Hoe fout is plichtweigering?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Hoe fout is plichtweigering?

Heel fout, en dit moet ook zwaar veroordeeld worden.
19
51%
Wel fout, maar dit moet niet te zwaar veroordeeld worden.
5
14%
Niet fout, maar moet toch veroordeeld worden.
3
8%
Niet fout en mag ook niet veroordeeld worden.
7
19%
Geen mening.
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Hoe fout is plichtweigering?

Bericht door SiNiStEr »

Dit topic maak ik na aanleiding van een topic uit de babbelbox waarin gevraagd wordt... Jonhy Frost reageerde daar ook op en schreef het volgende:
Jonhy Frost schreef:Goed gezegd!!
Zo erg dat de Nederlandse soldaten die niet naar indië wilde nog steeds niet fatsoenlijk behandeld worden.
Nederland verzwijgt het dat ze (ook met slaven en zo) vroeger verkeerde dingen gedaan hebben.
Mijn reactie daarop was als volgt:
Achterhaald idee, Bot heeft laatst in Indonesie nog toegeven dat we fout zijn geweest van 1945 tm. 1949. En dat we foute dingen gedaan hebben tijdens onze VOC periode en de periode van de kolonisatie is allang toegegeven en staan al jarenlang te boek als de zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis.
Daarnaast is plichtwijgering hoe je het ook wend of keert gewoon strafbaar. Of jij nu vind dat je er goed aan hebt gedaan of niet, sterker nog, al vind de hele wereld dat je er goed aan gedaan hebt, het is strafbaar en fout. Als je het leger ingaat heb je te doen wat je meerderen je opdragen daar ga je mee akkoord als je voor een bepaald aantal jaren tekend. Jou wil en/of denkgoed is ondergeschikt aan dat van hun. Als je het daar niet mee eens bent moet je niet tekenen.
En daaraan wil ik nog toevoegen dat belastinggeld ook uitgegeven wordt aan defensie en binnen defensie vooral ook de opleiding en continue training van soldaten en het hun voorzien van uitrusting en materiaal. Als jij dus veel geld moet betalen als overheid om mensen tot soldaat op te leiden en van uitrusting te voorzien mag je toch verwachten dat deze soldaten 100% inzetbaar zijn en niet op het moment dat ze moeten doen waarvoor ze al die tijd getrained en opgeleid zijn het af laten weten vanwege hun persoonlijke mening over een kwestie of oorlog.
Ik vind om de hierboven genoemde redenen dat plichtweigering heel erg fout is en flink veroordeeld mag worden. Het is uiteraard vervelend voor een beroepssoldaat in een oorlog mee te moeten vechten waar het het niet mee eens is of waar hij veel kansloopt om niet van terug te komen, maar hij heeft zelf voor het leger gekozen en dan had hij zelf die consequenties in moeten zien van het door hem gekozen beroep.


Nu ben ik erg benieuwd hoe jullie hierover denken!!! :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Plichtweigering als beroeps, fout.
Plichtweigering als dienstplichtige, twijfelgeval.

Die mannen die naar Indie moesten waren veelal dienstplichtingen, daarom klopt jouw reactie op de post van Johny Frost niet helemaal Sinister.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Sinister, ik ben het volledig met je eens. Mij zal je het nooit zien opnemen voor principiële dienstweigeraars en dat soort lui. Ik werd misselijk bij het zien van de uitzending van "Andere Tijden", waarin bekende en onbekende Nederlanders er een soort sport van maakten om maar op "S5" afgekeurd te worden.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Als je in dienst gaat betekend dat je bepaalde bevelen moet opvolgen. Met sommige kan je het niet eens zijn, maar in dienst vragen ze geloof ik niet zo snel naar je mening... :)

Bijvoorbeeld:
Je krijgt het bevel om de linie te houden, dat terwijl er 4 tanks op je af rijden. Je kan eenvoudig inschatten dat 3 kwart van je mannen het loodje zullen leggen. Je besluit het bevel te weigeren, trekt terug, en zorgt ervoor dat de hele linie instort. Je hebt in ieder geval je eigen mannen gered...

Wat betreft uitzendingen waar je het niet mee eens bent, zoals Uruzgan. Dat vind ik lastig. Ik kan me goed voorstellen dat soldaten het niet eens zullen zijn met de achterliggende gedachte. Maar we hebben geen dienstplicht meer! Je word niet meer verplicht het leger in te gaan. Als je je contract tekent, dan moet je beseffen dat je uitgezonden kan worden, of je het daar nu mee eens bent of niet, je moet gewoon je muil houden... Daarom heb ik ook gestemt op "Heel fout".
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

Skylighter schreef:Plichtweigering als beroeps, fout.
Plichtweigering als dienstplichtige, twijfelgeval.

Die mannen die naar Indie moesten waren veelal dienstplichtingen, daarom klopt jouw reactie op de post van Johny Frost niet helemaal Sinister.
Helemaal 100% mee eens! Als dienstplichtige heb je (vind ik) het volste recht om nee te zeggen, omdat het sowieso al niet je keus was in het leger te gaan (maarja dat vinden die mensen die je al tegen je zin in het leger stoppen natuurlijk niet),
en als Beroeps vind ik het wel fout, want om het zo maar te zeggen, 'Daar teken je gewoon voor als je in het leger gaat' .... de kans bestaat dat je uitgezonden wordt, (en zeker nu...)
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

De slogan van de landmacht is toch dat je altijd voor vrede en veiligheid werkt... Het afknallen van Taliban strijders is alles behalve dat....

779
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Als je als militair zonder nadenken bevelen dient uit te voeren, waarom zijn er dan zoveel oorlogsmisdaden bestraft?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

779 schreef:De slogan van de landmacht is toch dat je altijd voor vrede en veiligheid werkt... Het afknallen van Taliban strijders is alles behalve dat....

779
Ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar gedeeltelijk ook niet... diezelfde Talibanstrijders veroorzaken dmv aanslagen ook weer onrust enzo op de wereld...
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Justin schreef:
Als dienstplichtige heb je (vind ik) het volste recht om nee te zeggen, omdat het sowieso al niet je keus was in het leger te gaan (maarja dat vinden die mensen die je al tegen je zin in het leger stoppen natuurlijk niet)
Waar haal jij dat recht dan vandaan? Als Nederlands staatsburger heb je niet alleen rechten, maar ook plichten. Ik ben 100% voor (her)invoering van algemene dienstplicht voor mannen én vrouwen. Niet alleen op militair gebied, maar in meerdere takken van onze maatschappij: gezondheidszorg, openbare werken, politie, etc. noem maar op.
Misschien dat we dan wat meer respect en discipline kunnen kweken met zijn allen!
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

Seyffardt schreef:
Justin schreef:
Als dienstplichtige heb je (vind ik) het volste recht om nee te zeggen, omdat het sowieso al niet je keus was in het leger te gaan (maarja dat vinden die mensen die je al tegen je zin in het leger stoppen natuurlijk niet)
Waar haal jij dat recht dan vandaan? Als Nederlands staatsburger heb je niet alleen rechten, maar ook plichten. Ik ben 100% voor (her)invoering van algemene dienstplicht voor mannen én vrouwen. Niet alleen op militair gebied, maar in meerdere takken van onze maatschappij: gezondheidszorg, openbare werken, politie, etc. noem maar op.
Misschien dat we dan wat meer respect en discipline kunnen kweken met zijn allen!
Verplicht worden in de gezondheidszorg te werken is iets anders dan verplicht worden het leger in te gaan... :roll:
Misschien verkeerd geschreven, bedoel niet dat het zeg maar je recht is om nee te zeggen, maar dat je dan wel mag weigeren.. :wink:
Ik bedoel er gewoon mee dat het geen misdaad is als je als dienstplichtige dienst weigert
Laatst gewijzigd door Justin op 14 nov 2006, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

779 schreef:De slogan van de landmacht is toch dat je altijd voor vrede en veiligheid werkt... Het afknallen van Taliban strijders is alles behalve dat....

779
Wat had jij gedacht dan? Ze ook nog te vreten geven? :lol:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Ik ben tegen dienstplicht in het leger, wel in bijv. de gezondheidszorg.

Als ik zie wat de inzet van de soldaten ten tijde van de dienstplicht was dan heb ik liever een klein beroepsleger, dan een stel ongemotiveerde etters!

En dan krijgen we de manier waarop de Amerikanen zich in Irak gedragen....
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Justin schreef:
Seyffardt schreef:
Justin schreef:
Als dienstplichtige heb je (vind ik) het volste recht om nee te zeggen, omdat het sowieso al niet je keus was in het leger te gaan (maarja dat vinden die mensen die je al tegen je zin in het leger stoppen natuurlijk niet)
Waar haal jij dat recht dan vandaan? Als Nederlands staatsburger heb je niet alleen rechten, maar ook plichten. Ik ben 100% voor (her)invoering van algemene dienstplicht voor mannen én vrouwen. Niet alleen op militair gebied, maar in meerdere takken van onze maatschappij: gezondheidszorg, openbare werken, politie, etc. noem maar op.
Misschien dat we dan wat meer respect en discipline kunnen kweken met zijn allen!
Verplicht worden in de gezondheidszorg te werken is iets anders dan verplicht worden het leger in te gaan... :roll:
Nee, dat is het niet; het gaat om een stukje plichtsbesef ten opzichte van de maatschappij in het algemeen. Overigens werden er , in de tijd dat we nog dienstplicht hadden, geen dienstplichtigen uitgezonden, tenzij ze zich vrijwillig meldden, zoals destijds in Libanon.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

vincent schreef:Ik ben tegen dienstplicht in het leger, wel in bijv. de gezondheidszorg.

Als ik zie wat de inzet van de soldaten ten tijde van de dienstplicht was dan heb ik liever een klein beroepsleger, dan een stel ongemotiveerde etters!

En dan krijgen we de manier waarop de Amerikanen zich in Irak gedragen....
Motivatie kun je kweken maar ik ben het met je eens dat de Krijgsmacht daarin nog wel eens tekort schoot op dat gebied.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Justin schreef:

Verplicht worden in de gezondheidszorg te werken is iets anders dan verplicht worden het leger in te gaan... :roll:
Misschien verkeerd geschreven, bedoel niet dat het zeg maar je recht is om nee te zeggen, maar dat je dan wel mag weigeren.. :wink:
Ik bedoel er gewoon mee dat het geen misdaad is als je als dienstplichtige dienst weigert
Dat was het dus wél want er stond gevangenisstraf op. Het woord zegt het al, Justin: dienstplicht :!:
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Plaats reactie