bewust kopie's in je verzameling, aanvaardbaar of niet !!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mattie schreef:Aaaaaah!
Nu denk ik bij BS meestal aan Belgische Spoorwegen! (Altijd te laat en veel te duur.... ge weet wel DIE!)
bij ons de ns, mijn opa vertelde daar altijd flauwe grapjes over,

"Toen de Ns nog SS was, reden ze teminsten op tijd, maar ze hadden wel alleen maar enkeltjes" aldus mijn opa :wink:
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

de huidige NMBS is één van de stiptste spoorwegmaatschappijen van Europa.

Dit geheel terzijde :)
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Alle Peter, ......dat gelooft ge toch zelf niet :lol:
.....of hebt ge daar aandelen :lol:
.............of familie werken :lol:

of zijn ze in Holland nog trager bij de spoorwegen? :P
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is het laatste :lol:
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Zeg Roel, die grap is niet flauw, maar leuk :lol:
En de rampzaligste vervoersmaatschappij in Europa(want ik vraag me af hoe laat de treinen in Somalië of Kongo rijden :P ) is zeker wel de NS.

Maar Guido, de B(innenlsndse) S(trijdkrachten) vochten niet echt. Ze pleegden aanslagen en saboteerden de boel, dat vind ik meer VERZET plegen.
Maar herdenk diegene die dat aangedurft heeft, de beslissing kan namelijk fataal zijn om je te verzetten tegen een bezettingsmacht.
De vader van mijn oma is lid van de BS geweest in de gemeente Velsen, bij IJmuiden. Hij is echt lid geweest, ik heb namelijk nog een brief van "het hoofdkwartier te velde" die door Zijne Koningklijke Hoogheid Prins Bernhard ondertekend is, en deze brief is aan mijn overgrootvader gericht.
Ik heb namelijk het idee dat men na de oorlog nogal snel beweerde dat men bij het verzet had gezeten. Als men eens nagaat dat Nederland procentuueel gezien de meetse vrijwilligers bij de SS geleverd heeft, en dat in ik meen 1934 of iets dergelijks de partij met de grootste en snelste opkomst in de Tweede Kamer nog altijd de NSB is!!!
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Nou Stijn,
De BS was toch een regulier leger; naam zegt het al: BInnenlandse Strijdkrachten; najaar 1944 was dit onder leiding van Prins Bernhard de verzamelnaam van de voormalige Knokploegen, onderduikorganisaties en verzet;
De BS had een standaard uniform bestaande uit een blauwe overall en een zwarte Nederlandse helm en armband. Het eerste gevechtsonderdeel vallend onder de Binnenlandse Strijdkrachten was het Regiment Stoottroepen, opgericht in oktober 1944. Deze namen deel aan de strijd tegen de Duitsers naast de Amerikanen en Engelsen.
Ook verzorgende de BS hand en span diensten in het achterland voor de Gealliieerden, zoals objectbewaking en werden ze doorgaans ook als gids en/of tolk ingezet bij Amerikaanse en Engelse formaties, een rol vergelijkbaar met de Witte Brigades bij ons. Met dien verschille dat ge het Regiment Stoottroepen qua status, opleiding en uitrusting kunt vergelijken met oa. de Brigade Piron en de Nederlandse Brigade Princes Irene.

Mat. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik heb nog ergens een aflevering van de 'Bericht van de Tweede Wereldoorlog' liggen over de BS en de Stoottroepen met een artikel over de strijd van ze in Zeeland. Guido, als ik het vind laat ik je het weten.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Stijn schreef:Zeg Roel, die grap is niet flauw, maar leuk :lol:
En de rampzaligste vervoersmaatschappij in Europa(want ik vraag me af hoe laat de treinen in Somalië of Kongo rijden :P ) is zeker wel de NS.

Maar Guido, de B(innenlsndse) S(trijdkrachten) vochten niet echt. Ze pleegden aanslagen en saboteerden de boel, dat vind ik meer VERZET plegen.
Maar herdenk diegene die dat aangedurft heeft, de beslissing kan namelijk fataal zijn om je te verzetten tegen een bezettingsmacht.
De vader van mijn oma is lid van de BS geweest in de gemeente Velsen, bij IJmuiden. Hij is echt lid geweest, ik heb namelijk nog een brief van "het hoofdkwartier te velde" die door Zijne Koningklijke Hoogheid Prins Bernhard ondertekend is, en deze brief is aan mijn overgrootvader gericht.
Ik heb namelijk het idee dat men na de oorlog nogal snel beweerde dat men bij het verzet had gezeten. Als men eens nagaat dat Nederland procentuueel gezien de meetse vrijwilligers bij de SS geleverd heeft, en dat in ik meen 1934 of iets dergelijks de partij met de grootste en snelste opkomst in de Tweede Kamer nog altijd de NSB is!!!
Mattie schreef:Nou Stijn,
De BS was toch een regulier leger; naam zegt het al: BInnenlandse Strijdkrachten; najaar 1944 was dit onder leiding van Prins Bernhard de verzamelnaam van de voormalige Knokploegen, onderduikorganisaties en verzet;
De BS had een standaard uniform bestaande uit een blauwe overall en een zwarte Nederlandse helm en armband. Het eerste gevechtsonderdeel vallend onder de Binnenlandse Strijdkrachten was het Regiment Stoottroepen, opgericht in oktober 1944. Deze namen deel aan de strijd tegen de Duitsers naast de Amerikanen en Engelsen.
Ook verzorgende de BS hand en span diensten in het achterland voor de Gealliieerden, zoals objectbewaking en werden ze doorgaans ook als gids en/of tolk ingezet bij Amerikaanse en Engelse formaties, een rol vergelijkbaar met de Witte Brigades bij ons. Met dien verschille dat ge het Regiment Stoottroepen qua status, opleiding en uitrusting kunt vergelijken met oa. de Brigade Piron en de Nederlandse Brigade Princes Irene.

Mat. :)

Stijn je haalt het verzet en de BS door elkaar!

de BS vocht weldegelijk mee met de geallieerden en qua uniformen ze hadden vanalles! van burgerkledei met een armband en zwarte m28 helm tot een kale battle dress met een groene m28 helm tot een blauwe overal met een britse of m28 helm ! het was gewoon 1 grote mengelmoes! laten we nou mijn Oudoom nemen, in zijn dorp zaten de britten, hij had als uniform een geheel kale batle dress met een groene leger helm m28met de koperen plaat voor op. maar uit de BS werd weer de stoottroepen ect uit samen gesteld
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Laten wij dan mijn overgrootvader nemen, die was lid van de BS toen Nederland bezet was, en de BS gebruikte alles wat de Engelsen dropte of wat voor handen was.
Die battledress zonder iets erop of eraan die hadden ze dan toen ze al met de Engelsen in aanraking waren gekomen.
Het uniform van de BS( dat het georganiseerd (gewapend) verzet was) bestond veelal uit een blauwe overall, een riem, een oranje armband en een zwartgeschilderde M28 helm waar vaak de leeuw vanaf was gehaald. Verder hadden ze vaak ook buitgemaakte pistolen en geweren en ook handgranaten waren vaak Duits.
Het uniform kon dan wel afgesproken zijn, het was alsnog een samenraapsel.
De BS oefende vaak ook in kelders enzo met de Stengun om maar wat te noemen.
Plaats reactie