Communisme vs Kapitalisme

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik weet dat Ché inderdaad ook heel wat msidaden op zijn geweten heeft, het communisme in het algemeen, maar zoals arjen al zei, kunnen we allemaal wel iets vinden over zo'n dingen....
wil dat zeggen dat ik er niks van afweet?

Om te specifieren: wat denk je dat dan wel zou werken? zou jet het bij kapitalisme houden of heb je nog andere politieke gedachten die zouden werken?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Sbf.Koch schreef: En toch, beste Simon, zit je daar op je luie stoel. Je gaat naar huis, krijgt een bordje warm eten, drinkt een glaasje melk en laat de tv je vertellen hoe de wereld wel niet in elkaar zit.
Ik drink weinig tot geen melk, ik drink koffie van eerlijke afkomst, ik kijk zelden tv, ik rook bijna alleen maar cubaanse havana's en geen kapitalistische sigaretten...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik ben tegenstander van totalitarisme en communisme. Hier (in een 'kapitalistisch land') voor een zuiver communistisch systeem ijveren is vrij egoïstisch lijkt me. Er wordt dan misbruik gemaakt van de democratie die hier (toevallig?) heerst om de democratie terug te schroeven. De communistien zullen er blij mee zijn, de rest mag hopen dat hij tegenstander màg zijn van het nieuwe systeem.
(Dat natuurlijk in de veronderstelling dat communisme naar totalitarisme leidt, wat ik misschien onterecht uit de geschiedenis heb begrepen)

Ik sta ook afkerig tegenover bepaalde idolen. Iemand als held beschouwen simpelweg omdat hij voor zijn ideaal streed en 'noodzakelijke' slachtoffers liet vallen, het wringt bij mij.

Glenn Janssens schreef:Wordt eens wakker gastjes.
Typisch weer zo'n topic om de ene zijn visie op te dringen en de andere ervan te beschuldigen dat em loze kreten bralt als die er anders over denkt.
Dat is niet discutieren....das een "intellectuele" machtstrijd om de grootste te hebben.
Mét een argumentatie. Discussiëren dus.
Glenn Janssens schreef: Koch jong hou ermee op van een ander proberen belachelijk te maken omdat hij op een ander niveau zit.
Wie maakt hier wie juist belachelijk?
Laatst gewijzigd door Peter M op 22 okt 2005, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Simon, ik heb het nou niet alleen over Ché. Zoals ik zei, je uitspraken spreken boekdelen. Als ik het mis heb, prima, maar onderbouw je stellingen dan behoorlijk.

En wat dan wel werkt? Welnu, zoals het er nu uitziet is de combinatie democratie en kapitalisme de enige manier die werkt. Maar het is nog relatief jong, dus we zullen moeten afwachten.

Ik zie momenteel dat de democratische landen heel stabiel draaien. Relatief weinig armoede, extreme welvaart en bijna totale wereldvrede. Daarbij wil ik wel kwijt dat zowel het kapitalisme als de democratie verre van perfect zijn. Maar ik ga uit van de mens, onze natuur, waar we toe in staat zijn en hoe ver we willen en kunnen gaan. We hebben nu een stevige, goede basis gelegd en moeten ons blijven inzetten om het huidige systeem te verbeteren, aan te passen, uit te proberen en weer aan te passen.

En ondertussen steek ik een heerlijk kapitalistisch Camel'tje op en zet ik een kop koffie van kapitalistische Segafredo-koffie, geplukt over de ruggen van de arme mensen in Italië, op mijn kapitalistisch Italiaans Espresso-apparaat.
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 22 okt 2005, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik sta ook afkerig tegenover bepaalde idolen. Iemand als held beschouwen simpelweg omdat hij voor zijn ideaal streed en 'noodzakelijke' slachtoffers liet vallen, het wringt bij mij.
Je moet toch een voorbeeld hebben, al is het maar een "obelangerijk" persoon, neo-nazi's hebben nog steeds hitler als hun held, ook filip de winter beschouwen ze als hun "held"....

Zo heeft iedereen wel een voorbeeld, al dan niet op politiek vlak, ronaldo is ook een groot voorbeeld en held van somiggen voetballers etc....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Sbf.Koch schreef:Simon, ik heb het nou niet alleen over Ché. Zoals ik zei, je uitspraken spreken boekdelen. Als ik het mis heb, prima, maar onderbouw je stellingen dan behoorlijk.

En wat dan wel werkt? Welnu, zoals het er nu uitziet is de combinatie democratie en kapitalisme de enige manier die werkt. Maar het is nog relatief jong, dus we zullen moeten afwachten.

Ik zie momenteel dat de democratische landen heel stabiel draaien. Relatief weinig armoede, extreme welvaart en bijna totale wereldvrede. Daarbij wil ik wel kwijt dat zowel het kapitalisme als de democratie verre van perfect zijn. Maar ik ga uit van de mens, onze natuur, waar we toe in staat zijn en hoe ver we willen en kunnen gaan. We hebben nu een stevige, goede basis gelegd en moeten ons blijven inzetten om het huidige systeem te verbeteren, aan te passen, uit te proberen en weer aan te passen.
Koch beging nu niet over de regels heen te lezen!!!!
het communisme in het algemeen
dus we zullen moeten afwachten

we zullen helaas moeten afwachten ja... en toezien hoe rijken nog rijker worden...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Simon schreef:
Ik sta ook afkerig tegenover bepaalde idolen. Iemand als held beschouwen simpelweg omdat hij voor zijn ideaal streed en 'noodzakelijke' slachtoffers liet vallen, het wringt bij mij.
Je moet toch een voorbeeld hebben, al is het maar een "obelangerijk" persoon, neo-nazi's hebben nog steeds hitler als hun held, ook filip de winter beschouwen ze als hun "held"....

Zo heeft iedereen wel een voorbeeld, al dan niet op politiek vlak, ronaldo is ook een groot voorbeeld en held van somiggen voetballers etc....
Daar heb je gelijk in, maar denk je dat neo-nazi's Filip De Winter (als ze hem al aanbidden?) in dezelfde categorie zien als Hitler? Ik niet in ieder geval. Voor mij zit er nog een kleine kloof tussen een wereldoorlog en de Belgische politiek. Tussen massamoord en woord.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Hé, wat? Waar lees ik overheen?

Je vroeg me:
wat denk je dat dan wel zou werken? zou jet het bij kapitalisme houden of heb je nog andere politieke gedachten die zouden werken?

En ik antwoord met:
En wat dan wel werkt? Welnu, zoals het er nu uitziet is de combinatie democratie en kapitalisme de enige manier die werkt. Maar het is nog relatief jong, dus we zullen moeten afwachten.

Ik zie momenteel dat de democratische landen heel stabiel draaien. Relatief weinig armoede, extreme welvaart en bijna totale wereldvrede. Daarbij wil ik wel kwijt dat zowel het kapitalisme als de democratie verre van perfect zijn. Maar ik ga uit van de mens, onze natuur, waar we toe in staat zijn en hoe ver we willen en kunnen gaan. We hebben nu een stevige, goede basis gelegd en moeten ons blijven inzetten om het huidige systeem te verbeteren, aan te passen, uit te proberen en weer aan te passen.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ok ik kon even niet reageren omdat ik bij de kapper was maar nu ik weer:

Ik heb mijn twijfels bij kapitalisme, omdat ik anti-USA ben. USA is een groot macho land met domme leiders en veel spieren (lees wapens) maar hersenen mist het land..

Amerika steunt in de wereld elke keer weer, de 'fouten' in een oorlog. Ik haal nogmaals Batista aan maar ook Indonesie wordt gesteund door USA.
USA steunt kapitalistische landen(ook dictaturen dus) alleen omdat dat in hun straatje past, DIEN werd gesteund om tegen Ho Chi Minh te vechten, Batista om tegen Che-Fidel te vechten en Indonesie wordt gesteund vanwege war on terror.

Wat is er verkeerd aan deze steun? ALLES... De USA, het land wat altijd van de daken schreeuwt dat ze democratie brengen al vanaf USA werd opgericht, steunt de grootste dictaturen in de wereld.

Amerika heeft een short-term-thinking-brain. Amerika steunde in de Irak-iran oorlog, zowel Iran als Irak. Same thing met Afganistan.

Armoede, Enorme gaten dus rijk en arm, machtsgeilende leiders
Als Amerika het toonbeeld is van het kapitalisme dan veracht ik dat.


Of zoals een programma op Travelchannel vermeldde in Taiwan:

If this is what capitalism brings to China..
Then LONG LIVE COMMUNISM



PS: Afrikaanse landen noemen zichzelf kapitalistisch om maar niet de furie van Amerika te krijgen, dat die landen niet kapitalistisch zijn doet niet ter zaken.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

E.T schreef:Ik heb mijn twijfels bij kapitalisme, omdat ik anti-USA ben. USA is een groot macho land met domme leiders en veel spieren (lees wapens) maar hersenen mist het land..
De Verenigde Staten zijn dus hét schoolvoorbeeld van het kapitalisme. Dat is dus pakweg zoals Noord-Korea dat is voor het communisme?
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

nee niet Noord Korea, ken je geschiedenis. Noord Korea is Stalinistisch

Cuba is schoolvoorbeeld van communisme en in een zekere mate het Vietnam van 10 jaar geleden ook
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Simon, ik heb het nou niet alleen over Ché. Zoals ik zei, je uitspraken spreken boekdelen. Als ik het mis heb, prima, maar onderbouw je stellingen dan behoorlijk.
dat heb jij gezegd, terwijl ik had gezegd:
Ik weet dat Ché inderdaad ook heel wat msidaden op zijn geweten heeft, het communisme in het algemeen
dan vind ik dat je over de regels heen leest! ik zei het communisme in het algemeen, daarme bedoel ik niet aleen ché.

Peter, inderdaad daar is een groot verschil tussen, ik weet ook niet veel van neo nazi's af, dus ook niet of ze hem zien als een held...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Vergeet niet, ET, dat Amerika iedere dag wordt bedreigd en simpelweg de grootste en meest effectieve economie ter wereld heeft. Om haar belangen te beschermen en haar positie te kunnen handhaven steunt de VS inderdaad veel landen. Heel Europa wordt gesteund, half Afrika, Israël en een groot deel van het Midden-Oosten. Daarnaast kunnen ook Australië, Canada en Rusland rekenen op steun vanuit de VS.

Ja, Amerika maakt ook fouten en is ook meerdere malen zeer fout geweest. Natuurlijk handelen ze voor een groot deel in eigen belang. Maar werkelijk, ET, noem nu eens één land dat niét in haar eigen belang handelt? Inclusief de vergane Sovjet-Unie en dergelijke. Noem er eens ééntje die geen deals sluit met andere landen, andere landen binnenvalt, of haar invloed doet gelden met geld en uitbesteedde productie-processen, onderzoeken... enzovoorts...

@Simon

En toch haal je Ché als held aan. En roep je dat het communisme werkt en het kapitalisme/democratie verderfelijk is. En dát bedoel ik met er weinig van af weten, of het niet wíllen weten... in ieder geval lege argumenten. En dat vind ik jammer... Je hebt tot nu toe enkel nog gereageerd met weder-vragen of negeert mijn posts helemaal.
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 22 okt 2005, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

die landen bestaan niet, dat weet u net zo goed als ik.
Maar het gaat erom dat zo'n 'weldenkend' land als USA niet smerige dictaturen kunnen steunen, dat tast hun geloofwaardigheid aan. Mee eens of niet?

En IK denk dat de werelijke reden voor de inval van Irak niet alleen olie was, maar ik denk dat Bush af wilde maken waar zijn pa aan begonnen was. En dat heeft bush jr. geweten... USA zit in een oorlog waar ze de eerst volgende 10 jaar niet uitkomen, misschien leidt deze oorlog wel tot de val van de USA
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

E.T schreef:die landen bestaan niet, dat weet u net zo goed als ik.
Maar het gaat erom dat zo'n 'weldenkend' land als USA niet smerige dictaturen kunnen steunen, dat tast hun geloofwaardigheid aan. Mee eens of niet?

En IK denk dat de werelijke reden voor de inval van Irak niet alleen olie was, maar ik denk dat Bush af wilde maken waar zijn pa aan begonnen was. En dat heeft bush jr. geweten... USA zit in een oorlog waar ze de eerst volgende 10 jaar niet uitkomen, misschien leidt deze oorlog wel tot de val van de USA
Nogmaals, ik ontken niet dat Amerika de fout is ingegaan in het verleden, dat nog steeds wel eens doet en dat zal blijven doen. Maar als je je daar op gaat focussen, zul je nooit objectief naar de VS kunnen kijken. En dus naar de wereld, for that matter.

En zou Bush werkelijk alleen de oorlog zijn begonnen om zijn vader tevreden te stellen? Vele honderden miljarden dollars en duizenden mensenlevens opgeven voor paps? Natuurlijk heeft dat er mee te maken, maar net als met de olie: het hang/hing van zo veel verschillende factoren af...
Plaats reactie