paulstolk schreef:Adrian schreef:Museum
Hoeveel kinderen gaan vrijwillig naar een museum? Waarom niet het museum naar hen brengen?
Ik kan Paul begrijpen, contact met het verleden is immers belangrijk. En als je dan toch moet lesgeven over hét taboe-onderwerp dat 1933-1945 is, dan kan je het maar beter met de twee hoorns vastnemen. Die stoffige oude schoolboeken zijn een broednest van desinformatie, losgerukte citaten zonder bronvermelding en de gewoonlijke PK-Fotos die iedereen al 10 keer zag.
Probleem is wel dat
Lebe wohl du kleine Monika zo onschuldig is als het maar kan zijn. Militarisme is geen propaganda, maar is integraal deel geworden van de Duitse samenleving sinds 1813. Soldaten hebben ook een hart. En ja, soldaten willen ook naar huis. En ja, ze hebben ook vrouw of vriendin. En ze sterven liever niet, ze komen graag terug nach Haus. Daarover gaat dat lied. Dat "duizenden mensen" dit zongen in groep is een bij de haren getrokken voorstelling. Moest het nu nog
Horst Wessel zijn. Maar ja, ook over Horst Wessel doen zoveel wilde geruchten de ronde. Eigenlijk is het in het mogelijke klimaat niet mogelijk een 'normale' les te geven over dit onderwerp. Vele leraars maken er een hopeloze karikatuur van. Daarom reageert Adrian ook zo heftig, de meeste mensen zouden geschokt zijn, terwijl het eigenlijk om een detail gaat. Het is gewoon té moeilijk om over die periode op een heldere manier te berichtgeven. Dus Paul, wees op je hoede voor je baan. De scholen hier zijn gekaapt door linkse leraars, je zou hier al problemen hebben gehad, tenzij je vast benoemd bent, dan kom je met zowat alles weg. Heb het persoonlijk meegemaakt dat meerdere leraars een oproep deden om niét voor het Vlaams Blok te stemmen. Politiek in de klas. Dat vinden ze niet erg, maar o wee, neem eens een foto van Peiper mee in je agenda. Je beklaagt het je vandaag nog.
Persoonlijk heb ik het meegemaakt dat we
moesten naar zowel (a) Schindler's list kijken op school, (b) bezoek brengen aan Breendonk en (c) de Dossin-kaserne te Mechelen (transportatiepunt) bezoeken. Breendonk is eigenlijk een scheefgetrokken kraam waar op geen enkel moment wordt verwezen naar Breendonk II (toen het een kamp werd voor Vlaams-nationalisten) of naar het feit dat je niet te Breendonk kwam als je van je fiets was gevallen. Men wil blijkbaar de mensen doen geloven dat het verzet uit engeltjes bestond, die alleen maar patriot waren. Boven Breendonk wapperde dan nog de Belgische driekleur, niet moeilijk zich in te beelden welk denkbeeld er de plak zwaaide. Maar toen was ik me daar natuurlijk was bewust, was slechts 15. Achteraf besef je wat voor een onzin ze daar vertelden.
Duitse liederen uit de periode zijn vaak doodnormale Soldatenlieder die de gevoelens van de Landser uitdrukken, de harde keuze tussen idealisme en dienst voor volk en vaderland en de meer wereldlijke dingen zoals gezin, hof en huis. Er zijn natuurlijk ook politieke liederen, maar ach wat, sind sie nicht schön? Kende vroeger ook de Internationale vanbuiten. Had niets met politiek te maken, vond het gewoon mooi. Toen ik het de SP hoorde "zingen" achtte ik het niet meer nodig om het nog te neuriën. Het Sowjet-volkslied is ook wel bepaald inspirerend.