US Armbanden bij de 101st AB.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

US Armbanden bij de 101st AB.

Bericht door Loek D. »

Afsplitsing uit: M43 QM Label
asjemenou schreef:Afgelopen avond had ik even wat tijd om foto's van mijn M43 field jacket te maken. Zoals al reeds eerder verteld, ik heb deze M43 jas zo'n 20 jaar geleden tezamen met een M42 reenforced trouser gekocht bij de welbekende QM store in Oude Pekela. De jas heeft wat lichte gebruikssporen maar is verder in een zeer goede staat. Ik heb ooit het plan gehad om er een paar rangchevrons op te naaien maar heb hier toch maar van afgezien. Ik vind 'm zo ook wel mooi. Mijn excuses dat ik de jas niet eerst even gestreken heb voor de foto...

Afbeelding

Afbeelding
Asjemenou, ik dacht dat de 101st AB alleen van zo'n plastic armbanden heeft gedragen... Laat me alsjeblieft een foto zien, waarop een 101st AB soldaat staat met een "some of a narrower oilcloth version, or a small, flimsy gauze version" vlaggetje op zijn M43 field jacket genaaid staat.
Er is alleen één uitzondering, en dat waren de 501st patchfinders met D-Day, maar we hebben het hier over een Market-Garden item.

MVG Loek
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4877
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Identificatievlaggetjes

Bericht door asjemenou »

Het is inderdaad een M43 zoals gedragen gedurende Market Garden. Als ik wat meer tijd heb dan zal ik wat foto's scannen uit boeken waar Amerikaanse para's gedurende Market Garden van zulke identificatievlaggetjes op hun M43 jassen dragen. Er zijn genoeg van zulke foto's. Waarom dacht jij trouwens dat de US para's tijdens Market Garden alleen armbanden droegen?
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Not true Loek..

Zie hier..

Afbeelding


Afbeelding

(Beroemde foto, dit is de grootste die ik op de computer heb staan)

Afbeelding

De 101st para in Hotel Hartenstein heeft trouwens ook zo'n vlaggetje.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4877
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Identificatievlaggetjes

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de aanvulling Michiel M. De derde foto die jij in je reactie toont kon ik even niet inscannen. Deze staat precies verdeeld over 2 pagina's en dan sloop ik mijn boek als ik 'm op de scanner leg. En dat heb ik er nou net niet voor over.

Afbeelding

Deze foto is op 23 september 1944 ergens in de buurt van Nijmegen genomen. De Amerikaan zal ongetwijfeld tot het 82ste hebben behoort maar het gaat even om het vlaggetje.

Afbeelding

Foto komt ook uit een boek over US WOII airborne. Weet even niets meer over de foto te vertellen.

Hierbij 2 mooie reactie's met foto's van para's met vlaggetjes op hun mouw genaaid. Moet duidelijk zijn zo.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

82nd. Kan je helaas niet vergelijken met 101st. betreft het 'vlaggetje'. Ze droegen beide namelijk wat anders.

779
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4877
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Identificatievlaggetjes

Bericht door asjemenou »

Daar zit wat in. Leg mij dat verschil eens uit?

Afbeelding

Deze foto al eerder geplaatst door Michiel M. Deze jongens behoren wel tot het 101ste.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Volgens Mark Bando heeft de 101st AB alleen van die plastic armbanden gedragen (natuurlijk zullen er ook wel ooit vlaggetjes uit de armbanden gesneden zijn, en deze werden dan vaak gebruikt door glider pilots.) Er is één uitzondering en dat waren de 501st PIR pathfinders met D-Day, deze droegen dus ook zo'n vlaggetje op gaas, dat een beetje aanvoelt als een kledinglabel zelf, maar we hebben het hier over een market garden jas.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dan heeft Mark Bando het mischien mis op dit moment, heb je toevallig een link waar het staat?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Loek D. schreef:Volgens Mark Bando heeft de 101st AB alleen van die plastic armbanden gedragen (natuurlijk zullen er ook wel ooit vlaggetjes uit de armbanden gesneden zijn, en deze werden dan vaak gebruikt door glider pilots.) Er is één uitzondering en dat waren de 501st PIR pathfinders met D-Day, deze droegen dus ook zo'n vlaggetje op gaas, dat een beetje aanvoelt als een kledinglabel zelf, maar we hebben het hier over een market garden jas.
http://img451.imageshack.us/my.php?imag ... st24hu.jpg

Hier is toch duidelijk te zien dat een para van het 101ste die stoffen vlag draagt en niet de armband .. of ben ik nu gek ?
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik geloof dat loek het net even over DDay had.....

Maaruh, ik geloof dat we een beetje off topic zijn....
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Loek had het OOK over Market garden, hij ''geloofde'' namenlijk niet dat deze vlaggetjes werden gedragen door de 101st airborne.

graag even heel deze pagina lezen voor een conclusie te trekken.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Die op de foto van Shifty kan ook een uitgesneden zijn van plastic, of een gewone van "plasticized cloth". Ik zoek dus eigenlijk een foto van een 101st AB trooper met market garden met een "gazen" vlaggetje zoals die van Asjemenou.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Mark Bando schreef:Although also a form of Insignia, I've decided to class these arm brassards with Equipment, as they were primarily worn on a combat jump. The purpose was to identify the nationality of the wearer to the locals of the country being invaded. These oilcloth armbands had been around for a year or two before the 101st used them. U.S. amphibious forces had already worn similar arm brassards in 1942, in Operation Torch-the landings in North Africa. Earlier examples usually have the top and bottom edge folded over and sewn. Eventually, it was discovered that this was an unnecessary and time-consuming frill, so that feature was eliminated by 1944. Although brassards like those shown above were worn by everybody in the 101st Airborne during the Market-Garden operation, photographic evidence indicates that they were not generally worn in Normandy by the 101. Some esoteric sub units, such as the 501st Pathfinders, departing from North Witham airfield, may have worn them, but such instances in Normandy were few. The 82nd Airborne DID wear armflags in Normandy, some of a narrower oilcloth version, or a small, flimsy gauze version. The two types shown above, were both issued with a pair of carbon steel safety pins. The flag brassard was much longer than shown, but was generally folded and pinned to the upper right sleeve. The top example from Lt Jim Nye, who variously served with I,F, and RHQ companies of the 506th, has a dark blue field behind small stars. The lower version, worn by Rudy Korvas of F/501 is the more common type, with larger stars on a lighter blue field. This 2d type was also more prone to color fading. Actual size of each flag when folded as shown is 3&7/8" by 5&7/8".
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Volgens mij is het gewoon een "gazen" vlaggetje hoor.
Lijkt mij sterk om eerst een een plastic vlaggetje uit te snijden en dan op te naaien. Verloren moeite ?
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Trouwens denk ik dat we beter hier een ander topic over maken ..
Plaats reactie