Wo2 liederen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

paulstolk schreef:Toen ik mijn helm van de Flugschutz op deed gaf dat wel een raar beeld :?
Waarom?
Als jij het al een raar beeld vond,hoe moeten wij het dan vinden?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mijn grootmoeder zou een hartaanval krijgen als ze hoort dat haar kleinkinderen les krijgen van een leerkracht met een Duitse helm op. :shock:

Adrian
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik denk dat je 't allemaal een beetje overdrijft. Ik heb geen hele les met die helm op gestaan. Als je een gebruiksvoorwerp in de klas laat zien, moet je ook laten zien hoe 't gebruikt moet worden. Had ik 'm niet opgezet, had een van de leerlingen het wel gedaan. Nu was het voor de leerlingen niet leuk meer om 't te doen.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Zo zie je maar.
Als ik mij al "druk" maakt over je manier van lesgeven,terwijl mijn kinderen niet deelnemen aan je lessen.
Dan bestaat een kans dat een ouder van een leerling van je dit ook niet pikt.

Adrian.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

paulstolk schreef:Als je een gebruiksvoorwerp in de klas laat zien, moet je ook laten zien hoe 't gebruikt moet worden.
Al goed dat het een helm was en geen bajonet ! :shock:
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Er is niks om je "druk" over te maken. Die kinderen vonden het hardstikke mooi. Ze hadden zo'n helm nog nooit van dichtbij gezien.
En ik ga zeker hier niet mijn manier van lesgeven verdedigen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Volgens mij is het wél een goed idee om zo les te geven. Anders kennen de leerlingen de Tweede wereldoorlog alleen maar op papier, met liederen en originele stukken komt de geschiedenis al wat tot leven.
Maar zoals Adrian reeds zei: voor je het weet heb je slechte reacties, je weet nooit hoe een leerling thuis vertelt wat er op school is gebeurd, mestal wordt alles nog wat gedramatiseerd.

Het zou spijtig zijn moest je die slechte reacties krijgen, want volgens mij maken illustraties zoals muziek en objecten een les véél interessanter
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Museum
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Adrian schreef:Museum
Hoeveel kinderen gaan vrijwillig naar een museum? Waarom niet het museum naar hen brengen?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Sorry,maar één luftshutz helm noem ik nou niet een museum.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Adrian schreef:Sorry,maar één luftshutz helm noem ik nou niet een museum.
Ik ook niet
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

paulstolk schreef:
Adrian schreef:Museum
Hoeveel kinderen gaan vrijwillig naar een museum? Waarom niet het museum naar hen brengen?
Ik kan Paul begrijpen, contact met het verleden is immers belangrijk. En als je dan toch moet lesgeven over hét taboe-onderwerp dat 1933-1945 is, dan kan je het maar beter met de twee hoorns vastnemen. Die stoffige oude schoolboeken zijn een broednest van desinformatie, losgerukte citaten zonder bronvermelding en de gewoonlijke PK-Fotos die iedereen al 10 keer zag.

Probleem is wel dat Lebe wohl du kleine Monika zo onschuldig is als het maar kan zijn. Militarisme is geen propaganda, maar is integraal deel geworden van de Duitse samenleving sinds 1813. Soldaten hebben ook een hart. En ja, soldaten willen ook naar huis. En ja, ze hebben ook vrouw of vriendin. En ze sterven liever niet, ze komen graag terug nach Haus. Daarover gaat dat lied. Dat "duizenden mensen" dit zongen in groep is een bij de haren getrokken voorstelling. Moest het nu nog Horst Wessel zijn. Maar ja, ook over Horst Wessel doen zoveel wilde geruchten de ronde. Eigenlijk is het in het mogelijke klimaat niet mogelijk een 'normale' les te geven over dit onderwerp. Vele leraars maken er een hopeloze karikatuur van. Daarom reageert Adrian ook zo heftig, de meeste mensen zouden geschokt zijn, terwijl het eigenlijk om een detail gaat. Het is gewoon té moeilijk om over die periode op een heldere manier te berichtgeven. Dus Paul, wees op je hoede voor je baan. De scholen hier zijn gekaapt door linkse leraars, je zou hier al problemen hebben gehad, tenzij je vast benoemd bent, dan kom je met zowat alles weg. Heb het persoonlijk meegemaakt dat meerdere leraars een oproep deden om niét voor het Vlaams Blok te stemmen. Politiek in de klas. Dat vinden ze niet erg, maar o wee, neem eens een foto van Peiper mee in je agenda. Je beklaagt het je vandaag nog.

Persoonlijk heb ik het meegemaakt dat we moesten naar zowel (a) Schindler's list kijken op school, (b) bezoek brengen aan Breendonk en (c) de Dossin-kaserne te Mechelen (transportatiepunt) bezoeken. Breendonk is eigenlijk een scheefgetrokken kraam waar op geen enkel moment wordt verwezen naar Breendonk II (toen het een kamp werd voor Vlaams-nationalisten) of naar het feit dat je niet te Breendonk kwam als je van je fiets was gevallen. Men wil blijkbaar de mensen doen geloven dat het verzet uit engeltjes bestond, die alleen maar patriot waren. Boven Breendonk wapperde dan nog de Belgische driekleur, niet moeilijk zich in te beelden welk denkbeeld er de plak zwaaide. Maar toen was ik me daar natuurlijk was bewust, was slechts 15. Achteraf besef je wat voor een onzin ze daar vertelden.

Duitse liederen uit de periode zijn vaak doodnormale Soldatenlieder die de gevoelens van de Landser uitdrukken, de harde keuze tussen idealisme en dienst voor volk en vaderland en de meer wereldlijke dingen zoals gezin, hof en huis. Er zijn natuurlijk ook politieke liederen, maar ach wat, sind sie nicht schön? Kende vroeger ook de Internationale vanbuiten. Had niets met politiek te maken, vond het gewoon mooi. Toen ik het de SP hoorde "zingen" achtte ik het niet meer nodig om het nog te neuriën. Het Sowjet-volkslied is ook wel bepaald inspirerend.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Thomas schreef:Dus Paul, wees op je hoede voor je baan. De scholen hier zijn gekaapt door linkse leraars, je zou hier al problemen hebben gehad, tenzij je vast benoemd bent, dan kom je met zowat alles weg.
Hier zijn de scholen niet gekaapt door linkse leraren. Ik snap de discussie nog steeds niet. Wat is er mis met het binnenhalen van historische voorwerpen in de klas? Waarom zo moeilijk doen over een helm?

In een andere topic is een discussie over hoeveel de gemiddelde jongere nu weet van de Tweede Wereldoorlog of van de wereld om zich heen. Ik garandeer je dat deze actie van mij een onuitwisbare indruk heeft gemaakt op die leerlingen en dat ze het hier nog jaren over hebben. En dan zullen ze niet zeggen dat ik een enorme fout heb begaan.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

paulstolk schreef:Ik snap de discussie nog steeds niet. Wat is er mis met het binnenhalen van historische voorwerpen in de klas? Waarom zo moeilijk doen over een helm?
De wijze waarop paulstok,de wijze waarop.
Dat jij een helm meeneemt is niet de issue hier maar wel de wijze waarop jij je les geeft met de bewuste helm.
Je kan ook een ijzeren kruis meenemen als ditactisch materiaal,maar op't moment dat je die opspelt ben je weer verkeert bezig.
Je kan ook een Duits uniform meenemen,niks mis mee,maar doe het aan en toon de ganzepas ---> begrijp je waar ik naartoe wil?

Adrian.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

paulstolk schreef: Ik garandeer je dat deze actie van mij een onuitwisbare indruk heeft gemaakt op die leerlingen en dat ze het hier nog jaren over hebben. En dan zullen ze niet zeggen dat ik een enorme fout heb begaan.
Het enige dat die zich nog gaan herinneren is dat leraar A eens een maffe helm op zijn hoofd zette.
Meer niet.
Vraag hen het doel van de les of het liedje dat als voorbeeld diende,ze zullen niet kunnen antwoorden hoor.

Adrian.

ps: wil je indruk maken,ga naar een goed museum...
Plaats reactie