De moord op Rudolf Hess

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

De moord op Rudolf Hess

Bericht door Veteraan »

Heeft iemand het boek 'de moord op Rudolf Hess' van dr. Hugh Thomas gelezen? En zo ja, zijn die feiten waar want zoals het er staat kan het idd niet anders.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Moord of niet, maakt mij eigenlijk weinig uit.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

De vraag was of je het boek had gelezen, niet wat je van de moord vindt. ;)

Voor degenen die het boek niet gelezen hebben:
De Britse historicus Hugh Thomas beweerde twintig jaar geleden al dat ”gevangene nummer 7” van Spandau Rudolf Hess niet was. De echte Hess had in de Eerste Wereldoorlog een schotwond door zijn long opgelopen. Thomas, die de gevangene persoonlijk had onderzocht, kon geen litteken ontdekken.

Thomas kwam tot de conclusie dat de Duitsers Hess aan de vooravond van zijn vlucht hadden vermoord en een dubbelganger naar Schotland hadden laten vertrekken. Picknett, Prince en Prior nemen de dubbelgangerstheorie over, maar komen tot een heel andere 'moord', ruim een jaar later.
Er zijn meerdere boeken over het onderwerp geschreven. Volgens drie andere schrijvers klopt het verhaal van Thomas niet als ik deze recensie goed begrijp. Misschien is hun boek wel leuk om als aanvulling op het andere boek te lezen: http://oud.refdag.nl/boek/boekgs/010627boekgs02.html
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Om de onvergetelijke Klaas Kalkwiek te citeren: "pyramidioten"

Hiermee doel ik op dit soort boeken. Kalkwiek kwam met die term omdat er zoveel "Discovery Channel" historici zijn die zéér geloofwaardig de meest waanzinnige theoriën brengen. Hij heeft het in dit geval over onderzoekers die de volkomen sluitende theorie brachten over het verband tussen de plaatsing van pyramiden en de stand van de sterren - zeer overtuigend maar grote larie. Hetzelfde gaat op voor bv. Jack de Ripper - hoe komt het dat er een tiental zeer overtuigende, sluitende theoriën zijn over de Rippermoorden waarvan de lezer denkt "Ja, zo zit het" - maar dat die theoriën naar tien verschillende daders wijzen. En zo zijn er nog honderden andere boeken, documentaires en onderzoeken, waaronder ik de vele, vele Hess theoriën ook schaar.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

klaas kalkwiek... prachtig
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik heb het boek van Thomas hier thuis en ik vind het een zeer interessant boek en kan niet anders concluderen dan dat hij zeer veel nauwkeurige informatie heeft. Veel info lijkt erg authentiek aangezien hij arts was van Hess en daarom geloof ik wel in zijn verhaal moet ik zeggen.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Mijn Opa zei altijd "Ie mut nie alles geleuven wat in die boek'n stiet"
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat is het motief voor de moord, volgens die schrijver?
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Het kwam erop neer dat de nep Hess in Spandau zat oud te worden en de kans bestond dat hij wel eens zijn ware identiteit zou gaan verklappen.

Dit zou (toen er nog koude oorlog was) de Engelsen megagroot gezichtsverlies hebben gegeven, omdat ze dan al die jaren een nep Hess gevangen hebben gehad.

Hess, kon toen hij stierf volgens Thomas niet eens zijn eigen gezicht kon scheren wegens zwakte. Deze Hess zou in een soort schuur in de tuin een touw over een balk hebben gegooid om zichzelf daar vervolgens aan op te hangen. Onmogelijk is zijn conclusie, hij is geholpen en niet vrijwillig zeg maar.

Wisten jullie trouwens dat Lt Speirs ook directeur is geweest van de Spandua gevangenis. Speirs is een karakter in Ban of Brothers.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Er zijn heel veel theorieën over dit geval, zo heb ik het boek Hess van Lynn Picknett, Clive Prince en Stephen Prior gelezen waarin hetzelfde beweerd wordt en met argumenten gestaaft wordt. Zeker een aanrader hoewel er toch vragen onbeantwoord blijven naar mijn idee. Maar het is absoluut een goed boek, hoewel het wel een pittig boek is.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Marcfire schreef:
Deze Hess zou in een soort schuur in de tuin een touw over een balk hebben gegooid om zichzelf daar vervolgens aan op te hangen.
Je moet weten dat Rudolf Hess (of hij nu zelfmoord heeft gepleegd of niet, maar ik ga er nu even van uit dat dat wel het geval is) zichzelf niet heeft opgehangen. Hij wurgde zichzelf met het snoer van een leeslampje in het tuinhuisje van de Spandaugevangenis.

Mich.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Prima Mich, dat wurgen deed hij volgens Thomas dan door een touw over een balk te gooien, wat volgens hem onmogelijk was gezien zijn gesteldheid.

Tis inmiddels al een aantal jaar geleden dat ik het boek gelezen heb.
Plaats reactie