mijn collectie adrian helmen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

lijkt mij een brandweer helm met het nummer van de brandweer man denk ik
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Dank voor de info Guido,
hebt gij referenties van andere sites of isb-nummers van boeken hierover met bronnen etc.?
Bvd.


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

nou nee het is een beetje ervaring met brandweer helmen en ooit gehoord van een verzamelaar (mijn vader = brandweer man) en je ziet dat echt vanalles is gebruikt.. ik heb in totaal 2 duitse model branweer helmen (1 wit) , ook een model adrian.. heel veel is gewoon doorgebruikt als brandweer helm of voor de post.. en je ziet vaak dat ze wit zijn geschilderd of juist zwart ligt .. typisch branweer kleuren!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

wat trouwens ook kan is Witte Brigade verzet rond antwerpen.. peter moelans weet meer over de witte brigade mischien weet hij het antwoord!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het zou eventueel wel mogelijk kunnen zijn. Ik heb al verhalen gehoord van wit + tricolor geschilderde Duitse helmen die gebruikt werden tijdens de gevechten in de Antwerpse haven begin spetember 1944, en ook van allerlei gerecupereerde Adrians. Maar het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat er een helm wit geschilderd is geweest zonder Belgische vlag door de Witte brigade.

Misschien andere verzetsorganisaties? het Geheim Leger zie ik zoiets nog wel doen.

Maar als het een brandweerhelm zou zijn, dan zouden er toch ten minste aanhechtingspunten van een hittebeschermende lap voor de nek moeten zijn?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

hoeft dacht ik niet persee maar is mogelijk! mischien een verzets helm van een van de zoveel verzets groepen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Er bestonden ook witte Belgische Adrians

http://www.cascoscoleccion.com/belgica/belga26.htm

of dit een officiële beschildering is weet ik niet
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

dat is mssn de oplossing WIE WEET!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

wellicht dat de kenner ter zake er iets meer over kan vertellen :)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

adrian :wink:
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Meestal werden Adrian helmen wit geschildert voor civiele doeleinden en organisaties,vooral m26 adrians en veel minder m15 adrians.
Daarbij denk ik aan de civiele bescherming,afdeling medische diensten,administratieve diensten,politionele diensten juist na de oorlog en zelfs voor in fabrieken e.d.
De nummer geeft hoogstwaarschijnlijk de afdeling aan waartoe de drager behoorde.
Ok, er zijn verzetsleden die een witte adrian droegen,maar dat ging gepaard met een geschilderde logo van hun afdeling.


Meer weet ik er ook niet van...

Adrian.


ps: de veldwachter had ten tijde van de oorlog ook een witte helm maar dat was niet hetzelfde als de Adrian die Mattie bedoelt denk ik (en het was ook gene van manganees staal zoals de normale adrians,of aluminium)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

zo goed :P

Guido
Helemaal goed! Mooie helmen! :P Ook de kepi is in orde, een beetje oppoetsen kan geen kwaad maar wees voorzichtig... :!:
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Oppoetsen?
Waarom zou hij dat doen Peter?
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Dank voor den uitleg mannen!
Aangezien de helm van standaard manganees staal is en buiten de nummer geen kentekens heeft en ook de bevestiging voor een nekflap mist kan ik enkele mogelijkheden al uitsluiten!


Mattie. :)

En inderdaad Adrian; voorzichting zijn met te snel vanalles willen poetsen; de meeste beschadigingen aan militaria geschieden door verkeerd poetsen; dus easy does it!
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Er schoot mij iets te binnen:

Afbeelding

Als die nummers daar met een sjabloon op zijn geverfd en niet met de losse fik is het misschien een helm van een of andere kwartieragent?
Plaats reactie