Veteranen

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gesloten
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Veteranen

Bericht door LHek »

Ik vroeg me af of hier nog meer mensen contact hebben met veteranen. Ikzelf heb contact met 3 101st Airbornes, 1 1st British Airborne, 2 Engelsetankcommandanten en 2 51st Highlanders en een weduwe van een veteraan. Ik heb er 5 ontmoet toen ik me mocht met een veteranenorganisatie in de omgeving. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ik had goede contacten met een Belgische soldaat die dienst deed bij het 1ste Regiment grondverweer tegen luchtschepen.
Maar hij is helaas vorig jaar overleden (moge hij ruste in vrede).


Adrian
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ja, ik heb een familie die een veteranenorganisatie op zich is :)
En verder onderhoud ik contacten met de vriendenkring der ontsnapten van Lager E-Kahla, het kamp waar mijn grootvader zaliger heeft gezeten.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ken er helaas geen!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Dit topic komt imho meer tot zijn recht in 'WO2 Persoonlijk'
Ik zal hem verplaatsen.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Heb zovele goede vrienden binnen de kring van toenmalige Waffen-SS-mannen. Zijn werkelijk Pfundskerle. Beste contacten heb ik met een SS-Untersturmführer u. SS-Kriegsberichter (veteraan van SS-Freiw.-Leg. "Flandern", later Kompaniechef in 27.SS-Freiw.Gren.-Div. "Langemarck"), een SS-MG-Schütze 1 (zwaar verwond in Pommern 1945), de SS-Standartenführer van de I. Standaard/Germaanse-SS Vlaanderen, een SS-Ustuf. die in Narwa '44 een grote rol speelde, SS-Uscha. R. Schrijnen en nog zovele anderen. Heb tevens contacten buiten SS-veteranen, ben ook wat actief in de Vriendenkring Reichsschule Flandern (een elite-school, Nederland had er ook een te Valkenburg) en nog wat losse contacten met mannen van de Vlaamse Wacht (later FLAK-Bat. 509).

Een goede kameraad van me, Ustuf. B., stierf vorig jaar ... had EK.I en het gouden Führerpistole wegens uitstekende prestatie bij eindproeven SS-Junkerschule Tölz ... Mis hem enorm. Was trouwens Kompaniechef bij de 12. SS-Panzerdivision "Hitlerjugend" op het einde van de oorlog.
Laatst gewijzigd door Thomas op 04 dec 2003, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

erg intressant thomas, lun je me hier : gouden Führerpistole iets meer over vertellen, heb er nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Niet echt contact maar ik mail soms wel eens met een veteraan van de old hickory divisie.

Robin.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Dat is toch ook contact?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Wij krijgen bij de dodenherdenking een Engelse (eigenlijk uit Wales) veteraan over de vloer. Hij was boordschutter aan boord van een Halifax zware bommenwerper.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

NSKK'ers toevallig?

Bericht door lexiebabe »

Zeg mannen,

kent een van jullie niet een ex-NSKK'er, toevallig? Ik ben bezig met een boek hierover, maar het aantal archiefstukken is minimaal. Ik kan echt iedere hulp gebruiken...

groet,

Alex

http://www.lexiebabe.tk
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Probeer zeker al op zoek te gaan naar de intervieuws door Maurice Dewilde in de jaren '80.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

antwerpx schreef:Probeer zeker al op zoek te gaan naar de intervieuws door Maurice Dewilde in de jaren '80.
Dat waren nog eens goeie programma's op tv van den Maurice.
Die mogen ze van mijn part allemaal terug uitzenden.

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, ze zenden alles terug uit op tv, BEHALVE de goede programma's... (tenzij kapitein zeppos als goed programma wordt beschouwd)

Ik ga maar eens een zoekertje plaatsen op zoek naar iemand die ze op video heeft. Zo'n zoekertjes zie je trouwens bijna wekelijks passeren in de Gazet van Antwerpen, volgens mij denk ik dat ik maar eens een brief ga schrijven naar de heer Tony Mary...
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Re: NSKK'ers toevallig?

Bericht door YPPY »

lexiebabe schreef:Zeg mannen,
:W

kent een van jullie niet een ex-NSKK'er, toevallig?
Misschien kun je contact opnemen met de maker van deze site.
Die schrijft namelijk: " In het onderzoek naar mijn voorouders stuitte ik een aantal keer op mensen die, omdat zij zich aangemeld hadden bij de NSKK, na de tweede wereldoorlog enkele maanden of jaren in gevangenschap hebben doorgebracht."
Gesloten