Stel dat........................

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie

Hitler had in Rusland:

Absoluut verloren
20
21%
Absoluut gewonnen
27
28%
Ligt er aan de houding van het Westen
35
37%
Kan me niet vinden in een van de keuzes en omschrijf mijn mening in een topic
13
14%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Stel dat........................

Bericht door koos24 »

Een paar jaar geleden heb ik een keer een artikel gelezen dat uit de doeken deed dat Hitler een grote kans in Rusland zou hebben gehad als hij ALLEEN Rusland was binnengevallen.

Tot mijn grote spijt kan ik het artikel niet meer vinden maar de strekking was vrij eenvoudig.
De westerse Democratiën hadden weinig op met Stalin en zouden vermoedelijk ook niet hebben ingegrepen bij een inval in Rusland.
Stalin was onder zijn eigen bevolking niet populair dus met een charmeoffensief zouden velen zich achter Hitler hebben geschaard.

Kortom de gehele Wehrmacht zou zich hebben kunnen richten op het verslaan van het Rode leger.

Wat is jullie (zeer gewaardeerde) mening?!
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

een typische "what if" scenario, maar ik denk dat het 'm gelukt was, alleen dan zit je met de vraag: "hoe kan je zo'n enorm gebied in handen houden?"
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Als Hitler alleen Rusland was binnengevallen hadden ze hem uitgelachen. Wat moet dat ventje hier in z'n eentje, waar zijn z'n soldaten? ;)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb nooit begrepen waarom men niet meer leering had getrokken uit eerdere veldslagen tegen Rusland. ( Denk aan Napoleon ),
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Dit zal voor Hitler mee hebben gespeeld (zo moet hij het gezien hebben, ik zeg niet dat ik het er mee eens ben:)

- Hitler wist dat hij met twee keer zoveel manschappen begon;
- Hitler had een aanzienlijke reserve
- De tijden waren veranderd: Een Panzer-divisie kon sneller in Moskou staan dan een cavallerie-divisie (mechanisatie, moderne oorlogsvoering)
- De Russen waren zwakker in 1941 dan in begin 19e eeuw
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Sbf.Koch schreef:- Hitler wist dat hij met twee keer zoveel manschappen begon;
Twee keer zoveel man? De Duitsers vielen aan met 3.050.000 man, terwijl de Sovjets in Europees Rusland ongeveer 3,5 miljoen man hadden, en er nog 1,5 miljoen soldaten in andere delen van de Sovjet-Unie gestationeerd waren. :|
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

Ironclad schreef:
Sbf.Koch schreef:- Hitler wist dat hij met twee keer zoveel manschappen begon;
Twee keer zoveel man? De Duitsers vielen aan met 3.050.000 man, terwijl de Sovjets in Europees Rusland ongeveer 3,5 miljoen man hadden, en er nog 1,5 miljoen soldaten in andere delen van de Sovjet-Unie gestationeerd waren. :|
Ik kan niet voor Koch spreken maar ik denk dat hij bedoelt met 2X zoveel manschappen als Napoleon.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Misschien herinner ik me het slecht, maar had napoleon niet "slechts" ca. 500.000 man?
Ik heb er geen kracht meer voor
Otto Günsche
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:59

Bericht door Otto Günsche »

Natuurlijk had het 3e rijk dan de oorlog gewonnen.

Wat te denken van alle vliegtuigen en piloten die bespaard waren gebleven door de uitgebleven Slag om Engeland.

Het avontuur van Mussolini in Afrika waar ruim 250.000 1e klas Duitse soldaten verloren gingen.

Een nadeel van het niet onder de voet lopen van de Westerse landen was dat natuurlijk de Waffen-SS daardoor niet de hoeveelheid vrijwilligers kreeg.
Volgens Gottlob Berger, chef van het SS-Haupamt (bron: De SS in Nederland Voor Führer, Volk en Vaderland, geschreven door Sytze van der Zee) vochten 70.000 Nederlanders bij de Waffen SS.

Zelfs het vaticaan wilde graag dat Hitler de oorlog opende naar het goddeloze Rusland.

Het Duitse leger had, in deze hypothese, glansrijk gewonnen tegen het Bolsjewisme. De belangrijke geallieerden steun had dan natuurlijk ook niet plaatsgevonden aan Rusland d.m.v. Amerika.
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

Otto Günsche schreef:Natuurlijk had het 3e rijk dan de oorlog gewonnen.

Wat te denken van alle vliegtuigen en piloten die bespaard waren gebleven door de uitgebleven Slag om Engeland.

Het avontuur van Mussolini in Afrika waar ruim 250.000 1e klas Duitse soldaten verloren gingen.

Een nadeel van het niet onder de voet lopen van de Westerse landen was dat natuurlijk de Waffen-SS daardoor niet de hoeveelheid vrijwilligers kreeg.
Volgens Gottlob Berger, chef van het SS-Haupamt (bron: De SS in Nederland Voor Führer, Volk en Vaderland, geschreven door Sytze van der Zee) vochten 70.000 Nederlanders bij de Waffen SS.

Zelfs het vaticaan wilde graag dat Hitler de oorlog opende naar het goddeloze Rusland.

Het Duitse leger had, in deze hypothese, glansrijk gewonnen tegen het Bolsjewisme. De belangrijke geallieerden steun had dan natuurlijk ook niet plaatsgevonden aan Rusland d.m.v. Amerika.
Volgens N.K.C.A. In 't Veld waren het maar 22.000. Maar ok, het had dan nog van bepaalde factoren afgehangen. De kans was wel groter geweest.
Gebruikersavatar
Gino
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2005, 18:53
Locatie: Den Haag

Bericht door Gino »

Ze hadden dan natuurlijk wel gewonnen ja.
Maar Rusland is wel een beetje groot :P
Ik bedoel, Die stroomde dan in Azie toch wel weer een heel leger bij elkaar en dan konden ze weer.. Dus het zou wel lang geduurt hebben sowieso als je het mij vraagt.

Als Stalin nou een heel geliefd man was... :P
"Een atoomoorlog heeft ook zijn voordelen. Volgens deskundigen zou die maar acht uur duren. 's Avonds zijn we dus terug thuis.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

22.000 Nederlanders (zoals Siggel terecht opmerkt). De cijfers van vd Zee zijn achterhaalde schattingen op basis van overdreven uitspraken van Paul Hausser.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
jwolsink
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2005, 18:59

Bericht door jwolsink »

Zou Polen er mee ingestemd hebben om via hun land Rusland aan te vallen??

Als we van de situatie uit gaan van 1939.
Otto Günsche
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:59

Bericht door Otto Günsche »

jwolsink schreef:Zou Polen er mee ingestemd hebben om via hun land Rusland aan te vallen??

Als we van de situatie uit gaan van 1939.
Polen was toch al opgedeeld tussen Duitsland en Rusland.

Raar he dat niemand de oorlog heeft verklaard aan Rusland toen dit land op 17 september 1939 in het Oosten Polen binnenviel. Engeland en Frankrijk verklaarde wel op 3 september 1939 Duitsland de oorlog.

We zullen even aan Koos vragen als Polen wel of niet opgedeeld is in zijn Poll.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Otto Günsche schreef:
Raar he dat niemand de oorlog heeft verklaard aan Rusland toen dit land op 17 september 1939 in het Oosten Polen binnenviel. Engeland en Frankrijk verklaarde wel op 3 september 1939 Duitsland de oorlog.
dat lijkt me een nieuwe thread waard.......
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie