Garand of Kar98k?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig

Welk wapen kies jij?

Kar98k
17
57%
M1 Garand
13
43%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

De duim wordt ook niet verbrijzeld. Meer een tik van een hamer(tje).
Nou een tik zou ik ook weer niet zeggen, hij zal ook niet worden verbrijzeld. Maar ik denk dat je wel een blauwe nagel hebt hoor, als hij met volle kracht naar volgen schiet. En je krijgt de tik niet van het hamertje maar van de gehele bolt. :wink:

Over welk wapen nou beter is, is eigenlijk niet veel twijfel lijkt mij. Dat zal ook wel de Garand zijn, maar zoals Panzermeister al zei, dat is ook niet te vergelijken een grendelwapen met een semi-automatisch wapen.
Ik denk dat ze ook wel even accuraat zijn, als er een tijd tussen de schoten zit. De Garand clip bevat ook 8 kogels in tegenstelling tot de 5 van de Kar98.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik ben het er ook mee eens dat de garand beter is maar dan
begrijp ik niet dat de mauser toch nog 5 stemmen heeft en
de garand 'maar' 6.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik zou beter de G43 (Duits Semi-auto rifle 10 patroons) vergelijken met de Garand (Ook Semi-auto 8 patroons).
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

PanzerMeister:
Mag ik hier even opmerken dat de Kar98 vergelijken met de Garand uiteraard niet opgaat. De Amerikanen hadden een groot voordeel met de M1 omdat het een nieuwe generatie wapens inluidde én op grote schaal verkrijgbaar was. Als de je de M1 vergelijkt met de FG42, bekom je al wat beters. Die was nog vuurkrachtiger en trouwens moderner vanwege op vuursnelheid in te stellen (semi-automatisch of automatisch).
De Garand vergelijken met de FG42 gaat volgens mij helemaal niet op. De Kar 98 en de Garand waren in WO2 de standaard geweren van 2 legers die tov elkaar stonden.

De FG42 kan in opzet, functie, gewicht dan weer wel goed vergeleken worden met de amerikaanse BAR.

Tim Y.
Nou een tik zou ik ook weer niet zeggen, hij zal ook niet worden verbrijzeld. Maar ik denk dat je wel een blauwe nagel hebt hoor, als hij met volle kracht naar volgen schiet. En je krijgt de tik niet van het hamertje maar van de gehele bolt.
Een Garand heeft geen hamer. Wanneer ik zeg/schrijf 'hamer(tje)' bedoel ik een 'hamer' zoals die waarmee iedereen al wel eens op zijn vingers gemept heeft. :)

C. Works:
Ik zou beter de G43 (Duits Semi-auto rifle 10 patroons) vergelijken met de Garand (Ook Semi-auto 8 patroons).
Volledig mee akkoord. Maar ik denk dat de Garand dan nog altijd veruit de beste is van deze twee. Vooral dan op het gebied van betrouwbaarheid. De G43 had hier geen al te beste reputatie.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Ik ben het ook helemaal mee eens met ZEN .45, behalve die vergelijking met de Browning en de Fallschrimjager. De BAR was vooral bedoeld voor assault en supressive fire. De Fg42 was juist meer bedoeld voor Blitzkrieg-aanvallen, zo door de Duitsers genoemd. Een tactiek waarbij de Duitsers in korte tijd overal doorheen stormden en weer verder gingen.

Maar qua gewicht lijken ze idd op elkaar
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

BAR is geen assault wapen! Wel een ondersteuningswapen om de zogeheten "suppressing fire" te geven. Fg 42 is natuurlijk gewoon voor de Falschermjäger (para's) gemaakt, en die zijn meestal in de aanval.
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

De BAR is echt wel een assault wapen!
Met zon zwaar ding knal je iedereen neer
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

De BAR was absoluut ontwikkeld als 'assault'-wapen.De eerste soldaten die dit wapen kregen (tijdens WO1) hadden zelf een soort van steun aan hun riem waar ze de kolf van de BAR in konden zetten. De bedoeling was om vanuit de heup te schieten tijdens de aanval. De tweepoot is er pas later aan toegevoegd.

Maar assault, blitzkrieg, supressive fire, ... de bedoeling van zowel de BAR als van de FG42 was om de soldaat meer vuurkracht te geven in een wapen dat door 1 man kon gedragen en bediend worden.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ja, maar de bedoeling van de Kg98k en de Garand is in dat opzicht dan ook hetzelfde...
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

De Kar vind ik een heel mooi wapen, maar toch kies ik voor de Garand daar ik het een effectiever wapen vind.
Da's mijn mening.

Ik heb beide in mijn collectie gehad.
En hopelijk komen ze er ooit weer terug in.
De Mauser was van 1939, de Garand begin 1944.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

C. Works:
Ja, maar de bedoeling van de Kg98k en de Garand is in dat opzicht dan ook hetzelfde...
Precies, daarom dat ik dan ook zei: "De Kar 98 en de Garand waren in WO2 de standaard geweren van 2 legers die tov elkaar stonden."
Maar technisch is het interessant om de Garand te vergelijken met de G43 (of bvb de SVT-40).



Jeeper704,
we hebben precies veel met elkaar gemeen ...
Ik deel voor 100% uw mening over de Kar98 en de Garand. Bovendien is mijn Kar98 ook van 1939 en mijn Garand ook van 1944 (juni).
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

ZEN.45 schreef: Jeeper704,
we hebben precies veel met elkaar gemeen ...
Ik deel voor 100% uw mening over de Kar98 en de Garand. Bovendien is mijn Kar98 ook van 1939 en mijn Garand ook van 1944 (juni).
God weet komen ze niet van mijn collectie. ;)
Alhoewel ik het zou betwijfelen van de Mauser.

Ik vond het wel leuk ze - via het werk - eens te mogen uitproberen op de schietbaan. De Mauser ging wel goed, de Garand was wat wennen.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

De Duitsers gebruikten wel veel in beslag genomen SVT-38 en -40's. Vooral op het Oost-Front wel te verstaan. Ik heb vernomen dat ze soms beter het wapen hanteerden dan de slecht opgeleide Russen.
Had het wapen geen betere laadprocedure dan de M1?

Hier een hoopje fotomateriaal (de andere pagina's zijn ook interessant):
http://www.gewehr43.com/battle6.html
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Is dit een SVT38?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:Is dit een SVT38?
Afbeelding
lijkt mij wel... vergelijk maar met deze: http://www.pkymasehist.fi/svt384.jpg
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie