bewust kopie's in je verzameling, aanvaardbaar of niet !!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

bewust kopie's in je verzameling, aanvaardbaar of niet !!!

Bericht door Glenn Janssens »

Forummers.
Hoe staan jullie tegenover namaak/replica/nep/kopie's of hoe je het wilt noemen in je collectie?
Gaan jullie voor een zuivere collectie zonder namaakspullen ertussen,of durven jullie wel eens iets namaak toevoegen omdat een originele te duur is?
Of liggen jullie er echt niet wakker van of iets nep is zolang het maar leuk uitziet en mooi bij de rest van je verzameling past!


Ik persoonlijk streef naar een originele verzameling waar geen plaats is voor replica.
Kan ik dat ene item niet betalen omdat het vreselijk duur is dan koop ik dat niet.
Ik ga dat niet vervangen door een mooie replica.
En jullie???


Adrian.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik ga helemaal voor origineel spul, liever lang sparen voor iets echts, dan 25 euro betalen voor slechte namaak.

wel kan ik me voorstellen dat replica perfect is voor re enactors ofzo.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ok Roel.
Stel dat je een uniform hebt gekocht waarvan je weet dat de originele eigenaar (dus de soldaat in kwestie) een 'ridderkruis' had of nog duurder een 'pour le merité'.
Je kan het niet betalen vanwege te duur.
Welke oplossing kies je.
A: ik spaar ervoor tot ik het kan betalen (ook al wil dat zeggen dat je jaren aan één stuk niks kan kopen omdat je aan't sparen bent)
B: mja,ik ga toch in dit geval voor een replica.
c: pech voor mij,ik koop dan maar geen ridderkruis

Ikzelf zou kiezen voor C
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik ook, een echt kvk'tje is voor mij meer waard dan een perfect nagemaakte ridderkruis.

het gevoel dat je bv krijgt als de bel gaat en de postbode is er met een pakje, je opent het pakje er daaruit komt een origineel voorwerp van ong 60 jaar oud vind ik nog steeds fantastisch!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik zou ook gaan voor c

Maar Roel wat bedoel je met dat van die postbode? Koop jij dan op internet?
Dat zou ik persoonlijk nooit doen, je koopt immers altijd een kat in de zak. Natuurlijk kan je je evengoed laten vangen terwijl je er zelf bijstaat, maar over internet is het toch dat ietsje onveiliger.
Maar dat is dan weer een andere discussie :P
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

antwerpx schreef:Ik zou ook gaan voor c

Maar Roel wat bedoel je met dat van die postbode? Koop jij dan op internet?
Dat zou ik persoonlijk nooit doen, je koopt immers altijd een kat in de zak. Natuurlijk kan je je evengoed laten vangen terwijl je er zelf bijstaat, maar over internet is het toch dat ietsje onveiliger.
Maar dat is dan weer een andere discussie :P
ik koop veel over internet, van mensen waar ik vaker met succes van heb gekocht koop ik grotere dingen via internet maar meestal alleen maar "kleine"medailles en foto's!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik koop ook veel via internet.
Maar dan wel van mensen die ik ken en vertrouw.
Heb daar nog nooit noemenswaardige problemen mee gehad en al veel mooiere koopjes kunnen doen op die manier.


Adrian
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

ik zou voor C kiezen

Geen replica in mijne verzameling.....
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik heb geen enkele replica in mijn verzameling, en dat hoef ik ook niet.
Maar zoals met dat voorbeeld van dat Ridderkruis, dan wil ik nog wel een uitzondering maken, omdat ik vind dat de originele eigenaars' onderscheidingen er wel op moeten komen. Net zoals het toendertijd was dus.
Maar ik zal nooit een replica helm, uniform of embleem of wat dan ook kopen.
En ook nooit van een 'goedkope' medaille zoals een KVK.
Ik heb nog geen enkele replica zelf gekocht, en dat probeer ik ook zo veel mogelijk te vermijden.
Liever geen uniformen dan allemaal replica.

Groetjes, Bjorn
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik ga voor orgineel, ik heb echter geen bezwaar tegen replica's mits vakkundig en met liefde voor de historie vervaardigd. Ik kan me voorstellen dat sommige items gewoonweg niet verkrijgbaar meer zijn, of dermate kostbaar dat zelfs een museum er krediet bij de bank moet halen :lol: , dat men dan toevlucht tot replica's neemt. In het geval van WO2 militaria vind ik het niet nodig replica's te hebben, hoewel een replica van een US infanterie uniform wél leuk is voor carnaval :) :) !
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Ik Kies A :lol:
WOLF
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 nov 2003, 22:10

Bewust Kopie..

Bericht door WOLF »

Wat verstaan jullie onder "orgineel" iets met de juiste makers code?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

nee, materiaal wat uit de juiste periode komt,

dus iets met een hakenkruis moet gemaakt zijn tussen 33 en 45 snappie
WOLF
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 nov 2003, 22:10

Bericht door WOLF »

Dat snap ik maar ik ken verzamelaars die helemaal blind varen op de zgn. "Hersteller codes" zoals beschreven in de catalogi alles zonder code is voor hun copie!Ik( en mijn zoek maatjes) hebben vondsten gedaan (met metaaldetector) in oorlogsgebied waar helemaal geen code instond maar waar ik me hand voor in het vuur steek dat het echt is,de adelaar die ik bv op de site heb gezet bevat ook geen makers code maar is 100% orgineel .
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

er zijn inderdaad genoeg originele voorwerpen zonder makerscodes maar ik kan me voorstellen dat als je iets duurs koopt dat je dan die extra zekerheid van een rzm code wilt

helaas worden die ook al nagemaakt!
Plaats reactie