Luftwaffe "schipke"

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Luftwaffe "schipke"

Bericht door SignalH »

Hallo iedereen,

Zoals aangekondigd in het topic "Luftwaffe helm" had ik nogmaals graag beroep gedaan op jullie kennis. Weerom geen verhaal rond het voorwerp het moet voor zichzelf spreken. En dat het Luftwaffe is, is zuiver toeval want Duits is nog steeds m'n verzamelgebied niet.

Vriendelijke groeten,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

alles ziet er ok uit maar ik denk niet dat de adelaar er echt is opgenaaid.... zou graag een betere foto alsdat kan...

Sander
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Van wat ik zo uit deze foto's opmaak heb je hier wederom een origineel Duits item, wel is vermoedelijk de Luftwaffe adelaar na oorlogs opnieuw aangebracht.
Ook een bijzonder markante kop, is het een complete etalagepop?.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

idem

maar zal moeilijk te fotograferen zijn. Foto's beginnen nu al wat onscherp te worden. Mss buiten eens fotograferen.
Kun je eens enkele scherpe foto's nemen van de steken waarmee de adelaar is vastgenaaid.

Heb je al eens een UV lampje bij het naaigaren gehouden... Da kan mss al heel verhullend zijn... Zie je de schaduw van een vorige adelaar er van onder komen (vorige 'ligplaats') ...
Momenteel geef ik het zeker nog alle voordeel van de twijfel! Mooi schifke 8)
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

willysproject schreef:
Heb je al eens een UV lampje bij het naaigaren gehouden....

Behoeft geen uitsluitsel te bieden daar het met "origineel" naaigaren gedaan kan zijn.
Ook uniformstukken die in het verleden eens door desbetreffende eigenaar gewassen zijn met een wasmiddel lichten onder een UV straal op.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Vind de adelaar er wel een beetje raar uitzien, maar dat kan ook te maken hebben met hoe de foto gemaakt is.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Shaft schreef:Vind de adelaar er wel een beetje raar uitzien, maar dat kan ook te maken hebben met hoe de foto gemaakt is.
Adelaar op zich lijkt origineel, de vraag is of hij ook origineel vernaait is.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Mooyman schreef:
willysproject schreef:
Heb je al eens een UV lampje bij het naaigaren gehouden....

Behoeft geen uitsluitsel te bieden daar het met "origineel" naaigaren gedaan kan zijn.
Ook uniformstukken die in het verleden eens door desbetreffende eigenaar gewassen zijn met een wasmiddel lichten onder een UV straal op.
Daarom staat er ook mss (=misschien...)
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

willysproject schreef:
Mooyman schreef:
willysproject schreef:
Heb je al eens een UV lampje bij het naaigaren gehouden....

Behoeft geen uitsluitsel te bieden daar het met "origineel" naaigaren gedaan kan zijn.
Ook uniformstukken die in het verleden eens door desbetreffende eigenaar gewassen zijn met een wasmiddel lichten onder een UV straal op.
Daarom staat er ook mss (=misschien...)

Er word hier ook helemaal niet aan jou deskundigheid getwijfeld Gerd :) , word alleen als aanvullende informatie van mijn kant verstrekt.
Collector of uniforms of the enemy
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Reeds bedankt voor jullie reacties!

Hierbij een bijkomende foto, maar misschien is het beter dat ik morgen nog eentje (enige ?) maak in het daglicht.
Ik zie wel niet direct waar de "andere" zou kunnen gestaan hebben.
De stof van het "schipke" zelf heeft wel geleden onder de tijd. diegene die verstopt zit onder de rand waar de kokarde op zitnder zit is nog veel "voller" en donkerder van kleur.
Wat misschien niet duidelijk is op de foto is het volgende (en ik weet niet of het normaal is); de adelaar heeft een heel donkerblauwe (zwarte ?) "backing" die op sommige plaatsen losgekomen is van de adleaar zelf.
Dus indien er nog foto's nodig zijn hoor ik het wel, dan zorg ik er morgen bij daglicht voor.

Vriendelijke groeten,

Afbeelding
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Nog vergeten te vermelden.

De pop is een "volledige" het is een oude Pintus, wat mij betreft ongeveer de beste die je kunt hebben. Jammer genoeg zijn de nieuwe "Pintussen" veel "zwakker" van kleur.

Vriendelijke groeten,
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Hoi, ik ben er nu zeker van van dat die niet origineel erop hangt. Duitsers waren altijd heel percies, en laten dus geen stukjes zomaar loshangen :P

De zwarte draad en de groene, slordig gedaan wijst erop dat dit niet origineel gedaan is :D
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Hij is er inderdaad vrij slordig en losjes opgenaaid, dus zal het inderdaad zo zijn.

Uit de reacties meen ik te mogen uitmaken dat de Adelaar op zichzelf net als het schipke wel origineel is. Of zijn daar nog bjkomende foto's voor
nodig om dit te beoordelen?

Vriendelijke groeten,
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

die ziet er goed uit! :wink:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

sander vw schreef:Hoi, ik ben er nu zeker van van dat die niet origineel erop hangt. Duitsers waren altijd heel percies, en laten dus geen stukjes zomaar loshangen :P

De zwarte draad en de groene, slordig gedaan wijst erop dat dit niet origineel gedaan is :D
Hier in moet ik je helaas enigszins verbeteren Sander, jou bewering gaat wel op aangaande vroege uniformering en hoofddeksels.
Maar bij het wat latere materiaal en dan voornamelijk de camo en drillichjasjes, zie je dat dat wat minder "netjes" afgewerkt werd dan bvb een M36 jas.
Verschil van kwaliteit, materiaal en afwerking is bvb dan ook goed te zien tussen bvb dat M36 en bvb een M43 of M44 jas.
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie