23. SS-Frw.Pz.Gren.Div. 'Nederland'

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

23. SS-Frw.Pz.Gren.Div. 'Nederland'

Bericht door Michael »

Waarom noemde de 23. SS-Frw.Pz.Gren.Div. 'Nederland' een Panzergrenadier Division? In vergelijking met de opstelling van bijvoorbeeld de 27. SS-Frw.Gren.Div. 'Langemarck' merk ik dat ze niet meer of minder regimenten en afdelingen hadden.
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

Een Pz.Gren.Div. was op papier overwegend gemotoriseerd was en een Gren.Div. een 'gewone' Infanterie Division. Alle Infanterie Regimenter heetten vanaf 1942 uit propagandistisch oogpunt Grenadier Regimenter.

Daarnaast zou een Pz.Gren.Div. een Pz.Bataillon of een StuG Bataillon moeten hebben. Een Gren.Div. had dat niet.

Ook kan het zijn gekomen door een te kort aan Panzervoertuigen, er is na mijn weten wel sprake van geweest om Langemarck wel een Pz.Grend.Div. te laten zijn maar door te weinig middelen dit nooit is geworden. De Sturmbrigade was als onderdeel bij Das Reich en pas later bij de oprichting richting de Langemarck Divisie gegaan. Alleen heeft dit onafhankelijk van de Divisie geopereerd binnen de Abt.560!

Panzer-Begeleitzug 27 "Langemarck" (die normaal diende als bescherming/begeleiding van Sturmgeschutze) werd daardoor ook anders ingedeeld en kwam als 1.Zug.3.Kp./Btl.Oehms.

Maar ik denk dat mede door het ontbreken van voldoende voertuigen Langemarck geen Pz.Grend.Div. is geworden.

check ook je e-mail!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Plaats reactie