opvolger van de overleden militair er van genieten .

Maar over het algemeen gezien vind ik de wapens die werden gebruikt in rusland wel degelijk een mooie uitstraling hebben , ze wegen niet al te veel en ze zijn relatief best gebruiksvriendelijk .

:)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door racefiets »

Op zich valt het nog best mee met de verscheidenheid van de wapens.De russische grendelgeweren waren allemaal op hetzelfde huis van de Mosin Nagant gebouwd. Enkel verschillende variaties dus. Iets wat je eigenlijk in de meeste landen wel hebt.

Kijk je naar de semi automatishe geweren dan heb je de SVT-40 tegenover
Duitsland: Gewehr 41, G43/K43
VS: Garand en .30M1
UK: geen

Bij de vuistvuurwapens de nagant revolver en de tt-30/TT-33:
Duitsland: p08, p38 diverse 7,65 pistolen van eigen bodem en vervolgens de vuistvuurwapens uit zo'n beetje ieder bezet land.
VS: de Colt 1911A1
UK: diverse modellen Webley, Enfield en S&W revolvers, de FN HP en de Colt 1911

De MP serie PPSH:
Duitsland: MP38, MP40 en de MP's van de bezette landen. Steyer, Beretta en diverse hongaarse MP's (en natuurlijk ook de PPSH serie)
VS: Thompson, reising, Greasegun, UD42 (in beperkte mate)
UK: STEN in diverse uitvoeringen, Thompson

Op zich valt het in rusland nog best wel mee als je alles op een rijtje zet. :wink:
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door Veltro »

@speurneus; Ik ben het eens met ZEN.45 en racefiets: Ik denk dat je voor elk land dat gedurende de gehele oorlog actief is geweest een enorme waslijst kan maken aan verschillende wapens.
Dit is zeker niet uniek voor de USSR.

Zelf hou ik mij bezig met Italiaanse wapens en ook voor dit land geldt dat een enorm wapenarsenaal voor handen was. Daarnaast (en dit is wel uitzonderlijker) had Italie geen aan-eengeschakeld kaliber beleid. Vele wapens zijn dus ook nog vervaardigd in verschillende kalibers.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door Bart M. »

Meeste wapens van Rusland zijn ook gewoon over het algemeen standaard kalibers. De Duitsers gebruikten zowat alles door elkaar (natuurlijk omdat zij veel landen hadden bezet). Waarom wapens produceren als je er nog hebt die het goed doen?
Dictators die, like all men.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door gamer0004 »

speurneus schreef:Bedankt voor al jullie reactie ,
Ik zit nog wel even met de vraag waarom Rusland zo veel verschillende wapens had , deze kunnen dan wel in verschillende tijdsvlakken gemaakt zijn maar dan neemt niet weg dat ze volop gebruikt zijn tijdens de wo2 , geen enkel land had zoveel wapens in gebruik tijdens de wo2 als Rusland ,
Neem nu Nederland in de tijd van de wo2 , deze had alleen de M95 in verschillende uitvoeringen en de sten + bren .
Ik zal er wellicht een aantal vergeten .
Sten? Bren?
Nederland had in Mei 1940 2 vuistvuurwapens, namelijk een revolver en een pistool.
Er waren zo'n 7 of 8 verschillende geweren en karabijnen, hoewel wel allemaal van hetzelfde stelsel.
Er waren 3 zware mitrailleurs, 1 lichte, een anti-tank geweer, 2 soorten licht luchtdoelgeschut enz.
En dan heb ik het nog niet over het korps Mariniers. Die hadden een stuk of 5 verschillende pistolen en een hele zooi aan mitrailleurs. Dat heeft echter te maken met de manier waarop de mariniers georgranisserd waren.
Een grote verscheidenheid aan wapens is normaal. Daarbij komt dat de strijd in Rusland langer duurde en er volgens mij ook nog wapens zijn uitgevonden tijdens slagen omdat die lekker makkelijk te produceren. Maar daar weet ik verder niet zo veel van.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4876
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door asjemenou »

De lijst van handvuurwapens gebruikt door het Rode leger in WOII is nog wel uit te breiden; dan noem ik bijvoorbeeld het Korovin TK 1926 pistool, de Winchester M1895 karabijn (ooit gedurende WOI aangekocht voor de elite eenheden in het Russische leger), de PPD-34/38/40 machinepistolen, het DT machinegeweer (oorspronkelijk ontworpen voor in tanks maar ook zeer veel als infanteriewapen gebruikt). Het Sovjet WOII leger was een enorm groot leger. Het viel niet mee om dit leger uit te rusten. Zo was er zeker aan het begin van de oorlog een groot tekort aan o.a. wapens. Elk geweer was bruikbaar. Om deze tekorten aan te vullen werden er goedkope en eenvoudig te maken wapens ontworpen. De PPS-43 is hier een mooi voorbeeld van.
Door het "lend and lease" programma kwamen er ook veel Amerikaanse wapens in het Rode leger terecht zoals het zware Browning 0.50 machinegeweer. Maar ook voedselrantsoenen, pantservoertuigen, tanks, vliegtuigen en "lend lease" uniformen mochten de Sovjets van de Amerikanen en Britten ontvangen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door speurneus »

Ja asjemenou heeft wel gelijk met dat lease projekt , ik zie in de verzamelwereld steeds meer depots vrij komen in rusland met US thompsons en andere wapens die tijdens de wo2 zijn geleend van de US , hoewel ik mij afvraag of het niet gewoon afkoop is van bepaalde zaken .
Deze wapens zijn tenslotten nooit meer terug gegeven aan de US .
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
Petrikov
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008, 18:12

Re: Hoe komt het dat Rusland zo veel verschillende wapens had.

Bericht door Petrikov »

ik ben het eens met ZEN .45 veel heb ik er niet bij te voegen want bijna alles is al gezegd
its better to die on your feet, then live on your knees
Plaats reactie