Stahlhelm M1940 en M1942

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Stahlhelm M1940 en M1942

Bericht door Timmeke »

Stahlhelm M1942

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Stahlhelm M1940

Deze helm komt uit een verzameling die ik ooit eens opgekocht heb, ik wist dat ie overschilderd en met valse SS tekens op de zijkant was, maar ik was van plan hem af te schuren en in een originele kleur te verven. Ik ben begon bij het valse SS teken omdat ik stilletjes hoopte dat er nog iets tevoorschijn zou komen.. Na een 5 tal verflagen kwam deze afbeelding te voorschijn. Na wat opzoekingswerk wist ik dat het een Noorse helm is. Gebruikt door de Duitsers tijdens de bezetting in Noorwegen maar na de oorlog verder gebruikt door het Noorse leger. Het teken toont erg gelijkende kenmerken met dat van de Noorse SS. Ik heb nadien dit beetje verroeste gaas gebruikt om hem zo die 'combat look' te geven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je het symbool van de Noorse SS. Bemerk de sterke overeenkomsten!
Afbeelding
A very rare pair of collar patches as worn by an SS-Scharfuhrer in one of the Norwegian SS-& Police Companies. Not to be confused with the patch to DNL that had a lion faced to the right.
The top of the axe was often broken off as per regulations from the Germans who did not like the Norwegian lion symbol. By a mistake I have scanned the rank patch backwards, the bars should be on the left side of the pip
Laatst gewijzigd door Timmeke op 05 aug 2004, 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Sehr schön, Kwijl *)
War is something human...
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

beter dat het originele embleem nog naar voren is gekomen.
dat gaas maakt de helm echt heel wijs!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Deze gaat naar collecties, waar hij beter op zijn plaats is
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1759
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Een vriend van me had vroeger stapels van die Duits/Noorse helmen, en volgens hem wil de Duitse decal nog wel eens onder de Noorse zitten. :)

David
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

earlymb schreef:Een vriend van me had vroeger stapels van die Duits/Noorse helmen, en volgens hem wil de Duitse decal nog wel eens onder de Noorse zitten. :)

David
Ja, het zijn originele Duitse maar na de oorlog gewoon overschilderd om verder door het Noorse leger gebruikt te worden. De prijs voor zo'n 'geconfisceerde' helm schommelt rond de 200 euro.

Zou ik het riskeren om hem verder af te schuren? Ik bedoel, voor het zelfde zit er niets onder maar misschien ook wel een Luftwaffe of zelfs SS teken onder.. Ik weet het niet goed.. Misschien 1 kant? De slechtste?
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

Double decal Norwegian Helmet Ref: 238
these helmets were produced for the postwar Norwegian army utilising the large amount of WW2 german helmet shells left in Norway, the helmet is complete with liner ,chinstrap and double norwgian decals.The helmets with decals are now hard to find as most have been repainted to simulate WW2 German helmets.

Price: £160.00 / $291.20
Plaats reactie