mp40

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

mp40

Bericht door bennie »

Hallo allemaal
Een tijdje geleden kreeg ik een mp40 in handen en het viel mij op dat de bevestiging voor de draagriem aan de linkerkant zat , terwijl alle andere mp40 die ik bestudeerd had de riem rechts hadden zitten.
De eigenaar vertelde dat dit wapen door de kriegsmarine of door de falschirmjagers was gebruikt , en dat die de voorste bevestiging vaak verplaatste naar links.

Weet iemand hier meer van of zijn er afbeeldingen van de draagwijze die niet officieel zijn?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Re: mp40

Bericht door Mike.H »

bennie schreef:Hallo allemaal
Een tijdje geleden kreeg ik een mp40 in handen en het viel mij op dat de bevestiging voor de draagriem aan de linkerkant zat , terwijl alle andere mp40 die ik bestudeerd had de riem rechts hadden zitten.
De eigenaar vertelde dat dit wapen door de kriegsmarine of door de falschirmjagers was gebruikt , en dat die de voorste bevestiging vaak verplaatste naar links.

Weet iemand hier meer van of zijn er afbeeldingen van de draagwijze die niet officieel zijn?
het kan ook zijn dat het een MP-38 is... die lijkt heel veel op de MP-40, maar ik ben echt geen kenner op dit gebied... hoop dat anderen je kunnen helpen..

mvg, mikey =)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Het kan zijn dat ze dit wapen met uit elkaar halen, het 'rondje' voor de bevestiging van de riem, verkeerd erop hebben gezet. Dus dat het de linkerkant uitwijst ipv de rechterkant.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
^kev
Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 jan 2006, 21:50
Locatie: Someren, N - Brabant

Bericht door ^kev »

Wat is het verschil dan precies tussen een MP40 en een MP38 ?
<('.'<)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Afbeelding

mp40


Afbeelding
mp38, en ik denk dat de kleine verschillen meer inwedig zaten
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Bij een MP38 zitten golfjes, bij het stuk waar het magazijn erin word gestoken (boven).
Bij een MP40 zitten ook de 5 streepjes aan de zijkant, bij het gedeelte waar het magazijn erin word gestopt.

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

en het beginstuk van de loop van een mp38 is een ''moer''vorm
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ter verduidelijking:

MP38, de golfjes:

Afbeelding

MP40, de streepjes:

Afbeelding

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

sobel schreef:Afbeelding

mp40


Afbeelding
mp38, en ik denk dat de kleine verschillen meer inwedig zaten
deze foto's zijn dus van een mp38
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

bovenste lijkt me niet, de verschillen zijn wel duidelijk te zien
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
^kev
Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 jan 2006, 21:50
Locatie: Someren, N - Brabant

Bericht door ^kev »

Maar hadden die verschillen dan gevolgen voor het schieten of het laden ?
<('.'<)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik denk dat het hierbij meer temaken heeft met grip
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

:shock: Nou wat hier staat is niet helemaal correct.

De submachine geweren zijn vrijwel authentiek aan elkaar alleen is de MP-38 aangepast en werd het een nieuw model de MP-40.Het verschil is dat de MP-40 lichter is en de MP-38 eigenlijk beter is omdat het minder terugslag kent en minder kans op ''jammen'' omdat er minder gruis vanaf komt.Dat is alles.
Het kan zijn dat ze dit wapen met uit elkaar halen, het 'rondje' voor de bevestiging van de riem, verkeerd erop hebben gezet. Dus dat het de linkerkant uitwijst ipv de rechterkant.
Is ook niet correct.
De ring zit bij de Luftwaffe Fallschirm Brigades aan de andere kant aangezien dit praktischer is wanneer de parachutisten uit het vliegtuig gesprongen zijn en landen/springen.

Meestal wanneer een (submachine)geweer of pistool veranderd wordt heeft dit te maken met de grootte/gewicht van het pistool, de verandering van de Kamer, vuursnelheid, nauwkeurigheid,te behalen afstand,capaciteit.munitie(grootte en aantal) etc. etc.
Dit werkt dus eigenlijk hetzelfde als met helmen, zoals de Duitse M1935 en de M1940 helm, de een was ovaler dan de ander en meer ''gerold'' en kende meer luchtgaten en was lichter.Eigenlijk zijn alle veranderingen aan helmen en wapens dus om de prestaties beter te krijgen en word het nieuwe wapen anders genoemd.

De MP-38 stond model voor de MP-40, de MP-40 stond weer model voor de MP-41: een soort mix van een houten achterkant van 98K geweer met een MP-40. dit geweer werd gebruikt door de politie en dergelijke oproergroepen.de houten achterkant diende als slagwapen tijdens handgevechten,gemaakt voornamelijk voor opstanden.

De MP-38 stond tevens samen met de M-3(amerikaans) model voor de portugese FBP M-948 .

Een MP-34(eerst S1-100 geheten) was ook gebasseerd op een MP-38 model kwa inhoud/capaciteiten maar zag er wel anders uit en werd in Zwitserland gemaakt.

De MP-44 was het eerste submachine geweer dat niet op zijn voorgangers gebasseerd was(dus een compleet nieuw wapen) het heeft andere capaciteiten en munitie en is de voorganger van/lijkt op de AK-47 (orgineel is dus Duits maar de russen hebben het na de oorlog verder ontwikkeld)
Laatst gewijzigd door militairmuseum op 31 jan 2006, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

zoals ik al zei ik ''denk'' dus ik kan het ook mis hebben, toch leuke info
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

Allemaal bedankt voor de reacties.
Het is dus heel goed mogelijk dat de fallschirmjagers de bevestiging veranderden door ze aan de linkerkant te te bevestigen, aldus"militairmuseum".
Plaats reactie