Vietnam

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Bij wie ligt jouw sympathie ten tijde van de Vietnam oorlog?

Peiling eindigde op 12 okt 2005, 15:08

America-Zuid Vietnam
3
20%
Noord Vietnam
1
7%
Blanco
11
73%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Vietnam

Bericht door Nick »

Jasper J schreef:Er waren idd vc in het zuiden maar het merendeel moest er niks van hebben.
De vietcong voerde een verschrikkelijk bewind in dorpen waar hun de macht hadden dorpen weren als waarschuwing uitgemoord of platgebrand.
De communisten hebben tijdens de Amerikaanse aanwezigheid geen enkele slag gewonnen.
Met tet 68 was de vc gedecimineert.
Amerika heeft zich simpel weg terug getrokken en dus niet verloren.
Ook dit is weer bullshit. De VC was Zuid-Vietnamees(!) en voerden helemaal geen verschrikkelijk bewind! Alleen tegen die rijke elite. Maar vele gewone boeren sloten zich aan bij de VC. De VC werd zelfs veel gesteund door dorpelingen, door voedsel etc.
En zoals hierboven al beschreven, het Tet-offensief was een offensief van de VC en NVA.

Amerika heeft het begrip 'Vietnamisering' toegepast. Dit houd in, langzame terugtrekking van Amerikaanse grondtroepen. De Zuid Vietnamezen moesten dit nu zelf gaan oplossen. Wél steunde de VS Zuid-Vietnam nog vanuit de lucht.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Aan het thuisfront wilde vele dat de oorlog z.s.m. beïndigd werd. Door het Tet-Offensief werd duidelijk dat de Amerikanen de zaken in Vietnam niet onder controle hadden. Toen werd men nog bozer, waardoor men de oorlog wél moest beïndigen. (is trouwens niet meteen gedaan!).
En de publicatie van de Pentagon Papers deed de emmer denk ik overlopen. Hierin stond info die de regering heeft verzwegen.

Johnson wilde de oorlog ook snel beïndigen. Hij wilde geld voor de 'Great Society'. De oorlog koste hem veel geld. D.m.v bombardementen probeerde hij de Noord-Vietnamezen naar de onderhandelingstafel te dwingen, wat niet lukte. Bij hem is eigelijk de oorlog ook ge-escaleerd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vietnam

Bericht door Jasper J »

Nick schreef:
Jasper J schreef:Er waren idd vc in het zuiden maar het merendeel moest er niks van hebben.
De vietcong voerde een verschrikkelijk bewind in dorpen waar hun de macht hadden dorpen weren als waarschuwing uitgemoord of platgebrand.
De communisten hebben tijdens de Amerikaanse aanwezigheid geen enkele slag gewonnen.
Met tet 68 was de vc gedecimineert.
Amerika heeft zich simpel weg terug getrokken en dus niet verloren.
Ook dit is weer bullshit. De VC was Zuid-Vietnamees(!) en voerden helemaal geen verschrikkelijk bewind! Alleen tegen die rijke elite. Maar vele gewone boeren sloten zich aan bij de VC. De VC werd zelfs veel gesteund door dorpelingen, door voedsel etc.
En zoals hierboven al beschreven, het Tet-offensief was een offensief van de VC en NVA.

Amerika heeft het begrip 'Vietnamisering' toegepast. Dit houd in, langzame terugtrekking van Amerikaanse grondtroepen. De Zuid Vietnamezen moesten dit nu zelf gaan oplossen. Wél steunde de VS Zuid-Vietnam nog vanuit de lucht.
Zeg ik ergens dat de VC niet zuidvietnamees is!!!!!
De vc voerde wel een schrikbewind en niet alleen tegen rijken,als een bepaalt dorp de vc niet hielp werden er mensen vermoord zo simpel is het.
Zeg ik dat de nva er niet bij betrokken was,ik maak alleen de kant tekening dat de vc tijdens tet 68 bijna uitgeroeit was.
Overingens waren de meeste troepen tijdens tet 68 van de vc.\
Later in de oorlog kwam er steeds meer nva ui het noorden.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Nick schreef:Aan het thuisfront wilde vele dat de oorlog z.s.m. beïndigd werd. Door het Tet-Offensief werd duidelijk dat de Amerikanen de zaken in Vietnam niet onder controle hadden. Toen werd men nog bozer, waardoor men de oorlog wél moest beïndigen. (is trouwens niet meteen gedaan!).
En de publicatie van de Pentagon Papers deed de emmer denk ik overlopen. Hierin stond info die de regering heeft verzwegen.

Johnson wilde de oorlog ook snel beïndigen. Hij wilde geld voor de 'Great Society'. De oorlog koste hem veel geld. D.m.v bombardementen probeerde hij de Noord-Vietnamezen naar de onderhandelingstafel te dwingen, wat niet lukte. Bij hem is eigelijk de oorlog ook ge-escaleerd.
Dat is niet waar de bevolking dacht idd dat de de us troepen het niet onder controle hadden,maar dat was niet zo.
De Amerikanen hebben tijdens tet 68 de Nva+vc zware slagen toegebracht,de vc was zelfs bijn gedecimineert.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

VS heeft wel slagen verloren.. X-Ray.. en in 1970 toen Noord Vietnam offensief begon..

Ja mijn sypathie ligt bij Noord Vietnam trouwens.. Maar alleen omdat ze bondgenoten waren van SU :roll: En natuurlijk hoe ze vochten.

En elke partij had daar bloed aan hun handen en niet zo weinig ook. Zuid Vietnam was ook nog een marionet staat van VS.. vooral ne coup (weet niet de naam en sjit).

Moet je alleen voorstellen hoe Noord Vietnamesen het mee maakten. Rollin Thunder.. er zijn 200.000 burger slachtoffers gevallen.. volgens mij zelfs meer!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Vietnam

Bericht door Nick »

Jasper J schreef:
Nick schreef:
Jasper J schreef:Er waren idd vc in het zuiden maar het merendeel moest er niks van hebben.
De vietcong voerde een verschrikkelijk bewind in dorpen waar hun de macht hadden dorpen weren als waarschuwing uitgemoord of platgebrand.
De communisten hebben tijdens de Amerikaanse aanwezigheid geen enkele slag gewonnen.
Met tet 68 was de vc gedecimineert.
Amerika heeft zich simpel weg terug getrokken en dus niet verloren.
Ook dit is weer bullshit. De VC was Zuid-Vietnamees(!) en voerden helemaal geen verschrikkelijk bewind! Alleen tegen die rijke elite. Maar vele gewone boeren sloten zich aan bij de VC. De VC werd zelfs veel gesteund door dorpelingen, door voedsel etc.
En zoals hierboven al beschreven, het Tet-offensief was een offensief van de VC en NVA.

Amerika heeft het begrip 'Vietnamisering' toegepast. Dit houd in, langzame terugtrekking van Amerikaanse grondtroepen. De Zuid Vietnamezen moesten dit nu zelf gaan oplossen. Wél steunde de VS Zuid-Vietnam nog vanuit de lucht.
Zeg ik ergens dat de VC niet zuidvietnamees is!!!!!
De vc voerde wel een schrikbewind en niet alleen tegen rijken,als een bepaalt dorp de vc niet hielp werden er mensen vermoord zo simpel is het.
Zeg ik dat de nva er niet bij betrokken was,ik maak alleen de kant tekening dat de vc tijdens tet 68 bijna uitgeroeit was.
Overingens waren de meeste troepen tijdens tet 68 van de vc.\
Later in de oorlog kwam er steeds meer nva ui het noorden.
Doordat je zei "Er waren idd vc in het zuiden" dacht ik dat je meende dat VC Noord-Vietnamees was, sorry daarvoor...

Dat de VC een schrikbewind voerde in dorpen, die bijvoorbeeld de amerikanen hielpen, of waar rijken woonden klopt. Maar jij zegt: "De vietcong voerde een verschrikkelijk bewind in dorpen waar hun de macht hadden dorpen weren als waarschuwing uitgemoord of platgebrand." Dit komt ook weer zo over van, in álle dorpen waar ze de macht hadden werden platgebrand, wat natuurlijk niet waar is...

Jij schreef: "Tet 68 was een groot Amerikaans zuidvietnamees succes bijna heel de vietcong was van de kaart geveegt". Ik wees je erop dat het Tet-offensief een offensief was van de VC. Of misschien heb ik het verkeerd gelezen.
Laatst gewijzigd door Nick op 24 jun 2006, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Jasper J schreef: Dat is niet waar de bevolking dacht idd dat de de us troepen het niet onder controle hadden,maar dat was niet zo.
De Amerikanen hebben tijdens tet 68 de Nva+vc zware slagen toegebracht,de vc was zelfs bijn gedecimineert.
Hier zeg je het weer. Het Tet-offensief was een offensief van de VC. Toen dit offensief begon, zagen de burgers thuis in de VS dat de Amerikanen helemaal niet de situatie onder controle hadden, en dat de VC springlevend was. Hierdoor kwamen er nog meer demonstraties e.d.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Hier een link over het Tet-offensief:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tet-offensief

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Nick schreef:
Jasper J schreef: Dat is niet waar de bevolking dacht idd dat de de us troepen het niet onder controle hadden,maar dat was niet zo.
De Amerikanen hebben tijdens tet 68 de Nva+vc zware slagen toegebracht,de vc was zelfs bijn gedecimineert.
Hier zeg je het weer. Het Tet-offensief was een offensief van de VC. Toen dit offensief begon, zagen de burgers thuis in de VS dat de Amerikanen helemaal niet de situatie onder controle hadden, en dat de VC springlevend was. Hierdoor kwamen er nog meer demonstraties e.d.
Er waren in het uiterste noorden van zuid-vietnam enkele nva troepen betrokken ik zal straks wel even in me boeken neuzen waar precies.
Je kan toch niet zeggen dat de communisten een leuk beleid voerden?
Ieder die hun niet aanstond verdween in een kamp.
Ook in Noord-Vietnam zelf werden zogenaamde groot grondbezitters zonder pardon vermoord.
Toen de Communisten de macht eenmaal hadden in Heel vietnam richte men heropvoedings kampen op men voerde gewoon een schrikbewind.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Nou het is nu in Vietnam beter dan in Afghanistan.. Toen Sovjets Vertrokken..

En NVA vocht bij Khen San. Misschien zelf bij Hue maar dat betwijfel ik..

Enkele Enkele dat waren 2 of 3 Divisies :o
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
GuBA
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jul 2006, 20:55
Locatie: Russland , Instenburg

Bericht door GuBA »

Wat wil je daarmee zeggen?
BMP 2 Forever ;)
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Dat Amricanse missie in Vietman zienloos was.. ieder geval zinlozer dan Russen in Afghanistan

maar daar wil ik apparte topic van open maken :wink:
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Black Pyjama
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2006, 20:45
Locatie: Nederland

Re: Vietnam

Bericht door Black Pyjama »

Glenn Janssens schreef:
E.T schreef:Vietnam, wat vindt jij van deze oorlog? Voor welke partij ben je en waarom ben je dat?

ik zal het spits afbijten:

Ik ben voor de volle 100% pro-North-Vietnam (NVA-Vietminh/Vietcong)
Ge kunt gaan samenwonen met Jane Fonda!!!
Jane Fonda should've been shot and forgotten. Damn, man, wat een ***wijf was dat. De rotte appel van het feministische geslacht ever! Ik weet er genoeg van de oorlog af om te kunnen beoordelen over welke partij nou slecht was, nou.. geen. Amerikaanse soldaten en Vietnamese soldaten waren beide relatief onschuldig (vergeleken met politici). Maar als je kijkt naar de Politiek, dan is Amerika zwaar in de fout. Uiteraard probeerde Vo Nguyen Giap alleen zijn eigen land weer in te nemen, wat ik persoonlijk ook zou doen.

Het onderscheid moet er zijn tussen politiek en de hoogste leiders van het leger, en de militairen zelf. De Amerikaanse militairen kregen het meeste te verduren in, en na de oorlog, maar hadden in feite de minste misdaden begaan. Een soort van irrationele woede tegen Amerikaanse militairen na de oorlog, wat ik zelf heel storend vind.

Black Pyjama's
This is war of the unwilling, led by the unqualified, dying for the ungrateful.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Het Tet-offensief was een offensief van de communistische strijdkrachten (Reguliere NoordVN legen en het leger van het Nationale Bevrijdingsfront, NLF)
De Communisten dachten dat het Tet-offensief de aanleiding zou geven tot het hetgeen men in de Vietnamese communistische literatuur 'general uprising' (Khoi Ngia) of algemene opstand, noemt... Niets was minder waar...

Het Tet-offensief was een militaire catastrofe voor het leger van het Nationale Bevrijdingsfront en in se bestond het quasi niet meer... Overhevelingen van reguliere Noordvietnamese soldaten in het PLAF zorgden er voor dat het, zij in naam nog, bestond, maar het zwaargewicht van de militaie operaties werd verplaatst naar het reguliere Noordvietnamese leger...

De term Vietcong betekend 'Vietnamese Communist' en is strikt genomen verkeerd... Niet alle strijders in het NLF-leger waren communist...

Het Tet-offensief van de Communisten was wegens hun GIGANTISCHE verliezen achteraf een militaire overwinning van de Verenigde Staten en hun bondgenoten... Hadden ze vlak na het Tetoffensief Gen. Westmoreland zijn zin gegeven en nog eens 300.000 extra soldaten kunnen sturen, dan hadden ze naar alle waarschijnlijkheid de oorlog kunnen winnen...
Wegens de media werd het aanzien als een nederlaag voor de Amerikanen en groeide het protest tegen de oorlog nog meer... De gevraagde extra 300.000 manschappen kwamen er niet... Integendeel, men begon langzaam aan eenheden terug te trekken...

MvG,
Gerd V

Nick schreef:
Jasper J schreef: Dat is niet waar de bevolking dacht idd dat de de us troepen het niet onder controle hadden,maar dat was niet zo.
De Amerikanen hebben tijdens tet 68 de Nva+vc zware slagen toegebracht,de vc was zelfs bijn gedecimineert.
Hier zeg je het weer. Het Tet-offensief was een offensief van de VC. Toen dit offensief begon, zagen de burgers thuis in de VS dat de Amerikanen helemaal niet de situatie onder controle hadden, en dat de VC springlevend was. Hierdoor kwamen er nog meer demonstraties e.d.
Laatst gewijzigd door willysproject op 03 jan 2007, 07:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

De build-up rond Khe Sahn door reguliere NVA strijdkrachten, en het latere beleg, was slechts een afleidingsmaneuvre om de aandacht op andere plaatsen af te leiden en het Tet offensief mogelijk te maken.

In Hue vocht eveneens een grote NVA eenheid.

MvG,
Gerd V

Katusha schreef:Nou het is nu in Vietnam beter dan in Afghanistan.. Toen Sovjets Vertrokken..

En NVA vocht bij Khen San. Misschien zelf bij Hue maar dat betwijfel ik..

Enkele Enkele dat waren 2 of 3 Divisies :o
Plaats reactie