We kennen 'm allemaal wel, de naoorlogse Nederlandse M1 helm. Velen van ons hebben 'm waarschijnlijk nog (vergeten) op zolder in een plunjezak zitten.
Maar waar werd deze helm nu eigenlijk gemaakt en hoe zit dat eigenlijk met de blauwe VN (UNIFIL) variant? Zover als ik het kan bekijken hebben ze verschillende code's in de velsrand staan. Wie kan mij wat meer over deze helmen vertellen?
Nederlandse M1 helm
- Frankie
- Lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
- Locatie: Holland
- Contacteer:
Probeer het anders eens via het legermuseum in Delft. Misschien dat die je er meer over kunnen vertellen....
http://www.legermuseum.nl
http://www.legermuseum.nl
LEST WE FORGET !
- PanzerMeister
- Lid
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
- Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen
- lee enfield
- Lid
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 55 keer
- Ontvangen: 100 keer
Nederlandse M1 helm
Deze topic was een beetje aan m'n aandacht ontsnapt eerlijk gezegd maar bedankt voor de reactie's in ieder geval.
Het legermuseum in Delft is (bedankt voor de tip overigens) niet erg begaand met krijgsmacht geïnteresseerden. Mijn antwoord is tot nu toe nog steeds niet beantwoord. Zou mijn vraag soms te gevoelig liggen omtrent de maker van de bewuste helmen?
De initialen van de helmenmaker, "VB" kom je overigens niet alleen in de M1 helmen tegen maar ook op de metalen munitiekistjes voor de Browning 0.50 Inch en op de oorlogsgasfilters voor gasmaskers. Weet er echt niemand wie deze helmenmaker is?
Het legermuseum in Delft is (bedankt voor de tip overigens) niet erg begaand met krijgsmacht geïnteresseerden. Mijn antwoord is tot nu toe nog steeds niet beantwoord. Zou mijn vraag soms te gevoelig liggen omtrent de maker van de bewuste helmen?
De initialen van de helmenmaker, "VB" kom je overigens niet alleen in de M1 helmen tegen maar ook op de metalen munitiekistjes voor de Browning 0.50 Inch en op de oorlogsgasfilters voor gasmaskers. Weet er echt niemand wie deze helmenmaker is?
Op de volgende website is meer informatie te vinden over de Nederlandse helm.
De Nederlandse kopie van de Amerikaanse helm heet blijkbaar M53
Gemaakt door de firma Verblifa (=Verenigde Blik fabrikanten). In de helm staat de firma afkorting VB met een nummer.
http://www.gostak.demon.co.uk/helmets/netherlands.htm
De Nederlandse kopie van de Amerikaanse helm heet blijkbaar M53
Gemaakt door de firma Verblifa (=Verenigde Blik fabrikanten). In de helm staat de firma afkorting VB met een nummer.
http://www.gostak.demon.co.uk/helmets/netherlands.htm
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 55 keer
- Ontvangen: 100 keer
Thomassen & Drijver-Verblifa
Een beetje late reactie maar bedankt voor je reactie Jim. Op de naam Thomassen & Drijver-Verblifa valt genoeg op Internet te vinden. Al wordt het mij niet echt duidelijk of dat het bedrijf nu wel of niet meer bestaat, het zij in een afgeslankte vorm. http://www.iisg.nl/archives/en/files/b/10818936.php
Dit bedrijf heeft dus blijkbaar heel wat gefabriceerd op het gebied van metaal (blik). O.a. postzegelautomaten en de bekende Verkade beschuitbussen zijn er destijds gemaakt. Zie, http://www.emaillebord.com/langcat.htm .
Interessant om te vermelden is ook de affaire met de duizenden M53 helmen voor het leger, welke haarscheurtjes zouden hebben.
Maar hoe zit dat nu met de UN (UNIFIL) variant van deze M53 helm? In mijn helm komt dus het logootje van VB (Verblifa) niet voor. Ik heb mij laten vertellen dat deze blauwe variant een opnieuw gespoten M53 helm zou zijn. Dit overspuiten zou destijds gedaan zijn op het Centraal Magazijn te Woerden.
Een UNIFIL veteraan vertelde mij eens over mijn UN helm; “Ik denk dat deze helm wel in Libanon geweest is.” Waarop ik hem vroeg of hoe hij dat dan kon zien. Hij zei; “Als je achterin de YP 408 (pantservoertuig) zat, dan stootte je bijna altijd wel met je helm tegen het voertuig. Dit gebeurde dan hoofdzakelijk bij het optrekken van het voertuig of bij het in- en uitstappen ervan. Hierdoor beschadigde de verflaag op de helm. Dit soort beschadigingen zag je dus veel bij de (UNIFIL) helmen.”
Dit bedrijf heeft dus blijkbaar heel wat gefabriceerd op het gebied van metaal (blik). O.a. postzegelautomaten en de bekende Verkade beschuitbussen zijn er destijds gemaakt. Zie, http://www.emaillebord.com/langcat.htm .
Interessant om te vermelden is ook de affaire met de duizenden M53 helmen voor het leger, welke haarscheurtjes zouden hebben.
Maar hoe zit dat nu met de UN (UNIFIL) variant van deze M53 helm? In mijn helm komt dus het logootje van VB (Verblifa) niet voor. Ik heb mij laten vertellen dat deze blauwe variant een opnieuw gespoten M53 helm zou zijn. Dit overspuiten zou destijds gedaan zijn op het Centraal Magazijn te Woerden.
Een UNIFIL veteraan vertelde mij eens over mijn UN helm; “Ik denk dat deze helm wel in Libanon geweest is.” Waarop ik hem vroeg of hoe hij dat dan kon zien. Hij zei; “Als je achterin de YP 408 (pantservoertuig) zat, dan stootte je bijna altijd wel met je helm tegen het voertuig. Dit gebeurde dan hoofdzakelijk bij het optrekken van het voertuig of bij het in- en uitstappen ervan. Hierdoor beschadigde de verflaag op de helm. Dit soort beschadigingen zag je dus veel bij de (UNIFIL) helmen.”