Vietnam

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Bij wie ligt jouw sympathie ten tijde van de Vietnam oorlog?

Peiling eindigde op 12 okt 2005, 15:08

America-Zuid Vietnam
3
20%
Noord Vietnam
1
7%
Blanco
11
73%
 
Totaal aantal stemmen: 15

vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Guerilla leger verslaat machtigste land ter wereld
D'r was ook nog zoiets als een Sovjet-Unie, zonder hen was het de VC nooit gelukt.
Zolang Amerika politie-agent van de wereld is, zal er islamitisch terrorisme zijn tegen het westen.
Dat betwijfel ik, het islamitische terrorisme is gericht op de Westerse maatschappij. Amerika is alleen maar de grootste en machtigste westerse maatschappij die een voorbeeld is van het westen voor islamitische terroristen.
Ik heb er geen kracht meer voor
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

VC werd vooral gesteund door China niet door de SU.
China heeft met 1 pennenstreek ervoor gezorgd dat USA de oorlog verloor. Er werd namelijk besloten dat USA geen bombardementen op Noordvietnamese steden mocht uitvoeren. + Amerikaanse soldaten mochten niet invallen doen richting noord-Vietnam.

Als Amerika zich hieraan niet zou houden, dan zou china zich in de strijd gaan mengen. Net zoals China in de Korea-kwestie had gedaan.


En ik geloof dat als Israel zich terugtrekt op de haar aangewezen gebieden en als Amerika zijn politieke macht verliest in de wereld, dat het moslimterrorisme ophoudt met zelfmoordaanslagen. De islam - terreur heeft dan namelijk zijn doel gedeeltelijk bereikt en zal veel draagkracht verliezen als ze doorblijven gaan met aanslagen.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik vind het niet gehaal correct om de terugtrekking van het Amerikaanse leger uit Vietnam te typeren als een 'verlies'.

Hoe Duitsland de 2e W.O. heeft verloren is onvergelijkbaar met het 'verlies' van Amerika van de Vietnam oorlog.

Door politieke druk en machtswisseling onder presidenten werd besloten de oorlog te staken. Amerika heeft nooit zoals Duitsland een verklaring moeten tekenen dat ze de oorlog hebben verloren ofzoiets.

Politieke druk in Amerika is wat Amerika deed opgeven, niet de VC, China of wie dan ook.

En trouwens, Noord Vietnam werd wel gebombardeerd, zelfs Cambodja en Laos kregen er regelmatig van langs op het Ho-Chi-Min pad.
Laatst gewijzigd door Jelle H. op 08 okt 2005, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

VC werd vooral gesteund door China niet door de SU.

dat het moslimterrorisme ophoudt met zelfmoordaanslagen
daar geloof ik niets van, het moslimterrorisme zal niet ophouden zolang de westerse maatschappij vernietigd is, organisaties zoals hamas en al qaida zijn continu bezig om de mensheid bang te maken. Daarin is Amerika niet de schuldige.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Mijn symphatie ligt bij zuid-vietnam/amerika.
Deze oorlog is begonnen met een goed doel,namelijk het verdrijven van de communisten.
Het communisme heeft niets anders dan ellende gebracht in de wereld.
Ik vind dit een na wo2 een van de meest Dramatische oorlogen uit de moderne geschiedenis.
Als je kijkt hoe de soldaten daar leefden veel werden er gewoon gek drug
gebruik enz deze oorlog was een vuile een zeer vuile.
Het Amerikaanse publiek keerde zich tegen de oorlog dit was mede de schuld van de media die zelfs symphatie kreeg met Noord-vietnam terwijl
dit toch ook echt geen lievertjes waren.
Tet 68 was een groot Amerikaans zuidvietnamees succes bijna heel de vietcong was van de kaart geveegt.
Ik denk als de Amrikanen nog wat langer door hadden gegaan er nu nog steeds een noord en zuid vietnam zal zijn.
Het is natuurlijk verschrikkelijk hoe Amerika zuid-vietnam heeft achtergelaten mischien wel verraden je laat een vriend niet in de steek,ik denk dat dit ze nog door veel mensen kwalijk word genomen.

P.S sorry dat ik nu pas reageer had de topic over het hoofd gezien.

mvg jasper j
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vietnam

Bericht door Jasper J »

E.T schreef:Vietnam, wat vindt jij van deze oorlog? Voor welke partij ben je en waarom ben je dat?

ik zal het spits afbijten:

Ik ben voor de volle 100% pro-North-Vietnam (NVA-Vietminh/Vietcong)
Ik vind dat Amerika daar niets te zoeken had en ik vind het geweldig dat Amerika deze oorlog niet kon winnen. Amerika had al verloren voordat het eerste schot gelost was.

nu jullie nog.. :wink:
Er waren idd vc in het zuiden maar het merendeel moest er niks van hebben.
De vietcong voerde een verschrikkelijk bewind in dorpen waar hun de macht hadden dorpen weren als waarschuwing uitgemoord of platgebrand.
De communisten hebben tijdens de Amerikaanse aanwezigheid geen enkele slag gewonnen.
Met tet 68 was de vc gedecimineert.
Amerika heeft zich simpel weg terug getrokken en dus niet verloren.

mvg
Aude Audenda
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Amerika heeft zich teruggetrokken omdat het volk de oorlog niet meer zat zitten.
Dat is toch de definitie van een oorlog verliezen als je je GEDWONGEN moet terugtrekken?
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Absoluut niet er is geen enkle slag verloren door de Amerikanen ze zijn ook het land niet uitgegooid ze zijn zelf weggegaan dat is geen verlies,wel
is het een soort verraad aan zuid-vietnam.
Zuid-vietnam had overigens de oorlog makkelijk alleen kunnen winnen
op een geven moment hadden ze 1 van de grootste en sterkste luchtmachten en leger op de wereld.
Dat het Zuiden veloor kwam vooral door de corrupte leiders in zuid-vietnam waaronder President van thieu en duong van minh.

mvg
Aude Audenda
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Jasper J schreef:Absoluut niet er is geen enkle slag verloren door de Amerikanen ze zijn ook het land niet uitgegooid ze zijn zelf weggegaan dat is geen verlies,wel
is het een soort verraad aan zuid-vietnam.
Zuid-vietnam had overigens de oorlog makkelijk alleen kunnen winnen
op een geven moment hadden ze 1 van de grootste en sterkste luchtmachten en leger op de wereld.
Dat het Zuiden veloor kwam vooral door de corrupte leiders in zuid-vietnam waaronder President van thieu en duong van minh.

mvg
Wij liggen duidelijk niet op één lijn. Amerika heeft zich teruggetrokken omdat het Amerikaanse volk de oorlog niet meer trok, Vietnam was een pure slachting voor oa. Amerika maar ook zeker voor Frankrijk. En mag ik u eraan helpen herinneren dat de vietnam oorlog niet veel echte slagen gekend heeft, maar meer guerillastrijd en offensieven. Dus je kan niet spreken van winnen of verliezen. Je kan alleen kijken naar de impact die die manouvres en guerilla strijd gemaakt heeft, namelijk miljoenen doden aan vietnamese kant en een Amerika wat met de staart tussen haar benen terugtrekt...(en zo Zuid Vietnam verraad)


En Zuid Vietnam had ook duidelijk geen fighting spirit. Ze werden platgewalst als een wals over een korenveld.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

E.T schreef:
Jasper J schreef:Absoluut niet er is geen enkle slag verloren door de Amerikanen ze zijn ook het land niet uitgegooid ze zijn zelf weggegaan dat is geen verlies,wel
is het een soort verraad aan zuid-vietnam.
Zuid-vietnam had overigens de oorlog makkelijk alleen kunnen winnen
op een geven moment hadden ze 1 van de grootste en sterkste luchtmachten en leger op de wereld.
Dat het Zuiden veloor kwam vooral door de corrupte leiders in zuid-vietnam waaronder President van thieu en duong van minh.

mvg
Wij liggen duidelijk niet op één lijn. Amerika heeft zich teruggetrokken omdat het Amerikaanse volk de oorlog niet meer trok, Vietnam was een pure slachting voor oa. Amerika maar ook zeker voor Frankrijk. En mag ik u eraan helpen herinneren dat de vietnam oorlog niet veel echte slagen gekend heeft, maar meer guerillastrijd en offensieven. Dus je kan niet spreken van winnen of verliezen. Je kan alleen kijken naar de impact die die manouvres en guerilla strijd gemaakt heeft, namelijk miljoenen doden aan vietnamese kant en een Amerika wat met de staart tussen haar benen terugtrekt...(en zo Zuid Vietnam verraad)


En Zuid Vietnam had ook duidelijk geen fighting spirit. Ze werden platgewalst als een wals over een korenveld.
Het zuiden werd voornamelijk in de laatste jaren platgewals jah ,het moreel in het arvn was laag omdat er veel corruptie was en banden met criminelen waren.
Er waren wel degelijk een aantal slagen in vietnam la drang vallei tet 68 hamburgerhill dan nog de grote operaties als junction city cedar falls
operation buffelo enz enz.
Ook in de jungle werd de vc hard bestreden tuurlijk vielen er veel doden aan amerikaanse zijden maar het vc aantal doden lag veel hoger.
Na tet was de vc gewoon gedecimineert tot bijna 0.

mvg
Aude Audenda
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Dus u vindt dat de Amerikanen de oorlog gewonnen hebben omdat ze meer slachtoffers bij de andere partij gemaakt hebben? Dat is nogal een 17e eeuwse gedachte.

Dus eigenlijk heeft Hitler ook de WOII verloren omdat hij veel meer slachtoffers heeft gemaakt aan de geallieerde/burgerkant dan dat hij zelf verliezen leed.

:)
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

E.T schreef:Dus u vindt dat de Amerikanen de oorlog gewonnen hebben omdat ze meer slachtoffers bij de andere partij gemaakt hebben? Dat is nogal een 17e eeuwse gedachte.

Dus eigenlijk heeft Hitler ook de WOII verloren omdat hij veel meer slachtoffers heeft gemaakt aan de geallieerde/burgerkant dan dat hij zelf verliezen leed.

:)
Die worden leg je me in de mond .
De Amerikanen hebben niet verloren zij ik ,en ik merkte dus op dat er geen slag veloren is gegaan veliezaar kan je dan dus niet zijn.
Amerika heeft de vietnam-oorlog niet gewonnen nee maar ook niet veloren het is een soort gelijk spel tussen de amerikanen en de vc.
Dat neemt niet weg dat de Amerikanen net na tet68 op het randje van de overwinning stonden.
De Noord-vietnamezen waren gewoon bijna uitgeroeit in het zuiden.

mvg
Aude Audenda
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

I agree
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Neemt niet weg dat Vietnam een van de meest Dramatische oorlogen van de moderne geschiedenis is.
Sommige mensen draaiden daar gewoon helemaal door.
Het feit dat het vaak werd uitgevochten in godvergeten jungles maakte de oorlog deksels moeilijk te winnen.
Je moet ook niet vergeten dat er ook nog Koreanen thai en Australiers hebben gezeten.
De Australiers hadden hun zaakjes perfect op orde de gebieden waar zij opereerdem warem voor ongeveer 90% gezuivert zelfde geld voor de koreanen.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Jasper J schreef: Tet 68 was een groot Amerikaans zuidvietnamees succes bijna heel de vietcong was van de kaart geveegt.
Ik denk als de Amrikanen nog wat langer door hadden gegaan er nu nog steeds een noord en zuid vietnam zal zijn.
Als je het Tet-offensief van 1968 bedoelt, dit was een offensief van de Vietcong en NVA. De Vietcong waren guerilliastrijders van Zuid-Vietnam. En geen Amerikaans/Zuid-Vietnamees offensief...
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie