bewust kopie's in je verzameling, aanvaardbaar of niet !!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Ik heb een jaar of 4 geleden een m28 gekocht in de Kinkerstraat in Amsterdam. Helaas is deze dump weg, hier hing namelijk achtreraf gezien(toen wist ik nog niet zoveel van militaire spullen) heel wat grappigs, zoals bijvoorbeeld een Duits Afrikakorps jasje :shock: FUCKFUCKFUCk dat ik er toen nog niets van wist, al weet ik niet of het een repro was of niet.
in ieder geval heeft die helm mij 40 gulden gekost(voor de Belgen onder ons is dat ongeveer 15 a 20 euro( en dat omrekenen naar BF doe je maar lekker zelf ).
Helaas heeft een of ander onverlaat het binnenwerk van de helm eruit gehaald. De koperen "splitpennen" zijn nog wel aanwezig.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Euuuuuuuuh, ging dit onderwerp niet eigenlijk over "Wel of geen repro in je verzameling?" Triest dat er weer een Belg nodig is om de Hollanders weer op het juiste spoor te zetten.

Repro
Uitgaande van mijn eigen hobbie; verzamelen van historisch materiaal, hoef ik geen reproducties, want daar zit geen verhaal en dus ook geen historische waarde aan. In heel mijn verzameling zult ge dan ook maar 1 reproductie aantreffen. Bij een Ridderkruis zit naast het originele Eikenloof m.B. nagemaakte zwaarden. Deze zijn nagemaakt in opdracht van de originele drager van het kruis in de jaren '50, omdat het origineel zoekgeraakt was. Het is dus repro, maar wel met een geschiedenis. In combinatie ermee dat ik nog nooit originele zwaarden voor bij het Ridderkruis met Eikenloof ben tegengekomen, vindt ik dit nog net een acceptabel alternatief.

(Toch effekes:) Adrianus helm
(Ten gunste van de Nederlanders)
Onze Adrianushelm is in Nederland in 1915 ingevoerd als eerste model helm. Al snel kwam men er echter achter dat de helm onvoldoende kogelwerend is en geen enkele bescherming tegen scherfwerking in de nek biedt. (Los van het feit of ge het een mooie helm vindt) Vandaar dat de Nederlanders dan ook verder zijn gegaan met de ontwikkeling van helmen en via een soepbordmodel uiteindelijk uitkwamen bij het model met de leeuw; deze biedt voldoende deflectie van kogels (op een direct schot op de leeuw na) en door zijn vorm geeft deze ook voldoende bescherming in de nek tegen scherfwerking van granaten.............en wij Belgen bleven met de miserie van de Adrianushelm zitten tot 1940. (Wat natuurlijk geheel te wijten is aan de legertop en dat waren natuurlijk Walen! :lol: Een Vlaming zou nooooooit zoiets stoms doen........ :lol: )
(Gelieve dit laatste synisch te lezen)

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

dat wou ik zeggen :P

grapje belgen snappen jullie wel of niet?

toch leuk die strijd tussen BE en NL!! :)


maar ik schaf binnekort wat repro spullen aan maar dat is dan voor living history ,.. maar dat zie ik niet als "verzamel-objecten"!!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Sterker nog Guido; voor dat reenactment (soldaatje spelen voor grote mensen) is het echt jammer dat er origineel gerij gebruikt wordt. Echt jammer als dat alsnog kapot gaat door het dragen na 60 jaar goed bewaren.
Voor reenactment alleen nieuw spul gebruiken, dat is mijn motto!

Mat. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

maja soms kan het gewoon niet anders zoals wapens die niet zijn doorgebruikt na de oorlog ect ect

of als je een zwarte m28 nederlandse helm die door de politie/bedrijfsbrandweer nog is gebruikt vind ik dat je die kan gebruiken.. dat is mijn mening

verder ben ik het met je eens

maar "soldaatje spelen voor grote mensen" ben ik het niet mee eens! ik vind het soort geschiedenis les in praktijk zo zie ik het (btw ik ben nog niet lid maar ong in januarie als BS'er bij een schotse eenheid)

maar er zijn mensen bij die het fout doen en alleen maar doen om de wapens en met kilo's aan insignes dragen net als Goring.. dat is FOUT!
ik doe persoonlijk mee omdat ik mensen wil laten zie wat de BS is en wat ze deden.. vanwege mijn oudoom bij de BS zat en is gesneuveld tijdens zijn dienst en wil mensen duidelijk maken dat Nederlandse jongens ook meevochten voor onze vrijheid en niet alleen de britten of amerikanen! dat noem ik geen soldaatje spelen!!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Tja, Guido,
Ge hebt natuurlijk recht op Uw eigen mening, ene.....ik ook. Onze aanzichten verschillen daarin dan toch behoorlijk. Ik houdt het alleen bij het verzamelen. En mijn "reenactment" houdt op bij het rondrijden met mijn oude Duitse motorfietsen.
Maar als gij dat leuk vindt dan gun ik U dat van gansen harte. Mijn hobbie is het echter niet, wat niet wegneemt dat ik het wel grappig vindt om te zien. (Beltring)

Mat. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Daar sluit ik mij enigsinds bij aan, Mattie.
Ik vind het aan de ene kant soldaatje spelen voor grote mensen en aan de andere kant vanuit historisch oogpunt gezien wel ok.
Ik heb het idee dat reenactors vaak het doden of gedood worden over het hoofd zien. Ik ken iemand wiens vader op de Grebbeberg gevochten heeft en ook daadwerkelijk iemand doodgeschoten heeft. Van wat ik ervan gehoord heb heeft hij altijd last van het idee gehad iemand gedood te hebben.
Reenactors kunnen dan wel proberen een oorlogs situatie na te spelen, maar een situatie op het slagveld was toch wel even anders.........
Denk maar eens aan de wekenlange sleur van aan het front zitten, wat psychisch slopend is.
Ik heb het idee dat iedereen wel een uniform kan aantrekken om te doen alsof hij soldaat is. Ik denk dat veel van die lui die dat doen de realiteit een beetje uit het oog verloren zijn.
Natuurlijk niet helemaal, want ze weten donders goed hoe de WO2 geweest is, maar persoonlijk zou ik toch niet zo snel met een uniform de straat op gaan om te laten zien hoe het geweest was.
Als het voor een film bedoelt is, dan zou ik zelfs best mee willen doen, dat wel.
Als de reenactors nou eens de zelfde trainig volbrachten als de soldaten TOEN moesten, en ze zich aan de zelfde rantsoenen hielden, dan verdienen pas ze respect :!:
Ik heb het idee dat er maar weinigen zijn die bijvoorbeeld de felbegeerde training tot SS Einzelkämpfer NU zouden kunnen volbrengen, aangezien die zoooo zwaar scheen te zijn.
Dit is mijn mening over reenactment.
Vr.Gr.Stijn
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Stijn, ik denk niet dat ze op respect zitten te wachten.. en de meeste gaat het neit om het doden of wat dan ook maar om mensen te laten zien hoe de soldaten er uit zien.. en daar horen nou eenmaal wapens bij ect.. btw er zijn groepen die gaan met een beperkt ransoen een week in de bossen zitten waar geen hond komt en proberen zo te overleven.. soms met een georganiseerde vijand.. maja... ieder zn mening er over...
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Guido,
Ik denk eerder dat Stijn ermee bedoelt dat "reenactment" zou moeten inhouden de GEHELE situatie naspelen betreffende de oorlog; ECHTE zware opleiding; echt slecht eten uit die tijd; echte gevechtssituaties etc.
Wat we tegenwoordig zien is echter (gemiddeld genomen) mensen die net van Mc Donalds komen, met de jeep een afstand van meer dan 10 meter moeten overbruggen, 's vonds in een drie-sterren hotel slapen en meestal enigszins overvoed zijn (In de oorlog was de gemiddelde soldaat, zeker de Duitse, ondervoed dorr te weinig en te slechte voeding.
Het getoonde beeld (reenactment zoals het gepresenteerd wordt) is dan ook geen reeele afspiegeling van het daadwerkelijk gebeurde!
(Dat meen ik op te maken uit de woorden van Stijn, en daar sluit ik me bij aan.)
Neemt inderdaad niet weg dat ik het niet machtig vindt om in Beltring een Duitse tank te zien met een gans nest soldaten in de correcte uniformen daaromheen!

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Afgezien van wat ik boven u geschreven heb, had ik het niet beter kunnen zeggen :)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Stijn,
Dank U, krijgt ge van mij den eerst volgende keer een pintje!

Guido,
Ik begrijp Uw punt wel, tis alleen dat ik wanneer ik een oorlogsscene wil zien, ik dan toch liever naar een goed museum ga, i.p.v. een reenactmentbijeenkomst waar een hoop historisch niet klopt. Ik geef als voorbeeld voor een goed historisch beeld, de diorama's in het oorlogsmuseum van Diekirch in Luxemburg, waar levensechte scenes uit den oorlog nagemaakt zijn.
En er zal toch (bijna) niemand zijn die dat geen geweldig museum vindt of er fouten ontdekt heeft!

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

geheel met je eens Mattie! maar ik heb nog nooit een musea gezien die BS in zijn verzameling heeft staan met informatie er bij! als iemand er iets van weet mag hij het zeggen!

BS is voor de meeste een onbekent begrip, terwijl die mensen ook vochten voor de vrijheid en vochten tegen het facisme!

ook kan ik de menign begrijpen van Stijn maar zo zie ik het! als een geschiedenis les!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Guido schreef:BS is voor de meeste een onbekent begrip, terwijl die mensen ook vochten voor de vrijheid en vochten tegen het facisme!
Open anders eens een topic met informatie over "BS".
Ik denk dat sommige wo2 leken die afkorting verkeert gaan interpreteren op een forum BS---> Bull sh... ?

Adrian.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Adrian schreef:
Guido schreef:BS is voor de meeste een onbekent begrip, terwijl die mensen ook vochten voor de vrijheid en vochten tegen het facisme!
Open anders eens een topic met informatie over "BS".
Ik denk dat sommige wo2 leken die afkorting verkeert gaan interpreteren op een forum BS---> Bull sh... ?

Adrian.
:) daar dacht ik ook aan, maar het is binnenlandse strijdkrachten? schrijf er eens een leuk stukje over guido :)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Aaaaaah!
Nu denk ik bij BS meestal aan Belgische Spoorwegen! (Altijd te laat en veel te duur.... ge weet wel DIE!)
Maar een aparte onderwerp over verzet en Witte Brigade of BS is natuurlijk wel een goed idee.

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie