Berchtesgaden en de Obersalzberg

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Berchtesgaden en de Obersalzberg

Bericht door Michiel »

Afgelopen zomer ben ik op doorreis naar Frankrijk (ok, beetje een omweg, ik geef het toe ;)) een paar dagen in Berchtesgaden geweest. Heb toen geslapen in Hotel Zum Türken, op ca. 100 meter van de plek waar ooit de Berghof (Hitlers huis) stond. Het hotel deed in die tijd dienst als onderkomen voor lijfwachten van Hitler.

Was zeer interessant, onder het hotel kan men een deel van het bunkersysteem dat onder de berg loopt. Vanuit het hotel zijn alle nog overgebleven ruïnes op de berg makkelijk te voet te bezoeken, alleen het Teehaus is moeilijk te vinden (wat me tot op heden dus ook niet is gelukt).

De Berghof-ruïne is het makkelijkst te vinden. Het gebouw zelf is verdwenen, maar een steunmuur staat nog overeind. Ook zijn vanuit het hotel duidelijk de twee opritten duidelijk te herkennen.

De andere kant op kom je bij het nieuwe Intercontinental-hotel. Voor de bouw van dit hotel zijn veel restanten van ruïnes helaas verwijderd. Met een beetje moeite kun je nog een trap vinden die bij het huis van Göring heeft gehoord. Het huis van Bormann was ook daar in de buurt, maar daar is niks meer van terug te vinden.

Iets omhoog staan nog enkele gebouwen die nu als museum en als kaartverkoop voor bussen naar het Kehlsteinhaus. Bij de parking voor het Kehlsteinhaus kun je de fundering van het berghutje vinden waar Hitler Mein Kampf schreef. En zo is er nog veel meer te ontdekken. Op http://www.thirdreichruins.com is nog meer te vinden!

Jammer is alleen dat de gemeente Berchtesgaden op de verkeerde manier omgaat met haar historie. In plaats van de ruïnes te bewaren probeert men zoveel mogelijk te slopen en alles wat met het Derde Rijk te maken heeft te verbergen of onherkenbaar te veranderen. Kennelijk zijn ze bang dat hun stad een bedevaartsoord voor neo-nazi's wordt o.i.d. Zo zijn recent diverse gebouwen gesloopt op de Obersalzberg, en is het graf van Paula Hitler (de zus van Adolf) geruimd. Het zou me niks verbazen als de steunmuur van de Berghof en het Teehaus er binnenkort ook aan moeten geloven... Ook gaan er geruchten dat wanneer Frau Scharfenberg, die al bijna 50 jaar de eigenaresse van het hotel is en de gasten ondanks haar hoge leeftijd nog steeds persoonlijk verwelkomt, komt te overlijden, het hotel ook wordt gesloopt. Als je deze unieke plek dus nog een keer wilt bezoeken, doe het dan snel voordat er niks meer te zien is!
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Michiel, ik begrijp je enthousiasme compleet! Zelf ben ik er nu twee keer geweest, in de zomer van 2004 voor de laatste keer en ik vond het allemaal erg interessant. Ik overnachtte ook in hotel Zum Türken en had prachtig uitzicht op de plaats van Hitlers voormalige Berghof en op de prachtige bergen die het landschap sieren.

Het theehuis is zeker lastig te vinden, maar het is me gelukt. Via weggetjes over de plaatselijke golfbaan en door het bos vond ik de ruïnes. Er staat nog redelijk wat overeind en ook daar geldt weer dat het uitzicht prachtig is. Niet zo vreemd dat Hitler juist in die omgeving wilde wonen. :)

Toen ik er in 2004 was waren ze nog volop bezig met de bouw van het nieuwe hotel. De resten van Görings woning waren toen al wel compleet verdwenen en iets daaronder (de ruïnes van Bormanns huis)
compleet bedekt door takken, mos, bladeren en ander natuur. Maar ja, wat wil je natuurlijk na zoveel jaar.

Ook het zogeheette Adelaarsnest (Kehlsteinhaus) was prachtig. Redelijk commercieel geworden, maar inderdaad ook zeker de moeite waard.

Eigenlijk is alles daar gewoon mooi en de moeite waard! Ik sluit me aan bij jouw mening dat, mocht je plannen hebben om de Obersalzberg ooit te bezoeken, nu het geschikte moment is.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Het grootste probleem van het theehuis is de weg erheen. Om er te komen moet je inderdaad over de golfbaan, en dat is het grootste probleem. In de zomer is deze open en wordt het je zowel door golfers als personeel niet in dank afgenomen als het over het terrein wandelt. Ik heb geprobeerd om de golfbaan heen te komen, doch de brandnetels werden te hoog en de hellingen te steil. Komende zomer wil ik er nog een keer heen, dan gaan we het opnieuw proberen.

Het Kehlsteinhuis ben ik toen niet geweest, omdat dit toen in de mist lag, waardoor het uitzicht praktisch 0 was. Daarnaast vond ik het een beetje te commercieel allemaal, en historisch is het niet zo heel belangrijk, aangezien Hitler er niet graag kwam omdat hij hoogtevrees had. In combinatie met de hoge toegangsprijs heeft het me doen besluiten om de weinige tijd die ik er had aan andere dingen te besteden.
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Plaats reactie