Splitsing België?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

@max:

Nederlands/Vlaams is duidelijk een Germaanse taal, waarmee de omzetting weg van het Keltische zeer duidelijk wordt. Ik herinner mij dat onlangs zelfs genetisch onderzoek is gehouden naar onze oorsprong die duidelijk ook Germaans uitdraaide en in Walonië Romaans. En hier en daar een duidelijke invloed van de een op de ander, maar duidelijk geen Keltisch meer.

De eerste gestructureerde gemeenschappelijke cultuur (zowel op cultureel, sociaal als economisch vlak) is toch te vinden in het graafschap Vlaanderen, dat inderdaad een grens had aan de Schelde met het Duitse Rijk. Dus zonder Brabant, Antwerpen en Limburg. Vandaar de nog steeds bestaande namen Zeeuws- , Frans- , West- en Oost-Vlaanderen. Ik denk dat vele West- en Oost-Vlamingen zullen beamen dat dit ook in realiteit meer gemeen heeft dan met de andere provincies. Er is geen plotseling voelbare en hoorbare grens tussen West en Oost-Vl.

De "Belgae" waren trouwens niet een eenduidig volkje (toen al vrij kunstmatig door Romeinen geclassificeerd).
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Plaats reactie