Nederlandse M1 helm

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Nederlandse M1 helm

Bericht door asjemenou »

We kennen 'm allemaal wel, de naoorlogse Nederlandse M1 helm. Velen van ons hebben 'm waarschijnlijk nog (vergeten) op zolder in een plunjezak zitten.
Maar waar werd deze helm nu eigenlijk gemaakt en hoe zit dat eigenlijk met de blauwe VN (UNIFIL) variant? Zover als ik het kan bekijken hebben ze verschillende code's in de velsrand staan. Wie kan mij wat meer over deze helmen vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Nederlandse M1 helm

Bericht door asjemenou »

Kan er niemand iets over deze helmen vertellen?
Gebruikersavatar
Frankie
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 29 dec 2004, 00:34
Locatie: Holland
Contacteer:

Bericht door Frankie »

Probeer het anders eens via het legermuseum in Delft. Misschien dat die je er meer over kunnen vertellen....

http://www.legermuseum.nl
LEST WE FORGET !
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Dat zijn Amerikaanse helmen van ontwerp.
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

uhm dacht dat de code stond voor waar hij is gemaakt ?!?!

greetzz
kevin
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Nederlandse M1 helm

Bericht door asjemenou »

Deze topic was een beetje aan m'n aandacht ontsnapt eerlijk gezegd maar bedankt voor de reactie's in ieder geval.
Het legermuseum in Delft is (bedankt voor de tip overigens) niet erg begaand met krijgsmacht geïnteresseerden. Mijn antwoord is tot nu toe nog steeds niet beantwoord. Zou mijn vraag soms te gevoelig liggen omtrent de maker van de bewuste helmen?
De initialen van de helmenmaker, "VB" kom je overigens niet alleen in de M1 helmen tegen maar ook op de metalen munitiekistjes voor de Browning 0.50 Inch en op de oorlogsgasfilters voor gasmaskers. Weet er echt niemand wie deze helmenmaker is?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Op de volgende website is meer informatie te vinden over de Nederlandse helm.
De Nederlandse kopie van de Amerikaanse helm heet blijkbaar M53
Gemaakt door de firma Verblifa (=Verenigde Blik fabrikanten). In de helm staat de firma afkorting VB met een nummer.

http://www.gostak.demon.co.uk/helmets/netherlands.htm
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Thomassen & Drijver-Verblifa

Bericht door asjemenou »

Een beetje late reactie maar bedankt voor je reactie Jim. Op de naam Thomassen & Drijver-Verblifa valt genoeg op Internet te vinden. Al wordt het mij niet echt duidelijk of dat het bedrijf nu wel of niet meer bestaat, het zij in een afgeslankte vorm. http://www.iisg.nl/archives/en/files/b/10818936.php
Dit bedrijf heeft dus blijkbaar heel wat gefabriceerd op het gebied van metaal (blik). O.a. postzegelautomaten en de bekende Verkade beschuitbussen zijn er destijds gemaakt. Zie, http://www.emaillebord.com/langcat.htm .
Interessant om te vermelden is ook de affaire met de duizenden M53 helmen voor het leger, welke haarscheurtjes zouden hebben.
Maar hoe zit dat nu met de UN (UNIFIL) variant van deze M53 helm? In mijn helm komt dus het logootje van VB (Verblifa) niet voor. Ik heb mij laten vertellen dat deze blauwe variant een opnieuw gespoten M53 helm zou zijn. Dit overspuiten zou destijds gedaan zijn op het Centraal Magazijn te Woerden.

Afbeelding

Een UNIFIL veteraan vertelde mij eens over mijn UN helm; “Ik denk dat deze helm wel in Libanon geweest is.” Waarop ik hem vroeg of hoe hij dat dan kon zien. Hij zei; “Als je achterin de YP 408 (pantservoertuig) zat, dan stootte je bijna altijd wel met je helm tegen het voertuig. Dit gebeurde dan hoofdzakelijk bij het optrekken van het voertuig of bij het in- en uitstappen ervan. Hierdoor beschadigde de verflaag op de helm. Dit soort beschadigingen zag je dus veel bij de (UNIFIL) helmen.”
Plaats reactie