President Iran hekelt Israël weer

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

President Iran hekelt Israël weer

Bericht door Drs. S. »

President Iran hekelt Israël weer
(Novum/AP) - De Europeanen hebben van de holocaust een sprookje gemaakt, dat ze als excuus hebben gebruikt om in het hart van de islamitische wereld een joodse staat te kunnen stichten. Dat heeft de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad woensdag voor een gehoor van duizenden mensen gezegd in de stad Zahedan.

Ahmadinejad haalde zich in oktober al de woede van een groot deel van de internationale gemeenschap op de hals, door te zeggen dat Israël van de kaart moet worden gevaagd. En vorige week zei hij dat Israël naar Europa moet worden verplaatst. Woensdag zei hij dat het de Europeanen waren die misdaden tegen de joden hebben begaan en dat zij, de Verenigde Staten of Canada daarom land moeten afstaan waar de joden een eigen staat kunnen vestigen.

"Als jullie (de Europeanen, red.) deze grote misdaad hebben begaan, waarom moet de onderdrukte Palestijnse natie dan de prijs betalen? Jullie moeten de compensatie zelf betalen", zei Ahmadinejad. Hij zei ook dat het westen de moslims kwaad heeft gedaan, hun landen is binnengevallen en hun rijkdommen heeft geplunderd.

bron: http://www.trouw.nl/novumnieuws/buitenl ... a%EBl+weer
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat het niet boetert tussen Israël en de Islamitische wered kan ik verstaan, een beetje rommelen met de geschiedenis lijkt mij echter geen verstandige zet van Ahmadinejad. Moest Amerika ooit weer van de Irak-kater herstellen zou Iran zich beter met een charme-offensief naar eventuele Amerikaanse bondegenoten bezighouden. Maar dat is uiteraard mijn bescheiden mening :)
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Wat nu Israël is was toch land van Brittanië? Dus Europa heeft toch eigen land afgestaan voor een staat?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Willem ter Haar schreef:Wat nu Israël is was toch land van Brittanië? Dus Europa heeft toch eigen land afgestaan voor een staat?
Ik wist niet dat het gebied vroeger van Brittanië is geweest, maar ze hebben dat ongetwijfeld gekregen door een beetje te gaan landje pikken.

Even een opsomming:
-Mahmoud Ahmadinejad was betrokken bij de gijzeling van de Amerikaanse ambassade in 1979.
-Ahmadinejad wordt gezien als een ultraconservatieveling.
-Iran is een toekomstige kernmacht, en ze lopen nu moeilijk te doen met de internationale kern afspraken.
-Mahmoud Ahmadinejad deed uitspraken als: 'de holocaust is een mythe en dat Israël een tumor is die van de kaart geveegd moet worden'
-en Rusland levert wapens aan Iran (erg lekker ... )
Peter Moelans schreef: Moest Amerika ooit weer van de Irak-kater herstellen zou Iran zich beter met een charme-offensief naar eventuele Amerikaanse bondegenoten bezighouden.
Amerika wordt natuurlijk gezien als het grote kwaad, ik denk dat Ahmadinejad liever geen vriendjes wordt met George Walker B.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Drs S.
Ik wist niet dat het gebied vroeger van Brittanië is geweest, maar ze hebben dat ongetwijfeld gekregen door een beetje te gaan landje pikken.
Wie bedoel je hier S; De Engelsen of de Israëli's ?

Hieronder een toelichting over de Balfour declaratie van 1917 (Bron Wikipedia)

De Balfour-declaratie (ook wel: Balfour-verklaring) was een brief, geschreven op 2 november 1917 door de Britse minister van Buitenlandse Zaken Arthur James Balfour aan Lord Rothschild, een leider van de joodse gemeenschap in Groot-Brittannië. De brief was bestemd voor de Zionistische Federatie.

Hierin werd het standpunt uiteengezet waarover het Brits kabinet akkoord was geraakt tijdens haar bijeenkomst op 31 oktober 1917. Dit standpunt hield in dat Groot-Brittannië de Zionistische plannen voor een joods nationaal tehuis in Palestina ondersteunde, alhoewel niets mocht worden gedaan om aan de rechten van de bewoners afbreuk te doen.

Op dat ogenblik beheerste het Ottomaanse rijk een groot gedeelte van Palestina, en de grenzen van wat later Palestina zou worden waren vastgelegd op 16 mei 1916 als deel van de afspraken tussen Frankrijk en Groot-Brittannië (Sykes-Picot Verdrag).

In ruil voor de toezegging in de declaratie zou de joodse gemeenschap de Verenigde Staten trachten te overhalen mee de strijd op te nemen in de Eerste Wereldoorlog. Het was niet de enige reden gezien de Britten al langer gunstig stonden tegenover de oprichting van een joods tehuis maar de timing paste nu perfect bij de mogelijkheid.

De exacte woorden van de declaratie werden later opgenomen in het verdrag van Sèvres tussen Turkije en het mandaat voor Palestina
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Balfour schreef: Balfour Declaration 1917
November 2nd, 1917

Dear Lord Rothschild,

I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty's Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet.

"His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."

I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.

Yours sincerely,

Arthur James Balfour
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

.... en nog even dit: Bron Volkskrant.nl

1917-1939: Palestina en Groot-Brittannië


Van de Eerste tot de Tweede Wereldoorlog: De verovering van Palestina door Groot-Brittannië, de Balfour Declaration, Palestina wordt Brits mandaatgebied, de Caïro Conferentie, Hitler komt aan de macht in Duitsland, de Arabische opstand.

1. 1917-Groot-Brittannië verovert Palestina

In 1917-1918 verovert Groot-Brittannië Palestina op de Turken. Sinds de 16e eeuw had Palestina onderdeel uitgemaakt van het Ottomaanse Rijk. In het gebied wonen voornamelijk Arabieren. Zij hadden de Britse troepen geholpen in ruil voor een belofte van een onafhankelijke Arabische staat in de Ottomaanse gebieden.

De Britten doen echter strijdige beloftes aan andere partijen. In de –geheime- Sykes-Picot overeenkomst (1916) wordt bepaald dat het Ottomaanse Rijk na de verovering in Britse, Franse en Russische gebieden/invloedssferen wordt verdeeld. In 1917 vaardigt de Britse regering de Balfour Declaration uit waarin Groot-Brittannië steun toezegt aan de vestiging van een joods thuisland in Palestina.

2. 1917-Balfour Declaration

In november 1917 zegt minister van Buitenlandse Zaken Arthur Balfour Britse steun toe aan de vestiging van een joods thuisland, op voorwaarde dat de rechten van de ‘bestaande niet-joodse gemeenschappen’ worden gewaarborgd. De zionistische beweging ziet de verklaring als de internationale legitimering van de vestiging van een joodse staat.

Voor de in de 19e eeuw opgekomen zionistische beweging is de vestiging van een joods thuisland, sinds de diaspora een collectief joods thema, het antwoord op het toenemende anti-semitisme in Europa. Steeds meer joden vertrekken richting het beloofde land. In 1914 is de joodse bevolking in Palestina gegroeid tot 85,000, bijna een verdriedubbeling ten opzichte van het aantal in 1880 –25,000, ofwel 5 procent van de totale bevolking in de vooral Arabische regio.

3. 1920-Palestina wordt Brits mandaatgebied

In juli 1922 krijgt Groot-Brittannië een officieel mandaat om Palestina te besturen van de Volkenbond. [correctie: eerder stond hier Verenigde Naties, die waren op dat moment echter nog niet opgericht] In het mandaat wordt de Balfour Declaration opgenomen en wordt Groot-Brittannië de taak toevertrouwd om de vestiging van een joodse staat mogelijk te maken. In het mandaatgebied mogen joodse en Arabische gemeenschappen over hun eigen interne zaken beslissen.

Het Britse bestuur wordt in Palestina steeds meer bemoeilijkt door de strijdige claims van de joden en de Palestijnen als gevolg van de verschillende beloftes die tijdens de Eerste Wereldoorlog gedaan zijn.

Beide volken menen recht te hebben op het land. Groot-Brittannië probeerde beide partijen tevreden te stellen door enerzijds steun te betuigen aan het vestigen van een joodse staat, en anderszijds de joodse immigratie aan banden te leggen. Het helpt niet. Grote anti-joodse rellen breken uit onder de Palestijnen in 1921 en 1929.

4. 1921 Caïro Conferentie: opdeling mandaatgebied

In maart 1921 organiseert Winston Churchill, op dat moment minister van Defensie en minister van Koloniale Zaken, samen met zijn adviseurs, onder wie T.E. Lawrence, de Caïro Conferentie. Hier wordt besloten Palestina op te delen. Oost-Palestina wordt Transjordanië waarvan Abdullah ibn Husayn koning wordt. Noch de joden noch de Arabieren zijn tevreden met deze gang van zaken. Voor de Britten brengt de regeling echter de noodzakelijke bezuinigingen op defensie-uitgaven, nu de troepen uit Oost-Palestina kunnen vertrekken.

5. 1933-Adolf Hitler aan de macht in Duitsland

Op 30 januari 1933 wordt Adolf Hitler ingezworen als kanselier van Duitsland. Om te ontkomen aan vervolging, ontvluchten vele joden het land. Ongeveer 144,000 joden emigreren naar Palestina in het begin van de jaren dertig. Dat gebeurt ten dele illegaal als gevolg van de begrenzingen die Groot-Brittannië aan joodse immigratie had opgelegd. Deze begrenzingen zouden de gehele Tweede Wereldoorlog in stand blijven.

Eerdere stromen immigranten – zo’n 85,000 tussen 1919 en 1932 uit voornamelijk Rusland en Polen - hadden de fundamenten gelegd voor een sociale en economische infrastructuur in Palestina.

6. 1936-1939-Arabische opstand

Het Arabische verzet tegen de vestiging van een joodse staat in Palestina escaleert tot een bloedige strijd tussen de joden en de Arabieren (1936-1939). In 1937 doet de Britse Peel Commission het voorstel om gescheiden joodse en Arabische staten te vestigen. Jeruzalem en het gebied eromheen zou Brits mandaatgebied blijven. Het plan wordt door sommige vooraanstaande zionisten aanvaard, maar verworpen door de Arabieren.

In 1939 volgt een tweede Brits plan, de zogeheten ‘White Paper’. Het is ingegeven door strategische Britse overwegingen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Hierin wordt het idee van een deling of de vestiging van een joodse staat opgegeven. Palestina moet volgens de Britten door de joden en de Arabieren gezamelijk bestuurd worden. Zowel de zionisten als de Arabieren zijn tegen het plan.

In 1939 is bijna 30 procent van de bevolking in Palestina joods.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Interessant …

Ik denk dat hier het addertje zit:
wikipedia schreef:In 1947, following increasing levels of violence by militant groups, alongside unsuccessful efforts to reconcile the Jewish and Arab populations, the British government decided to withdraw from the Palestine Mandate. Fulfillment of the 1947 UN Partition Plan would have divided the mandated territory into two states, Jewish and Arab, giving about half the land area to each state. Under this plan, Jerusalem was intended to be an international region under UN administration to avoid conflict over its status. Immediately following the adoption of the Partition Plan by the United Nations General Assembly, the Palestinian Arab leadership rejected the plan to create the as-yet-unnamed Jewish state and launched a guerilla war.
(als men liever iets in het Nederlands wil hebben, moet je het even zeggen en zoek ik wat in het Nederlands)

Het opzetten van de Zionistische staat is eigenlijk nooit van een leien dakje gegaan. Ik vraag me af waarom een eigen ‘huis’ überhaupt nodig was. De Arabische gemeenschap ziet ze (waarschijnlijk terecht) als indringers, maar de holocaust ontkennen slaat natuurlijk nergens op.[/i]
Laatst gewijzigd door Drs. S. op 15 dec 2005, 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

wow dvaupell, een dikke lap tekst in eens (voor mijn bericht). even lezen en denken, een reactie volgt.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

dvaupell schreef:In 1939 is bijna 30 procent van de bevolking in Palestina joods.
According to Israel's Central Bureau of Statistics, at the end of 2004, of Israel's 6.9 million people, 76.2% were Jews, 19.5% Arabs, and 4.3% "others".

Van 30 % naar 76 % is een toename van een dikke 250 procent. Immigratie heeft hierbij waarschijnlijk wel een grote rol gespeeld.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Dat klopt, Drs S.
Israël heeft altijd de immigratie van joden uit de gehele wereld gestimuleerd.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Jullie eens het boek: Israel zonder zionisten moeten lezen.
(Vertaald naar het nederlands door mijn vader!)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Lijkt me Bere-interessant Arjen.

Kun je in een paar zinnen uiteenzetten waar dat boek over gaat?

Dit vooral omdat zonder Zionisten Israël m.i. niet had bestaan.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Ik zag net op netwerk, dat Ahmadinejad van Iran een voorbeeld moslim staat wil maken. Een staat zonder invloeden van het westen. De uitspraken die heeft gedaan zijn voornamelijk bedoeld om de scheiding tussen het westen en de moslim wereld te vergroten. Het gaat hem niet zozeer om Israël, maar om het westen in het algemeen. Tevens is zo’n uitspraak niet alleen gericht naar Iran alleen, maar naar alle Moslims.
dvaupell schreef:Lijkt me Bere-interessant Arjen.
Kun je in een paar zinnen uiteenzetten waar dat boek over gaat?
Dit vooral omdat zonder Zionisten Israël m.i. niet had bestaan.
Ik ben ook wel benieuwd.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het gaat daarin basically om de vorming van een staat diie niet per definitie puur joods hoeft te zijn en ook niet gericht is op "zelfbehoud en zelfvoorzienendheid"; of te wel: nederzettingen in bezette gebieden zouden dan wat minder bestaan hebben wat uiteraard al wat olie op het vuur gescheeld zou hebben.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie