Kleuren k98 bajonet

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

pat(ton) schreef:
FELIX schreef:Is dat zwarte lak??? Of alleen blauwing??? :lol:
Deze is voor 95% geblauwd.. geen verf dus......
Ok bedankt, hmm lijkt toch steeds meer of de zwarte lak/verf er niet op hoort!! Ik wacht nog even af en waarschijnlijk haal ik de verf er dan af. Ik heb namelijk zelf ook nog nooit zwarte geverfde bajonetten gezien :wink:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
pat(ton)
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 mar 2005, 15:56
Locatie: Heliemond

Bericht door pat(ton) »

FELIX schreef:
pat(ton) schreef:
FELIX schreef:Is dat zwarte lak??? Of alleen blauwing??? :lol:
Deze is voor 95% geblauwd.. geen verf dus......
Ok bedankt, hmm lijkt toch steeds meer of de zwarte lak/verf er niet op hoort!! Ik wacht nog even af en waarschijnlijk haal ik de verf er dan af. Ik heb namelijk zelf ook nog nooit zwarte geverfde bajonetten gezien :wink:
Geblauwde bajonetten kom je wel vaker tegen hoor vooral na 1941.

Het blauwen van blanke wapens zie je niet alleen bij bajonetten, ik heb ook nog een klewang (model 1912) die geblauwd is (en niet geverft)
(zie foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Vuurwapens worden op dezelfde manier geblauwd, die zijn ook niet geverft, (zie foto k98)

Afbeelding
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Ja, met het fenomeen ''blauwen'' ben ik bekend :wink: Maar toch bedankt voor de moeite! Nee wat ik bedoel is echte verf! :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Sorry, maar zou mij iemand het begrip 'blauwen' kunnen uitleggen?

Mijn bajonet 98K's schede is zwart gelakt, is dit normaal? Ik ben nog nooit zo'n ruwe schede tegengekomen.
Afbeelding
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Aah die van jou ook? kun je wat detailfoto's maken?? Die van mij is ook zwart! Tenminste als we hetzelfde bedoelen!! Niet toevallig op Ciney gekocht?? :wink:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4877
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Geblauwd

Bericht door asjemenou »

Zoals al eerder vermeld op deze topic, geweren en bajonetten worden/werden meestal geblauwd. Het blauwen van het metaal heeft tot doel om het bajonet of vuurwapen een beschermlaag te geven tegen roesten. Als ik mij niet vergis wordt een blauwlaag er door verhitting op gebracht. Door veelvuldig gebruik kan de blauwlaag er af slijten.
Er zijn ook andere methoden om roestvorming op bajonetten e.d. tegen te gaan. Bekijk de foto van het Oostduitse Kalasjnikov bajonet maar eens. Het lijkt wel of dat er op het bajonet een soort van chroomlaag is aangebracht.

Afbeelding

Blijkbaar is bij het K98 bajonet van Felix de blauwlaag er geheel vanaf gesleten. De zwarte verf op het bajonet en de schede behoort er origineel dus ook niet op. Zal er wel door één of andere lolbroek opgesmeerd zijn. Als je de verflaag wilt verwijderen doe dit dan met een koperen munt. Een stuiver o.i.d. Zo beschadig je het bajonet en de schede niet.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Afbeelding
Iemand een bajonet hebben?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4877
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Bericht door asjemenou »

Leuke verzameling K98 bajonetten Luc. Zelf heb ik er aan eentje genoeg hoor maar... welk type Duits K98 bajonet is nu het zeldzaamst?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

euh , dat zijn wel de mijne niet ( spijtig) ik heb ook maar ene
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Re: Geblauwd

Bericht door FELIX »

asjemenou schreef:Zoals al eerder vermeld op deze topic, geweren en bajonetten worden/werden meestal geblauwd. Het blauwen van het metaal heeft tot doel om het bajonet of vuurwapen een beschermlaag te geven tegen roesten. Als ik mij niet vergis wordt een blauwlaag er door verhitting op gebracht. Door veelvuldig gebruik kan de blauwlaag er af slijten.
Er zijn ook andere methoden om roestvorming op bajonetten e.d. tegen te gaan. Bekijk de foto van het Oostduitse Kalasjnikov bajonet maar eens. Het lijkt wel of dat er op het bajonet een soort van chroomlaag is aangebracht.

Afbeelding

Blijkbaar is bij het K98 bajonet van Felix de blauwlaag er geheel vanaf gesleten. De zwarte verf op het bajonet en de schede behoort er origineel dus ook niet op. Zal er wel door één of andere lolbroek opgesmeerd zijn. Als je de verflaag wilt verwijderen doe dit dan met een koperen munt. Een stuiver o.i.d. Zo beschadig je het bajonet en de schede niet.
Ey, bedankt voor de informatie, en ook bedankt voor de tip!! Handig!! Ik wacht nog even af, een kennis van mij die veel verstand heeft van duitse militairia zou ook nog het een en ander voor me opzoeken! :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Dus ik mag concluderen dat mijn blauwing er geheel af is? Hoe komt dat zo? Werden die bajonetten zoveel gebruikt, en voor wat? :wink:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Kijk eens aan, een hele leuke zoldervondst bajonet. Volledig orgineel en nooit mee geknoeit. Rechtstreeks gekregen van een vriend van mijn ouders nadat hij zijn zolder had opgeruimd, hij had hem weer van zijn vader gehad. Zijn vader heeft in Arnhem gewoont tijdens en na de oorlog en heeft deze spullen gevonden en bewaard. Hij is wel niet meer in een superstaat maar nog duidelijk te zien is dat deze bajonet volledig zwart is geverft incl. het lemet. :? Leuk detail is dat de schoefjes die de houtjes van het handvat bij mekaar houden door de soldaat vervangen zijn door zelfgeimproviseerde dingen. :)

AfbeeldingAfbeelding

(P.S. inmiddels zijn de bajonetten schoongemaakt en zien ze er alweer een stuk beter uit. De foto laat het allemaal ook erger lijken dan het is.)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie