Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bericht door asjemenou »

pionier schreef:Een erg mooie collectie en nogmaals bedankt voor je hulp! Hoe heb je die foto's zo mooi gekregen?
Bedankt voor je compliment en wat de hulp betreft, graag gedaan. Daar is dit forum tenslotte toch ook voor bedoelt?!
Ik ben momenteel bezig met het archiveren van mijn militariaverzameling. Daar heb ik goeie en duidelijke foto's voor nodig. Ik stop daar dus nogal de nodige tijd in. Beroepsmatig ben ik ook elke dag met Photoshop bezig dus ik ken het programma langzaam aan wel. Naast het hebben van een camera moet je ook een hoop fanatasie hebben denk ik dan maar. Ik heb er zelf een hoop plezier in om de foto's zo te maken en hoop dat de bezoekers van dit forum er ook enig kijkplezier aan beleven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Indrukwekkende collectie! Ziet er goed uit! Je zult wel 1 van de weinige hier zijn die Russisch verzameld. :)
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Asjemenou, gewoonweg indrukwekkend! Vooral de staat van de items verbaasd mij. Je koopt volgens mij niet alles wat los en vast zit, waarlijk een verzamelaars instinct. Sovjet militaria komt best veel voor, maar klopt het dat het grote probleem is, de daadwerkelijke wo2 items eruit te vissen?

Nogmaals geweldig en ik ben jaloers op je foto's, het word voor mij echt tijd om een nieuw toestel te kopen!

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische militariaverzamelaars

Bericht door asjemenou »

Nico Roelofs schreef:Indrukwekkende collectie! Ziet er goed uit! Je zult wel 1 van de weinige hier zijn die Russisch verzameld. :)
Bedankt voor het compliment, jouw verzameling mag er overigens ook best zijn. 8 poppen al, begrijp ik dat goed? Jouw topic over het maken van deze display poppen vind ik overigens écht geweldig. Je moet er maar op komen. Zo aan je foto's te zien heb je er ook flink de ruimte voor. Helaas heb ik niet de ruimte voor dergelijke poppen. Mijn verzameling hangt netjes in een grote garderobekast. Wel op speciale kledinghaken die in de confectiewereld worden gebruikt.

Tot zover ik weet ben ik inderdaad de enige op dit forum die echt zo'n Russische WOII verzameling heeft. Ik had eigenlijk gehoopt er meerdere op dit forum tegen te komen maar tot nu toe is dit nog niet het geval. Uitgaande van de reactie's en PB'tjes die ik regelmatig krijg hebben er wel meerdere mensen interesse voor het Russisch WOII gebeuren. Veelal weten ze niet wat ze nu eigenlijk moeten zoeken én waar ze op moeten letten. Daarom plaats ik maar zoveel mogelijk foto's van mijn verzameling Russisch WOII op deze topic. Hopelijk mag deze topic dan als een soort van leidraad dienen voor de potentiële Russische WOII verzamelaar. En vragen staat vrij natuurlijk.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische militaria

Bericht door asjemenou »

Veltro schreef:Asjemenou, gewoonweg indrukwekkend! Vooral de staat van de items verbaasd mij. Je koopt volgens mij niet alles wat los en vast zit, waarlijk een verzamelaars instinct. Sovjet militaria komt best veel voor, maar klopt het dat het grote probleem is, de daadwerkelijke wo2 items eruit te vissen?

Nogmaals geweldig en ik ben jaloers op je foto's, het word voor mij echt tijd om een nieuw toestel te kopen!

Veltro
Het klopt inderdaad dat ik niet alles koop wat mij wordt aangeboden. Ik ben wel een militariaverzamelaar maar wel een hele selectieve en niet zozeer door obsessie gedreven. Als ik ergens niet zeker van ben dan koop ik het gewoon niet. Voor de Russische militaria ben ik helaas wel veel op het Internet aangewezen, de militariabeurzen in Nederland verkopen dit spul eigenlijk nauwelijks. Vaak is het wel lastig om iets van een paar fotootjes te moeten beoordelen. Als de verkoper dan niet eens de moeite neemt om je vraag normaal te beantwoorden dan is de koop voor mij meteen al over.
Het is waar dat je de juiste WOII spullen er wel uit moet halen. De Russische uitrusting/uniform is tot ergens in de jaren 60 ongewijzigd gebleven. Dan moet je echt op de stempels afgaan. Het wordt lastig wanneer deze verwassen zijn. Soms kan je het dan ook wel aan de vorm van de stempels zien.
En... er bestaan ook vervalsingen en reproductie spullen. Alles "Made in Russia". Ook daar weten ze al aardig raad met deze markt. Zo weet ik dat er nogal wat vervalste SSch40 helmen op de markt zijn.
Komt bij dat er nogal eens wat "Russisch WOII" spul opduikt vanuit de voormalige DDR en Oostenrijk. Dit spul is meestal vroeg naoorlogs en is daar destijds voor het Rode bezettingsleger gemaakt. Robert Lubstein uit Berlijn is hier een mooi voorbeeld van. Deze maakte van stof bestemd voor de Duitse Wehrmacht, Russische legerpetten.
Zo heb ik het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar een Russische roemsorde gekocht. Nu komt dit ook wel omdat ik het afgelopen jaar flink heb geïnvesteerd in een digitale camerauitrusting.
Over camera's gesproken, voor de foto's die ik plaats op mijn topic heb je echt niet zo'n dure camera nodig. De kleine moderne digi fotocameraatjes kunnen ook al verbluffend veel en laat je hierdoor niet gek maken door het aantal miljoenen megapixels. Veel van mijn foto's hier zijn verfraaid in Photoshop.
Hoe zit dat nu met jouw verzameling Italiaans? Koop jij dit allemaal in Italië zelf? Ik blijf het overigens een hele mooie verzameling vinden en wat je erover weet te vertellen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Asjemenou, ik ben net als jij vooral van het internet afhankelijk. Op beurzen (ik ga altijd naar Vlaardingen en Huizen, andere onregelmatig) koop ik vrijwel alleen wat klein spul, medailles, spelden etc. (uitzonderingen daargelaten) Verder zijn vacanties naar Zuidelijk Europa vrijwel altijd succesvol.
Een grote moeilijkheid is (misschien geldt dit ook voor Sovjet militaria) het grote gebrek aan echt gedetailleerde naslagwerken waarop elk klein aspect is belicht doormiddel van foto's. In geen enkel werk zijn alle variaties/modellen etc. allemaal uitgewerkt. Ervaring moet daarom worden opgebouwd om tot een goede aankoop beslissing te komen.

Wat betreft repo; Italiaanse militaria is hier nu ook flink aan onderhevig. Niet al te lang geleden kwamen ook de bekende Fascistische dolken op de repro markt, haast niet van echt te onderscheiden. Wordt dus oppassen, want om voor 650 euro + in de boot te gaan is wat zonde.

Over het programma Photoshop, is dit programma te downloaden en een hoeveel megapixel camara gebruik jij?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Naslag

Bericht door asjemenou »

Er bestaan wel diverse naslagwerken over Sovjet-Russische militaria. Ik heb er zelf één en dan nog één over medailles/orden. Ik zie er op het Internet ook nog wel eens een aantal voorbij komen maar het is zo jammer dat je zo'n boek dan moet beoordelen van een beknopte beschrijving. Ik wil wel weten of wat ik koop. Verder is er een Russisch forum over alles wat met het Russische WOII leger te maken heeft. Net als jij maakt de ervaring (of de schande en schade!) je wijs.
Over de reproductie's, vooral van de hogere onderscheidingen bestaan kopiëen zoals de "Held der Sovjet Unie"en de "Lenin orde". Dit zijn eigenlijk onderscheidingen die je nauwelijks tegen zal komen. Een tijdje geleden was er iemand op Marktplaats die er zelfs een partijtje van aanbood. Ik weet ook niet goed of wat ik er van moet denken. Zeker wanneer je ook nog eens een vaag antwoord terug krijgt. Het is een trieste werkelijkheid dat veel Sovjet Russische medailles/orden worden gestolen van de veelal bejaarde eigenaren. Hierbij wordt geweld en zelfs doodslag niet geschuwd. De Russische regering heeft ook een wet aangenomen die het verhandelen in medailles/orden verbiedt. Zo probeert men de bejaarde veteranen enigszins te beschermen maar of dit zin heeft. Ook de lagere insigne's zoals de insigne's voor uitmuntend schutter, tankbestuurder, vrachtwagenbestuurder etc. worden nagemaakt.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Hier verder over terugtrekkende Russen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Pogony

Bericht door asjemenou »

Nog wat verzamelobjecten uit m'n Russische verzameling, een drietal schouderepauletten de zg. pogony.
De pogony werd na de Oktoberrevolutie van 1917 afgeschaft want zo vonden de revolutionairen (Roden), het schouderepaulet was hét symbool van de Tsaristische tirannie. Tot aan het verschijnen van het M43 uniform werden de rangdistinctieven dan ook op de kraag gedragen. Volgens zeggen zouden de eerste M43 schouderepauletten zelfs gemaakt zijn van oude Tsaristische voorraden bestemd voor het maken van schouderepauletten.
Er waren schouderepauletten in diverse wapenkleuren voor op de service dress. De groen/bruin gedekte schouderepauletten waren voor op het velduniform, zie de foto van mijn M43 gymnastyrka eerder in deze topic. Het was erg populair bij Russische soldaten om op het velduniform de gekleurde schouderepauletten van de service dress te dragen.

Afbeelding

Standaard M43 schouderepauletten van een Mladschi sershant (Korporaal 2e klasse) van de infanterie.

Afbeelding

Schouderepauletten van een Rjadowoi (soldaat) van de Russische artillerie. Destijds aangekocht als zijnde afwijkende Russische WOII schouderepauletten. Dank zij de hulp van een Russische verzamelaar weet ik nu dat het hier om een paar schouderepauletten gaat van het pré revolutionaire Russische leger, zoals de Russen dat heden ten dage zo mooi noemen. De schouderepauletten zijn dus van voor de Oktoberrevolutie van 1917 en mogelijk zelfs eind 19e eeuw. Vrij zeldzame stukken dus. Deze schouderepauletten zijn zelfs nog met de hand genaaid. Wat ook geldt voor de knoopsgaten. De stempels 44/158 staan voor oude Russische maten. De andere stempels zijn waarschijnlijk bedrijfsstempels van de fabrikant. De artillerieinsigne's op de schouderepauletten zijn echter van jongere leeftijd. Wat er mogelijk op kan duiden dat de schouderepauletten WOII zijn doorgebruikt.

Afbeelding

Ook dit zijn een paar handgemaakte pré revolutionaire Russische schouderepauletten met de rang van Yefreitor (soldaat 1e klasse) van ook de Russische artillerie. De benaming voor deze rang komt oorspronkelijk van de Duitse rang, Gefreiter. Op de achterkant ook weer de oude Russische maatstempels. De ronde stempel is ook weer een bedrijfsstempel van de fabrikant. De Russische verzamelaar die mij heeft geholpen kon uit de stempel het Russische woord voor handelsonderneming herkennen. Wat er dus op duidt dat de schouderepauletten van voor 1917 zijn. Immers in de Sovjet tijd was het woord handelsonderneming uit den boze.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 11 jun 2006, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoBBy
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 06 mei 2005, 12:11
Locatie: overijssel

Bericht door RoBBy »

Heele mooie verzameling asjemenou.

Ga zo door :wink:
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

He, ik zie daar een medaille tussenzitten die ik ook heb. Zijn all je medailles ook echt WW2 of?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische medailles en orden

Bericht door asjemenou »

Leroy schreef:He, ik zie daar een medaille tussenzitten die ik ook heb. Zijn all je medailles ook echt WW2 of?
Nee, en voor veel van de getoonde medailles kan dat ook niet. Veel medailles die je ziet op de foto van mijn verzameling zijn zg. veldtocht- of herinnneringsmedailles. Deze werden pas naar aanleiding van zo'n veldtocht ontworpen en uitgegeven. Veel Russische veldtochtmedailles werden pas op 9 juni 1945 uitgegeven zoals bijvoorbeeld de Medaille voor de inname van Budapest of voor de inname van Berlijn. De herinneringsmedailles zijn sowieso naoorlogs.
Er zijn er echter wel bij die ook al tijdens de oorlog zijn uitgegeven zoals bijvoorbeeld de Medaille voor de verdediging van Leningrad of voor de verdediging van de Kaukasus.
De zogenaamde onderscheidingen in mijn verzameling zijn wel WOII gedateerd o.a. de beide Orden van de vaderlandse oorlog en de Orde van de rode banier. Er zijn echter ook naoorlogse uitgaven van deze orden. Deze orden kan je onderscheiden aan de verleningsnummers.
Welke Russische medaille of orde heb jij dan in je verzameling?
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Afbeelding

Ik heb er trouwens 2 van. Ik weet zelfs natuurlijk wel dat deze in 1988 of erna werd uitgegeven maar omdat jij hem had werd ik toch wel ff nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Kwijl kwijl!
Asjemenou mooie collectie asjemenou :P

Echt boeiend spul, echt jammer dat er niet veel over te vinden is qua informatie.....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Kan je trouwens iets meer vertellen over dit schuitje? of het daadwerkelijk wo2 is?

Afbeelding

Ik ga precies toch ook naar ebay op zoek gaan naar russische militaria :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie