Taalfouten

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Taalfouten

Bericht door Sjoerd »

Na overleg in de Staffroom (Jawel, we bespreken ook wel eens serieus iets, we zitten niet alleen naar mooie vrouwen te kijken en bier te drinken :wink: ) hebben we als Staff een standpunt bereikt over onze houding ten opzichte van taal- en spelfouten. Hiervoor is de tekst uit de Forumregels enigszins gewijzigd en die zal ik daarom hier even quoten.
"Probeer spelfouten uit je bericht te halen. Neem de tijd voor een post. Iedereen maakt spelfoutjes, maar laat gewoon zien dat je de taal serieus neemt. BreEzAh-taal is voorts niet toegestaan."
Dit betekent dus dat wij als Staff accepteren dat er taal en spelfouten worden gemaakt, en dat wij er niet al te zwaar aan willen tillen. Als echter blijkt dat iemand buitensporig veel fouten in zijn of haar post(s) heeft staan zal iemand van de Staff via een PB contact met de user op nemen om de user te verzoeken op zijn/haar spelling te letten en een eventuele verklaring aan te dragen (Dyslectie bijvoorbeeld).

Kortom: Taal of spelfouten zijn geen absolute doodzonde, maar probeer er op te letten.
Met name fouten die veroorzaakt worden door (te) snel typen kunnen makkelijk voorkomen worden en zijn derhalve onnodig.

Wat betreft het zogenaamde BreEzAh-taaltje: Dit is vanaf heden verboden. Schrijf woorden gewoon voluit (dus ‘nacht’ in plaats van ‘n8’). De Staff houd zich het recht voor om posts die volledig in dit soort taal zijn geschreven te wijzigen in reguliere spelling en ook hier zal contact worden gelegd met de betreffende user door middel van een PB.

De reden dat wij bovenstaande zo serieus nemen is dat dit forum in de eerste plaats bedoeld is voor (basisschool)leerlingen. Wij vinden dat we (zowel Staff als gebruikers) ons best moeten doen om deze leerlingen het goede voorbeeld te geven.

Ten slotte nog een mededeling op vriendelijk verzoek van Proos:
Het standaardpakket Smiley’s is uitgebreid met drie Smiley’s, te weten:

:cheer: :nocheer: _/-\o-
Laatst gewijzigd door Sjoerd op 29 apr 2004, 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

hartstikke fijn zo'n regel
ik weet het van jullie niet maar ik ben een luie tieper
meestal ontbreken punten bij mij
ook komma's laten het afweten
apostrofes mazzelen erdoor
ook gebruik ik veel afkortingen om minder te hoeven tiepen zoals:
idd, iig en ff
hoe kun je dit nou verbieden?
het slaat volgens mij werkelijk waar helemaal nergens op en raakt volgens mij kant nog wal.
je kunt mensen niet dwingen iets goed te doen; ze moeten ervoor kiezen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

hoe kun je dit nou verbieden?
Dit betekent dus dat wij als Staff accepteren dat er taal en spelfouten worden gemaakt, en dat wij er niet al te zwaar aan willen tillen. Als echter blijkt dat iemand buitensporig veel fouten in zijn of haar post(s) heeft staan zal iemand van de Staff via een PB contact met de user op nemen om de user op zijn/haar spelling te letten en een eventuele verklaring aan te dragen (Dyslectie bijvoorbeeld).
We verbieden het niet om fouten te maken, en we gaan pas tot moderatie over als het écht storend is.
ook gebruik ik veel afkortingen om minder te hoeven tiepen zoals:
Je bent zeker niet de enige. Sterker nog, de meeste jongeren hebben die instelling. Ik loop stage op een school in Lelystad en één van mijn medestudenten loopt daar ook voor het vak Nederlands.
Leerlingen uit 4 VMBO schrijven sollicitatiebrieven met dergelijke afkortingen en een aanhef als 'Hey' in plaats van 'Geachte Meneer/Mevrouw'. Simpelweg omdat ze niet beseffen dat ze het fout doen. Wij willen kinderen/jongeren er juist op wijzen dat je soms gewoon serieus moet schrijven. Dat de taal die ze gebruiken bij het SMSen niet de officiele schrijftaal is. Als iemand een sollicitatiebrief aan mij zou richten en zou beginnen met 'Hey' en eindigen met 'mzzl' zou ik hem meteen weggooien, en die leerlingen snapten niet waarom.

Dus nogmaals en als geruststelling; we gaan echt niet zitten muggenziften, maar we verwachten wel dat je tijd en aandacht aan je posts geeft. Zolang we dat maar terug zien zullen we heus niet over elk kleinigheidje vallen, tenzij het enorm storend is en herhaaldelijk terugkomt.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

kdan k prober dr wel n X op t leten
mss is t dn volgnde X goe

hehe
Oke zal der op letten
Starting up again
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Timo schreef:kdan k prober dr wel n X op t leten
mss is t dn volgnde X goe
Een post als deze zal dus veranderd worden in:

Oke dan probeer ik er wel een keer op te letten.
Misschien is het dan de volgende keer goed.

:P

Bedankt voor de medewerking Timo :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Sjoerd schreef:
hoe kun je dit nou verbieden?

Hiermee bedoelde ik dus die "Breezer-taal" of hoe je het ook wilde dopen.
Het gaat toch nergens over om dit te gaan verbieden???
Je wordt wat minder serieus genomen maar op zich moet je toch kunnen tiepen wat je wil???
Is dit een opvoedkundige rol die vervuld moet worden op de site?

Wat is de doelstelling eigenlijk wat dat betreft???
--zoekt op--
Aha voorbeeld functie.

Ik ben het er niet mee eens.
Niet dat ik een voorbeeld functie niet weet te waarderen want dat is van onschatbare waarde. Maar ik vind dat dit soort dingen teveel naar censuur neigen.
Maar dat is mijn mening.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

benmaf schreef:
Sjoerd schreef:
hoe kun je dit nou verbieden?

Hiermee bedoelde ik dus die "Breezer-taal" of hoe je het ook wilde dopen.
Het gaat toch nergens over om dit te gaan verbieden???
Je wordt wat minder serieus genomen maar op zich moet je toch kunnen tiepen wat je wil???
Is dit een opvoedkundige rol die vervuld moet worden op de site?

Wat is de doelstelling eigenlijk wat dat betreft???
--zoekt op--
Aha voorbeeld functie.

Ik ben het er niet mee eens.
Niet dat ik een voorbeeld functie niet weet te waarderen want dat is van onschatbare waarde. Maar ik vind dat dit soort dingen teveel naar censuur neigen.
Maar dat is mijn mening.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

geen edit knop?
sta ik weer mooi voor paal
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als jij per abuis ergens "ff" schrijft in plaats van "effe" of "eventjes" of iets dergelijks, dan zal je daar niemand over horen Benmaf. Het gaat er enkel om dat we taal serieus nemen en "Breezah" past daar niet echt bij. Dergelijke taal is ontwikkeld voor berichtjes waarbij het invoeren van elke letter lastig is (toetsen van je telefoon). Een toetsenbord is makkelijker te bedienen en dus mag men best wat moeite doen op 'n tekst.

Ben je 't daar niet mee eens Benmaf?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

k
Ok3j d4n Pr00$
Starting up again
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proos schreef:Als jij per abuis ergens "ff" schrijft in plaats van "effe" of "eventjes" of iets dergelijks, dan zal je daar niemand over horen Benmaf. Het gaat er enkel om dat we taal serieus nemen en "Breezah" past daar niet echt bij. Dergelijke taal is ontwikkeld voor berichtjes waarbij het invoeren van elke letter lastig is (toetsen van je telefoon). Een toetsenbord is makkelijker te bedienen en dus mag men best wat moeite doen op 'n tekst.

Ben je 't daar niet mee eens Benmaf?
Ik begrijp wel dat je best wat moeite mag doen en dat 't goed bedoeld is allemaal, maar ik ben van mening dat je mensen niet (ook niet zachtjes en goed bedoeld) moet dwingen de juiste dingen te doen.
Datmoet iedereen zelf bepalen.
Sowieso kunnen wij idioten niet zelf bepalen wat "juist" is.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

benmaf schreef:
Proos schreef:Als jij per abuis ergens "ff" schrijft in plaats van "effe" of "eventjes" of iets dergelijks, dan zal je daar niemand over horen Benmaf. Het gaat er enkel om dat we taal serieus nemen en "Breezah" past daar niet echt bij. Dergelijke taal is ontwikkeld voor berichtjes waarbij het invoeren van elke letter lastig is (toetsen van je telefoon). Een toetsenbord is makkelijker te bedienen en dus mag men best wat moeite doen op 'n tekst.

Ben je 't daar niet mee eens Benmaf?
Ik begrijp wel dat je best wat moeite mag doen en dat 't goed bedoeld is allemaal, maar ik ben van mening dat je mensen niet (ook niet zachtjes en goed bedoeld) moet dwingen de juiste dingen te doen.
Datmoet iedereen zelf bepalen.
Sowieso kunnen wij idioten niet zelf bepalen wat "juist" is.
Nee. Maar de verloedering van de taal, die het gevolg is van dat geSMS en de luiheid die eraan ten grondslag ligt, mag wel bestreden worden. En zeker op een forum waar het onderwerp serieus is. Op een TMF-forum ga je je gang maar. Hier, nee. Hier wordt ABN (of inieder geval N) geschreven.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Maar ik vind dat dit soort dingen teveel naar censuur neigen.
Hier ben ik het niet mee eens.
Er is in mijn ogen pas sprake van censuur als de Staff een post inhoudelijk zou veranderen omdat wij het niet met de inhoud eens zijn. Dat gaat dus echt niet gebeuren. Als we tot moderatie overgaan (wat dus echt niet bij iedere afkorting gaat gebeuren zoals Proos al aangaf) is dit enkel en alleen bedoelt om de leesbaarheid van de post te verhogen. Niet om de inhoud te verdraaien.
We hebben de regels niet gewijzigd om nu ieder foutje te veranderen, maar alleen om op te kunnen treden als het echt uit de hand loopt. Hetzij met taalfouten, hetzij met Breezertaal.
We hebben er dus alleen voor gezorgd dat we nu in principe op kunnen treden, en dat we dat optreden kunnen onderbouwen met de forumregels om discussies over de vraag of een optreden wel gerechtvaardigd was te voorkomen. We zullen dus echt niet bij ieder foutje of iedere afkorting tot moderatie over gaan.
Wees dus gerust, het is echt niet zo (in elk geval echt niet de bedoeling) dat door deze nieuwe regel de hele mentaliteit op dit forum veranderd.
Je zal er in principe weinig van merken, we hebben alleen openbaar gemaakt dat we de regels hebben aangepast/aangevuld zodat iedereen hiervan op de hoogte is aangezien bestaande leden niet iedere dag de forumregels door zullen lezen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik vind het geen slecht idee dat je turbotaaltjes of breezertaal wilt modereren,maar begin niet te mierenneuken over DT fouten en andere schrijffouten.
Ik hoop wel dat dit niet de eerste stap is naar nog meer reglementjes en 'beperkingen' zoals bij ST...T.
Want ik ervaar de laatste tijd dat jullie anders modereren dan pakweg een paar maand terug.
Voorbeeld daarvan is,dat je al niet meer mag zeggen tegen 'luie posters' dat ze maar moeten googlen.
Het lijkt hier soms wel dat jullie de weg willen opgaan van een andere Nederlandstalige wo2 forum, die barst van de reglementjes en waar zwaar over-gemodereert word en waar het NIET aangenaam vertoeven is (mijn mening maar en ik ben daar zeker geen lid van)want dan bedank ik hier voor de eer als het zover komt.

Adrian.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Laat ik allereerst eens melden dat ik het hier allerminst onaangenaam vertoeven, want deze opmerkingen zijn niet bedoeld als: foei stoute moderaters.
En misschien is het woord censuur wat verkeerd gekozen geweest, vandaar dat is ook zei: neigt naar.
Maar ik ben van mening dat je mensen niet mag beperken op deze manier.
Uiteraard beperk je wel eens mensen door te zeggen wat je vind/voelt of word je beperkt door wat een ander vind/voelt.
Maar ik ben stellig van mening dat regels die mensen beperken simpelweg omdat ze in het leven geroepen zijn en je je er maar "aan dient te houden" verkeerd zijn.
Noem dit mijn anarchistische inslag, het maakt mij niet uit. Ik ben van mening dat iedereen mag doen en laten wat hij/zij zelf wil. Vrijheid is in alles mijn eerste ideaal.
Bedoel ik overigens niet mee dat de moderators een stel tirannen zijn ofzo hoor.
Dit is alleen waarom ik zeg wat ik zeg.

Anyway maak het niet te bont met modereren want je zult zien dat macht corrumpeert.
Succes people.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie