Glad ijs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Deze bedoel je?
Remarque schreef:
Die andere Timo schreef:Vooralsnog baseer je je mening dat het in die kampen erger was dan in Duitse kampen op één verklaring: dat volgens één getuige de gevangenis in Gleiwitz erger was dan kamp Auschwitz.
Die éne verklaring komt van iemand die als slachtoffer in Auschwitz zat en vervolgens hoofdkampbeul in Gleiwitz werd. Niet zomaar een verklaring lijkt me... En als je de moeite neemt de door mij genoemde bronnen te lezen kom je veel meer getuigenissen tegen.
Is mij niet ontgaan. Lees er mijn antwoorden eens op na. Ik weet nogsteeds niet waarom je de bewering doet dat die kampen erger waren dan alle Duitse kampen bij elkaar.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Edit Martijn: Beschuldigingen naar een ander forumlid weggehaald, deze dienen de discussie niet.

Grootste genocide of niet, het gaat om jouw vergelijking tussen de kampen beschreven door Sack en de Duitse kampen waarin zich de Endlösung voltrok. Daar hebben genocides van Mao en Stalin niet mee temaken en ik weet nogsteeds niet waarom je de stelling aanhangt dat de Duitse kampen minder erg waren dan de kampen uit het werk van Sack.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Niet over alle kampen bij elkaar? Wat moet de lezer dan verstaan als je schrijft van "die kampen" (meervoud!) en "nazi-kampen" (meervoud!) ??? :?
Remarque schreef:Ik ben erg geraakt door wat ik las en wist er niets van. Het was in die kampen erger dan in de nazi-kampen...
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Edit Martijn: Ook hier, zaken uit een persoonlijke vete weggehaald

Ik meng me niet in de discussie, maar het valt me op hoezeer je hier (1) rond de pot draait en (2) "sommige" genocides "toevallig" schijnt te vergeten? Ik vraag me af waarom ...

Ontken en/of minimaliseer jij de genocide in Oekraïne met 10 miljoen doden als gevolg?
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Thomas schreef:Ik meng me niet in de discussie, maar het valt me op hoezeer je hier (1) rond de pot draait en (2) "sommige" genocides "toevallig" schijnt te vergeten? Ik vraag me af waarom
(1) welke pot? (2) omdat die andere genocides helemaal niets temaken hebben met de discussie of de kampen uit het werk van Sack erger waren dan de Duitse kampen
Thomas schreef:Ontken en/of minimaliseer jij de genocide in Oekraïne met 10 miljoen doden als gevolg?
...nee, die ontken ik niet maar zijn off-topic.

Martijn: Hier ook
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Die andere Timo schreef:
Thomas schreef:
Thomas schreef:Ontken en/of minimaliseer jij de genocide in Oekraïne met 10 miljoen doden als gevolg?
...nee, die ontken ik niet maar zijn off-topic.
In orde dan.

Persoonlijk denk ik dat in deze discussie het aspect van tijd belangrijk is: een kamp zoals Bergen-Belsen of Buchenwald (en zeker Dachau) eiste niet dezelfde tol aan mensenlevens in bv. 1941 als in 1944. Compleet verschillende levensomstandigeden, dus om zoals jij hier doet te dwepen met joodse slachtoffers vind ik op z'n minst ongepast en bovendien wetenschappelijk niet te staven. Doch vind ik (persoonlijk) dat kampen voor Duitse KG niet zo erg waren als de Duitse KZ. Dit moet ik dan weer nuanceren door te zeggen dat ze van kortere duur waren en blijkbaar steeds tijdelijk zonder structuur (dus moeilijk te vergelijken). Langs de andere kant waren ze bij momenten inderdaad véél harder dan de Duitse KZ; doch dit is ook plaatsgebonden. Britse/Amerikaanse KG hadden het op plaatsen volkomen volgens de conventie (en mochten zelfs uniform zonder kentekens aanhouden), maar wat Tito deed met Duitse krijgsgevangen (en zowat elke partisanengroep in 1945 waarschijnlijk) was véél crimineler dan de Duitse KZ. En dan hebben we het nog niet over wat vrouwen moesten meemaken onder de Russische bezetting.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De vergelijking in de discussie met Remerque is: de kampen uit het werk van Sack t.o.v. de kampen waarin de Duitser Joden opsloten (en vermoordden). Wat Tito deed was idd. vreselijk, wat de Russen met Duitse krijgsgevangenen deden en de Duitsers, met de Russische krijgsgevangenen, hoe de Britse en Amerikaanse krijgsgevangenen het hadden etc., doet niet terzake. Met betrekking tot de discussie dweep ik niet, ik stel iets vast, nl. dat het lijden in Gielwitz en soortgelijke kampen - hoe vreselijk ook - niet erger was dan het lijden in de KZ Lager, alleen al door het verschil in schaal en aantallen slachtoffers.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:34, 1 keer totaal gewijzigd.
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Die andere Timo schreef:
KätheHelfrich schreef:@ die andere timo,
dit onderwerp an sich is al beladen genoeg,
gaan we het nu over wezenlijke dingen hebben of gaan we door op elkaars posts en woorden te ontleden?
We hebben het over wezenlijke dingen. Je schijnt dat niet te begrijpen - of niet te willen begrijpen.
Ik ben bijgelezen,
iets moet me van het hart,
wat heb jij een uiterst zuigende manier van posten,
je leest niet goed, of wilt niet lezen, en stelling nemen al helemaal niet,
ik wacht wel tot het testosteron gehalte weer wat gedaald is en we weer ergens ontopic kunnen...

Ik geef Remarque dan ook groot gelijk dat hij de discussie met jou afbreekt.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Wat een discussie inmiddels en die begon allemaal met de vraag van Remarque of iemand nog meer voorbeelden heeft. Er worden de afgelopen pagina's niet veel voorbeelden meer genoemd, heeft iemand nog meer voorbeelden?

Overigens ben ik het wel voor een deel met Die andere Timo eens en vind ik het vreemd dat Remarque schrijft dat het in kampen als Gleiwitz erger was dan in de Duitse concentratiekampen. Erger dan al die gruwelijkheden die de Duitsers pleegden vind ik best een heftige stelling. Persoonlijk vind ik dat het niet erger kan dan wat de Duitsers gedaan hebben. De gruwelijkheden in Gleiwitz beschouw ik dan als net zo erg, alhoewel de schaalgroote inderdaad anders is.

Heeft iemand nog andere voorbeelden?
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Kleine toevoeging,
het is toch te dol dat je als topicopener welhaast gedwongen word je topic te verlaten door dit soort non posts?
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten