vraagje : M1 Garand en Nagant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

vraagje : M1 Garand en Nagant

Bericht door thrill me »

Ik heb een vraagje dat ik wil richten tot personen die hier meer over weten dan ik (tot nu toe.. :wink: ) en van deze objecten meer verstand hebben. Het betreft 2 verschillende zaken die ik dus apart behandel. Ik wil namelijk beide wat completer maken en geen (na-oorlogse) miskoop doen..

Ik heb een M1 Garand uit 1943 en na de oorlog hersteld door Agusta Arsenal. Nu zou ik een riem en bajonet voor dit wapen willen aanschaffen om dit terug compleet te maken. Nu ben ik meer verdiept in Duitse militaria maar wil ik dit stuk in orde krijgen, ik zou dus graag een draagriem en bajonet uit die periode erop willen krijgen. Nu weet ik echt niet 100% goed hoe ik deze stukken kan herkennen. Op de oorlogse bajonet staat normaal een jaartal dacht ik? En de riem is die nu in het leer of in stof? Wat is de richtprijs?
Afbeelding

Het zelfde voor de Russische Moissin-Nagant betreffende de riem, hoe herken ik deze? Stempels? Richtprijs?
Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Over de Garand. De meeste M1 bayonetten zijn niet gedateerd, maar redelijk makkelijk te vinden. Er zijn lederen riemen en later ook webbing riemen. Een lederen riem vind ik het mooiste. prijs rond 60 euro, maar kijk uit er zijn nu veel repro's. Een bayonet vind je rond 75 euro

kijk even hier. http://www.ww2-eto.com/phpBB2/viewtopic ... 60&start=0 Je ziet de verschillende riemen en bayonetten.

http://hostaonline.com/bayonetpage.html
http://www.rifleslings.com/Garand_Sling.htm

Ik weet niet of ik het goed zie maar je mist het blokje onder je gasbuis om je bayonet vast te zetten.
CAN DO
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

op warrelics.com staan ook nog garand bayonetten.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Mosin Nagant bajonet en wapenriem

Bericht door asjemenou »

Om de juiste draagriem bij je Mosin Nagant te vinden moet je eerst weten om wat voor een type Mosin Nagant het precies gaat. Fins, Russisch of Pools. Er bestaan namelijk nog al wat verschillende type's hierin en dit geldt ook voor de wapenriemen.
Als we het over de Russische wapenriemen hebben dan ken ik er drie. Als ik jouw Mosin Nagant bekijk dan lijkt het mij dat jij een Mosin Nagant M1891/30 hebt. Hierbij behoort het type wapenriem die ook op de karabijnversie's 1938 t/m 1959 behoort.
De oudere Russische wapenriem zijn kaki kleurig. De naoorlogse zijn meer groen van kleur.
Er bestaan ook zwart leren wapenriemen. Dit zijn wapenriemen van de Russische marine.
Bijgevoegd twee foto's van een Russische Mosin Nagant wapenriem.

Afbeelding

Afbeelding

Het bajonet heb je al zo te zien maar daar kan ik ook wel iets over vertellen. Op een Mosin Nagant M1891/30 bekoort een 2e variant Sjtoejk bajonet. Dit is een bajonet met een klemveer. De 1e variant heeft een schroefklem en behoort eigenlijk alleen op de oudere Mosin Nagant M1891/g. Zie foto's. Het mooiste is al je natuurlijk een echt Russisch bajonet hebt. De meeste 2e variant bajonetten die worden aangeboden zijn de in Amerika bij Remington vervaardigde bajonetten. Deze kan je herkennen aan de letter "R" op het bajonet.
Voor de Russische bajonetten geldt dezelfde fabrikantstempels als voor de geweren. Zie http://www.russian-mosin-nagant.com

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Re: Mosin Nagant bajonet en wapenriem

Bericht door thrill me »

M'n bajonet is er zo eentje, hij heeft nummerstempel 5791 en aan de andere zijde een driehoekig stempeltje met een cirkel erin..

Afbeelding[/quote]

Ik denk dat het een Russische Nagant is, er staat datum 1932 en een sikkel en hamer in.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Mosin Nagant bajonet en wapenriem

Bericht door asjemenou »

thrill me schreef:M'n bajonet is er zo eentje, hij heeft nummerstempel 5791 en aan de andere zijde een driehoekig stempeltje met een cirkel erin..
Ik denk dat het een Russische Nagant is, er staat datum 1932 en een sikkel en hamer in.
Het klinkt wel alsof het een Russisch Mosin Nagant bajonet is. Alleen kan ik dat driehoekige stempeltje met de cirkel erin niet plaatsen. Kan je er misschien een foto van maken?
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Re: Mosin Nagant bajonet en wapenriem

Bericht door thrill me »

asjemenou schreef:
thrill me schreef:M'n bajonet is er zo eentje, hij heeft nummerstempel 5791 en aan de andere zijde een driehoekig stempeltje met een cirkel erin..
Ik denk dat het een Russische Nagant is, er staat datum 1932 en een sikkel en hamer in.
Het klinkt wel alsof het een Russisch Mosin Nagant bajonet is. Alleen kan ik dat driehoekige stempeltje met de cirkel erin niet plaatsen. Kan je er misschien een foto van maken?
Dit staat aan de andere zijde van de bajonet.. Denk een markering van de fabrikant?
Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Als ik de markering vergelijk van de Nagants, dan lijkt de mijne het meeste hierop. Alleen staat de datum bij mij net onder de cirkel en hamer en staat daaronder een vierkantje. Ook dat driehoekje met die T precies staat erop.

Afbeelding
Izhevsk - Soviet after 1928
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Merkjes Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

thrill me schreef:Als ik de markering vergelijk van de Nagants, dan lijkt de mijne het meeste hierop. Alleen staat de datum bij mij net onder de cirkel en hamer en staat daaronder een vierkantje. Ook dat driehoekje met die T precies staat erop.
Blijft moeilijk om het zo te beoordelen. Het bajonet lijkt me wel Russisch, zeker wanneer er een hamer en sikkel op staat.
Het merkje voor de Izhevsk wapenfabriek na 1928 is een driehoekje met een opgerichte pijl en niet een T. Ik ken maar één Russische wapenfabriek die een T in z'n logo heeft gehad en dat is Tula.
Misschien is het toch beter om dan eens een foto te plaatsen van de merken op de kamer van jouw Mosin Nagant. Er waren meerdere landen die driehoekige logootjes op de geweren plaatste. Wellicht is het geweer doorgebruikt.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Je kan Garand bajonetten vinden, gedateerd 1943 aan de kling.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1760
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

De trekkerbeugel van je Garand is trouwens ook van de na-oorlogse geperste variant. Mooi ding verder! 8)

Grtn

David
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

earlymb schreef:De trekkerbeugel van je Garand is trouwens ook van de na-oorlogse geperste variant. Mooi ding verder! 8)

Grtn

David
Dank je, via de serienummer ben ik te weten gekomen dat ie gemaakt is in maart 1943, maar iemand op het forum hier vertelde me ooit dat ie hersteld moet zijn na de oorlog door Agusta Arsenal. In de kolf staat een nummer en AA. Dus dat kan prima kloppen. Daarom ook de reden dat enkele stukken na-oorlogse varianten zijn.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1760
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

thrill me schreef:Dank je, via de serienummer ben ik te weten gekomen dat ie gemaakt is in maart 1943, maar iemand op het forum hier vertelde me ooit dat ie hersteld moet zijn na de oorlog door Agusta Arsenal. In de kolf staat een nummer en AA. Dus dat kan prima kloppen. Daarom ook de reden dat enkele stukken na-oorlogse varianten zijn.
Als je naar Ciney gaat zul je daar waarschijnlijk wel een oorlogse trekkerbeugel en een nieuwe gasbuis met bajonet nok kunnen kopen. Lijkt me wel de moeite om hem weer terug te maken naar WO2 configuratie. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

vorige najaars Ciney beurs stond een handelaar met een bak vol met trekkergroepen voor 25 euro stuk ook diverse gefreesde groepen, ik trok er een Winchester groep uit in mint staat. O-)
CAN DO
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

seabee schreef:vorige najaars Ciney beurs stond een handelaar met een bak vol met trekkergroepen voor 25 euro stuk ook diverse gefreesde groepen, ik trok er een Winchester groep uit in mint staat. O-)
Lucky bastard ;) ! Zoals je weet zijn er van de Winchester niet zoveel gemaakt!
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie