vraag britse kleren en spullen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

vraag britse kleren en spullen

Bericht door spikethemike »

wat voor kleren en spullen hadden de britse soldaten aan en hoe deden ze het aan hopelijk zeg ik het zo goed

alvast bedankt
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Sja, wat wil je weten? De Britten hadden (evenals de meeste andere legers) heel veel verschillende soorten uitrusting en uniformen, wat ook nog eens per jaar kon verschillen.
The British Army in WW2 had such a huge range of Units and Theatres of operations that they had literally hundreds of different uniform combinations.
Zo was er de Airborne (ook met vele verschillende uniformen en uitrusting):

Afbeelding

Zomer/Tropische tankbemanning:

Afbeelding


Standaard Battledress:

Afbeelding

En nog veel, veel meer... Je zult iets specifieker moeten zijn (jaartal? Welke operatie? Europa, Afrika, Azië?)
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

jaartal dan maar 1944 in europa en d-day klopt het zo
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De Britse soldaat liep in een uniform die in de juiste term battledress wordt genoemd. Men kende hier van 2 modellen, of te wel paterns. Namelijk patern 37 en patern 40. De broek en jas van de patern 37 (P37) was veel netter afgewerkt als de patern 40 (P40). De P37 is ook vroeg oorlogs. Later kwam de P40 omdat er gewoon heel snel veel uniformen nodig waren. Dus men schonk minder aandacht aan de afwerking.

De battledress was iets waar eigenlijk wel iedere Britse soldaat over beschikte. Maar verder zul je iets specifieker moeten zijn met wat voor soldaat. Je hebt namelijk veel verschillende uniformen voor de verschillende soorten afdelingen. Ook de uitrusting verschilt erg per onderdeel.

Kan ik er vanuit gaan dat je gewoon een beschrijving zoekt van de standaard Britse infanterie soldaat zoekt, zoals hij rond liep in 1944 en 1945 in west europa?
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

Nico Roelofs schreef: Kan ik er vanuit gaan dat je gewoon een beschrijving zoekt van de standaard Britse infanterie soldaat zoekt, zoals hij rond liep in 1944 en 1945 in west europa?
ja
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Om maar bij de schoenen te beginnen. Dit waren de standaard zwarte ammo boots met hobnails (stalen spijker beslag onder de schoen).

Dan droeg men over de schoen en uit einde van de broek anklets.

Het uniform heb ik al wat over verteld. Namelijk het P37 en P 40 verhaal. Echter komt op het jasje nog emblemen van de eenheid waarin men actief is.

De helm was een standaard Mk I of Mk II helm. Over het algemeen liep men voornamelijk met de Mk II want de Mk I was al een wat oudere voorloper van de Mk II. Ook liepen er bepaalde eenheden met de Mk III helm, deze was in laat 1943 in productie genomen.

In koudere periodes droeg men over de battledress nog een Leather Jerkin of een Overcoat. De Jerkin was gewoon een leren bodywarmer, die wind en water dicht was. Maar voor echt kou had je toch liever de overcoat. Een grote dikke overjas. Op deze jas mochten geen emblemen van de eenheid gedragen worden. Alleen rang strepen, arms of service stripes en brigade strepen.

De uitrusting van de infanterie soldaat bestond uit:
- Koppel
- Kruisriemen
- Basic pouches
- Veldfles
- Bajonet met frog
- Veldschepje met hoes
- L-straps
- Small pack
- Regencape/grondzeiltje
- Gasmasker
- Grote schep

Verder had de soldaat gewoon een SMLE No4 MkI (lee Enfield).

Aan munitie droeg hij 10 clips mee van 5 patronen voor zijn Enfield. OOk 2 Bren magazijnen voor de Brenschutter in zijn sectie. En nog een No36 Mills handgranaat.

Daarnaast behoren nog veel meer kleine dingen tot de infanterie soldaat. Maar dan ga ik veel te ver in detail.

Hier op de foto is een infanterie soldaat te zien. Maar deze draagt nog het vroege model gasmasker op zijn borst. In 1944 en 1945 liepen zijn al bijna allemaal met de lightweight gasmasker. Deze kon men aan de koppel doen op de rug of aan een riem over je schouder hangen. Maar mijn pop heeft dit gasmasker nog omdat de eenheid waarvan de emblemen op het jas zitten nog in 1944 met dit gasmasker liepen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

nog een paar vraagjes waar zijn de l-straps voor en heb je mss een foto van de achterkant en als laatste waarom hadden ze een Grote schep en
Veldschepje met hoes waarom niet maar 1 schep
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

spikethemike schreef:nog een paar vraagjes waar zijn de l-straps voor en heb je mss een foto van de achterkant en als laatste waarom hadden ze een Grote schep en
Veldschepje met hoes waarom niet maar 1 schep
De L-straps zitten aan de small pack. Eigenlijk gewoon de riemen waardoor jij jou small pack op je rug kan dragen en vast haken aan de rest van je uitrusting.

Ik heb op dit moment geen foto van de achterkant. Maar zal kijken of ik in de komende dagen daar even een foto van kan maken.

Het kleine schepje droeg iedere infanterist met zich mee. Dus alle 10 de soldaten in een infanaterie sectie hadden er 1. Behoorde gewoon tot je standaard uitrusting. Maar binnen die sectie heb je 5 grote scheppen en 2 pikhouweels.

En je wilt ook niet met zo'n klein onhandigschepje een schuttersput graven. Dus vandaar ook die grote scheppen.
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

ok bedankt
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

nog een vraagje :oops: ik heb een battledress broek en jasje gevonden alleen hij is nederlands gedragen is dat niet door nederland gemaakt en wel door nederland gedragen en lijkt dit dan op de britse battledress
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

spikethemike schreef:nog een vraagje :oops: ik heb een battledress broek en jasje gevonden alleen hij is nederlands gedragen is dat niet door nederland gemaakt en wel door nederland gedragen en lijkt dit dan op de britse battledress
Het heeft wat weg van het Britse P37 model. Maar de kleur is totaal anders. De Britse stof is echt khaki van kleur en die Nederlandse is groen. Maar deze zou wel door kunnen gaan voor een Canadese battledress. Hier is de kleur wel bijna gelijk. Maar er zullen wel wat kleine fabrikage verschillen in zitten. Zoals de borstzakken, knopen en de naad op de rug.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het is me niet gelukt om een foto te maken van de achterkant. Ik moet dan met 2 poppen gaan schuiven om er fatsoenlijk bij te komen. Maar heb hier nog wel wat andere foto's die je een beter beeld kunnen geven.

Dit is een foto van de standaard Canadese uitrusting, maar wel gelijk aan het Britse. Maar wel zonder small-pack en L-staps. De veldfles zit hier ook niet in het hoesje.

Afbeelding

Hier een foto van een Britse webbing set. Heb nu in het veldfles hoesje een mestin zitten. Die hoort daar volgens de regels niet. Ook de draadtang behoort niet tot de standaard uitrusting.

Afbeelding

Hier een paar foto's van mij zelf in uniform. Kun je zien hoe het allemaal zit. Ik draag alleen de grote schep hier niet mee. Maar die steek je tussen je rug en de small pack. En dan heb je het blad van de schep in je nek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

dit is nog fijner heel erg bedankt
maar waar zitten die L-straps
en dan heb ik een jasje gevonden voor 15 euro

Afbeelding

maar is dit wel een britse want zover ik heb gezien is deze wel erg goedkoop
hij is orgineel en er staat niet bij of het dan een p-37 of 40 is
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De L-straps zitten aan de rugzak. Die lopen over je schouder heen en over de kruisriemen. Er zit aan de L-strap een haakje die je aan je basic pouch kan hangen. Zo blijft de small pack mooi hoog op je rug zitten.

Let wel op een Britse wo2 jasje behoort een label aan de binnen kant te hebben! Het jasje wat jij toont lijkt sprekend op een P37. Maar durf niet te zeggen of deze wo2 is. Want de kans is namelijk heel erg klein om een orgineel P37 jasje voor 15 euro te kopen. Zelf heb ik namelijk voor mijn P37 jasje 150 euro betaald en dat is de gangbare prijs. Zelfs een P40 die je veel vaker tegen komt betaal je 100 tot 150 voor. Heb je misschien een foto van het label? Staat er trouwens de War Deparment stempel erin?
Gebruikersavatar
spikethemike
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:07
Locatie: brabant

Bericht door spikethemike »

Afbeelding
alleen die en hier zie ik geen label
Plaats reactie