zijn dit alle gevolgen van market garden voor de ........

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

zijn dit alle gevolgen van market garden voor de ........

Bericht door Gast »

(zijn dit alle gevolgen van market garden voor de Duitsers/geallieerden?)

De gevolgen van Market Garden

De oorzaken van het mislukken van operatie Market Garden, waren dat:
- Er toevallig een SS-pantserdivisie in de buurt gelegerd was, om uit te rusten van het strijden in Frankrijk.
- De jeeps van de parachutisten van de Britse 1e luchtlandingsdivisie waren defect. Hierdoor konden ze niet snel Arnhem bereiken.
- De communicatie was slecht. Radio’s deden het niet.
- Er werd niet goed naar het verzet geluisterd
- De map van de operatie was meegegaan in een vliegtuig en in handen gekomen van de Duitsers
- Het slechte weer was een reden, hierdoor kregen de luchtlandingsdivisies geen versterkingen.
Met genoeg vliegtuigen was dit niet gebeurd en kon men alles te gelijk droppen
- Nog een fout was het dat de kaarten die de luchtlandingsdivisies bij zich hadden niet klopten of onvolledig waren.
- Het merendeel van de voorraden kwam bij de Duitsers terecht in plaats van de Britten en Polen
-Doordat men de luchtlanding troepen op klaar lichte dag dropte hadden de Duitsers direct door hoe groot de omvang van de operatie was. Als men dit ‘s nachts had gedaan hadden de Duitsers dit niet geweten.

Operatie Market Garden was mislukt. Alleen al in Arnhem waren 7600 van de 10.000 manschappen gewond en gevangen genomen, het merendeel was echter gesneuveld of omgekomen. Door de mislukking bij Arnhem ging het plan van Montgomery niet door. Dit kwam eigenlijk doordat het 30e legerkorps geen steun kon bieden, omdat de Waalbrug niet was ingenomen. Toen de Waalbrug eenmaal ingenomen was, was het te laat.

De geallieerde troepen konden, na het mislukken van de operatie, niet om de Siegfriedlinie heen. Het Ruhrgebied was nog steeds in Duitse handen. De Duitsers konden dus nog steeds wapens produceren. Ook het moraal van de Duitsers werd door hun overwinning verbeterd. Hierdoor was de mogelijkheid om nog voor de winter Duitsland, binnen te vallen verloren. De strijd zou alleen maar intensiever verlopen. Het had dan ook geen zin om nog eens vele mensen te laten sneuvelen, alleen om zo snel mogelijk in Berlijn te zijn. Er moest gewacht worden op voorraden, extra mannen, en er moesten nieuwe plannen gemaakt worden. Montgomery en Eisenhower wisten nu dat ze niet meer eerder in Berlijn konden zijn dan de Russen.

Als deze operatie gelukt was, was de oorlog voor kerst 1944 al afgelopen, maar dit was helaas niet zo. Maar dit was niet zo. Het noorden van Nederland was nog niet bevrijdt. Er stond voor Nederland een barre winter voor de deur. Het was in tijden niet zo koud geweest. Duizenden Nederlanders stierven als indirect gevolg van het mislukken van operatie ‘Market Garden’.
Operatie Market Garden duurde 9 dagen, van 17 tot 26 september.



ps wilt iemand eens in mijn werkstuk kijken over market garden om te kijken of het goed is?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

De drop zone's waren ook te ver van hun doelen.


Adrian.
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Re: zijn dit alle gevolgen van market garden voor de .......

Bericht door Maximus »

Anonymous schreef:(zijn dit alle gevolgen van market garden voor de Duitsers/geallieerden?)

De gevolgen van Market Garden

De oorzaken van het mislukken van operatie Market Garden, waren dat:
- Er toevallig een SS-pantserdivisie in de buurt gelegerd was, om uit te rusten van het strijden in Frankrijk. ze wisten het maar ze deden er nix aan bombaderen of zo
- De jeeps van de parachutisten van de Britse 1e luchtlandingsdivisie waren defect. Hierdoor konden ze niet snel Arnhem bereiken. je doet het voorkomen dat d ejeeps kapot waren volgens mij waren er ten eerste te weinig ten tweede vele kapot geschoten of door de landing beschadigd
- De communicatie was slecht. Radio’s deden het niet.
- Er werd niet goed naar het verzet geluisterd dat niet alleen er zijn door veel verzet mensen hulp aangoden om te helpen tegen de duister te vechten maar de engelse wouden ze niet bij hebben
- De map van de operatie was meegegaan in een vliegtuig en in handen gekomen van de Duitsersidd heel stom en was ook verboden
- Het slechte weer was een reden, hierdoor kregen de luchtlandingsdivisies geen versterkingen.
Met genoeg vliegtuigen was dit niet gebeurd en kon men alles te gelijk droppen
- Nog een fout was het dat de kaarten die de luchtlandingsdivisies bij zich hadden niet klopten of onvolledig waren.
- Het merendeel van de voorraden kwam bij de Duitsers terecht in plaats van de Britten en Polen dit kwam mede omdat er geen communicatie mogelijk was en de engelse de droping plaatsen niet in handne hadden
-Doordat men de luchtlanding troepen op klaar lichte dag dropte hadden de Duitsers direct door hoe groot de omvang van de operatie was. Als men dit ‘s nachts had gedaan hadden de Duitsers dit niet geweten.

Operatie Market Garden was mislukt. Alleen al in Arnhem waren 7600 van de 10.000 manschappen gewond en gevangen genomen, het merendeel was echter gesneuveld of omgekomen. Door de mislukking bij Arnhem ging het plan van Montgomery niet door. Dit kwam eigenlijk doordat het 30e legerkorps geen steun kon bieden, omdat de Waalbrug niet was ingenomen. Toen de Waalbrug eenmaal ingenomen was, was het te laat.
ze hadden de waalbrug wel in handen maar de tanks stopte omdat ze moetsen uitrusten en de amerikanen nog duitse tegenstand hadden in de stad nijmegen zelf

De geallieerde troepen konden, na het mislukken van de operatie, niet om de Siegfriedlinie heen. Het Ruhrgebied was nog steeds in Duitse handen. De Duitsers konden dus nog steeds wapens produceren. Ook het moraal van de Duitsers werd door hun overwinning verbeterd. Hierdoor was de mogelijkheid om nog voor de winter Duitsland, binnen te vallen verloren. De strijd zou alleen maar intensiever verlopen. Het had dan ook geen zin om nog eens vele mensen te laten sneuvelen, alleen om zo snel mogelijk in Berlijn te zijn. Er moest gewacht worden op voorraden, extra mannen, en er moesten nieuwe plannen gemaakt worden. Montgomery en Eisenhower wisten nu dat ze niet meer eerder in Berlijn konden zijn dan de Russen.

Als deze operatie gelukt was, was de oorlog voor kerst 1944 al afgelopen, maar dit was helaas niet zo. Maar dit was niet zo. Het noorden van Nederland was nog niet bevrijdt. Er stond voor Nederland een barre winter voor de deur. Het was in tijden niet zo koud geweest. Duizenden Nederlanders stierven als indirect gevolg van het mislukken van operatie ‘Market Garden’.
Operatie Market Garden duurde 9 dagen, van 17 tot 26 september.



ps wilt iemand eens in mijn werkstuk kijken over market garden om te kijken of het goed is? is dit je hele werkstuk dan??
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Het over het hoofd zien van de pont bij Oosterbeek was ook een misser.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

okke schreef:Het over het hoofd zien van de pont bij Oosterbeek was ook een misser.
:? :? :? meer info please
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Afbeelding
bron plaatje

De pont bij de Westerbouwing (ferry boat) was de eerste dagen van de slag niet defect. De veerman heeft de pont van zijn ankerkabels losgemaakt en de Rijn af laten zakken na een aantal dagen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

ja oke snap ik maar waarom wouden ze die veerbout gebuiken dan???
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Rijn over steken zonder nat te worden, voertuigen overbrengen...
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Nog een bijkomende oorzaak is de grote mensenmassa die in elke stad op de been was om de bevrijders te begroeten. De geallieerden namen steeds tijd om feest te vieren. Ze kwamen ook moeilijk door de menigtes heen steeds.

Geen grote rede, maar het heeft wel meegespeelt.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gast

Re: zijn dit alle gevolgen van market garden voor de .......

Bericht door Gast »

ps wilt iemand eens in mijn werkstuk kijken over market garden om te kijken of het goed is? is dit je hele werkstuk dan??[/quote][/quote]


Nee natuurlijk niet. Ik kan toch niet zoveel tekst in een bericht zetten ofwel. kan ik het niet mailen ofzo?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Maximus schreef:ja oke snap ik maar waarom wouden ze die veerbout gebuiken dan???
De beste manier om een brug in handen te houden en te zorgen dat de tegenstander deze niet kan vernietigen is beide toegangen tot de brug in bezit te nemen.

Ideeën om een gedeelte van de divisie ten zuiden van de Rijn te landen zijn om verschillende redenen afgekeurd. Wel was de bedoeling om de spoorbrug in Oosterbeek in handen te krijgen om een gedeelte via de zuidelijke oever naar Arnhem te laten oprukken. Ook de pontonbrug in Arnhem was een optie, maar die was al eerder buiten gebruik gesteld.

Als de pont bij Heveadorp zou zijn gebruikt was er een extra opmars mogelijkheid naar Arnhem gecreëerd behalve de weg langs het ziekenhuis en het gemeentemuseum op de nauwe bebouwing tussen het Rijndal en het spoordal.

Afbeelding
plaatje is opklikbaar tot (helft van de) originele grootte
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ben je de Amerikaanse luchtlandingen en de opmars van het XXX Corps niet vergeten? Ik zie het nergens staan. Ook een gevolg van de mislukking van Market Garden was dat de Duitsers de brug in Son opbliezen 500 meter voordat de luchtlandingstroepen er waren.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat lijken mij eerder oorzaken...
Gast

Bericht door Gast »

Het "werkstuk" zit eigenlijk vol grote en kleine onnauwkeurigheden, maar in welk jaar zit je? Als je nog in het lagere onderwijs zit, is dit niet slecht. Maar het staat zo boordevol fouten dat ik niet weet waar te beginnen verbeteren.

Enkele losse bemerkingen:
- Het hele II. SS-Panzerkorps (Hohenstaufen u. Frundsberg) waren aanwezig, niet om "uit te rusten van de strijd in Frankrijk" - ze waren echter met veel moeite uit de Kessel van Falaise gehaald, alwaar ze het grootste deel van hun manschappen en materiaal moesten achterlaten. Een voorbeeld: s.SS-Pz.Abt.501 kon slechts één tank mee naar Duitsland halen. Het is een flauw excuus om te zeggen "de duitsers, die lafaards, ze hadden tanks" - onzin! Het was de eenvoudige Landser die op eigen krachten de Tommy moest verslaan.

- Het is domme waanzin om te denken dat "de oorlog" tegen kerst '44 zou zijn afgelopen indien "Market Garden" lukte. Da's weer zo'n geromantiseerde uitvlucht. Waarop is dergelijke uitspraak gebaseerd? Zelfs bij massale bezetting van Duitsland ging de strijd onverminderd voort.

- Natuurlijk was de Ruhr in "Duitse handen". Het is namelijk een Duits gebied :roll: Er werd, tegen 1945, voornamelijk plaatstaal gefabriceerd voor zwarte artillerie en slechts 7% van de tanks. Het diende vooral als een rangeerterrein. Dat dit als een soort wapenarsenaal van Duitsland wordt voorgesteld is typisch voor die psuedo-wetenschappelijke boekjes die je overal kunt vinden.

- Het tijdschema van XXX. Corps was gewoon irrealistisch - de vele Duitse versterkte posities en de koppige tegenstand deden het het Corps te traag vooruitgaan, men ging uit van verzwakte Duitse troepen met laag moraal. Tijdschema kwam totaal in de war. Paratroepen moesten afzien omdat de anglo-amerikaanse planners een dure fout hadden begaan. Het is inderdaad wél juist dat de illegaliteit bepaalde gegevens doorspeelde aan de Britten, maar tegen die periode vertrouwde de Britten het verzet niet meer. Ze hadden het trouwens ook niet meer nodig. Het "belgische" verzet werd trouwens verplicht ontwapend te Brussel, en om er zeker van te zijn dat dit werd gedaan, stelden de Britten in alle stilte een gewapende ring op rond Brussel. Mooie vrienden zijn dat ...

- Duitse vindingrijkheid; plots sprongen er overal Alarmeinheiten uit de grond op. Ik denk aan Kampfgruppe von Tettau en interessanter; De hele SS-Unterführerschule Arnheim werd gemobiliseerd onder leiding van SS-Stafü. Michael LIPPERT, de bitse Kommandant van SS-Freiwilligen-Legion "Flandern", een groep (SS-Alarm-Bat. LIPPERT) met I.G. en een andere (SS-Alarm-Bat. EBERWEIN) met de Pz.Jäg. van "Nordwest". Om dan nog maar te zwijgen van Kampfgruppe KNAUST (had een been verloren bij Moskau), die met een samenraapsel van Panzer (waaronder 2 Tiger) de heksenketel alleen nog driester maakte.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zou iemand mij misschien één reden geven waarom we iets moeten geloven wat een ANNONIEME gast zegt terwijl hier een grote groep experts precies het tegenovergestelde zegt?

Het is niet mijn werkstuk, maar ik vind alles nogal aannemelijk klinken wat de experts hier zeggen :shock:

Ik wil ook niet meteen zeggen dat datgene wat anoniempje hierboven zegt niet waar is, ook dit klinkt nogal overtuigend.. maar ik kan me voorstellen dat vele met mij, het nou even niet meer weten..

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat diezelfde vele met mij als hieroven van dit stukje hierboven maar de helft begrijpen.. misschien kan iemand even uitleggen waar al die termen op slaan, misschien ook wel handig vor iemand die in begrijpbaar nederlands zijn werkstuk moet maken. :?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie