MP40 of Thompson?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig

Welk wapen kies jij? MP40 of Thompson?

MP40
28
48%
Thompson M1
30
52%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: MP40 of Thompson?

Bericht door Mr_Flibble »

Jeebus, Racefiets, zie je ergens staan dat ik vuurklare wapens met blank-adapted vergelijk? :lol:
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: MP40 of Thompson?

Bericht door racefiets »

Volgens mij word er gesproken over anta en jarg.... (misschien verkeerde conclusie van mij dat the.warlord1944 met beide (blanks verschietende) wapens had geschoten)
WanneSchlamm
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:58

Re: MP40 of Thompson?

Bericht door WanneSchlamm »

Ik vind niet dat je een mening over dit onderwerp kunt vormen voordat je OF tig veteranenverslagen hebt gelezen OF er zelf mee geschoten hebt (liefst nog in het veld, aangezien je daar pas merkt hoe betrouwbaar een wapen is,.)


Ik vind persoonlijk dat er weinig verschil zit tussen de thompson en de MP40 qua prestaties, ik zou enkel voor de MP40 kiezen vanwege het kleinere formaat en het lagere gewicht. Bij de thompson heb ik het idee dat ik met een miniatuur MG42 rondloop. Zowel de thompson als de MP40 zijn onbetrouwbaar als ze vol zitten met zand... :wink:
pluskat
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 nov 2006, 20:34

Re: MP40 of Thompson?

Bericht door pluskat »

Ik heb met beide wapens (met scherp ) geschoten: beiden zijn betrouwbaar, ook volgens de toenmalige militaire gebruikers.

Er zijn zeker verschillen in prestatie waar te nemen, gelet op de verschillende kalibers:
de Thompson .45 ACP heeft een betere stopwerking gelet op de relatief zware kogel,
de MP40/38 heeft het voordeel dat je meer munitie mee kunt nemen daar de munitie iets lichter is, ik schat in dat de MP40 in kal 9mParabellum nauwkeuriger is en meer penetratievermogen (dodelijker) heeft op de langere afstand (100m-plus). De .45ACP-kogel is nl. in tegenstelling tot de 9mP subsonisch (en zwaarder).

Uit gevechtsverslagen (van troepen zonder voorafgaande gevechtservaring, zoals 101AB) uit Normandie bleek regelmatig teleurstelling over de ineffectiviteit van de Thompson op de langere afstand...

Het hangt dus van je specifieke missie af welk wapen 'beter' is.


Pluskat
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: MP40 of Thompson?

Bericht door JimK »

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de MP40.

Ik vind de thompson wel fijn in de hand liggen, maar bij de MP40 heb ik meer het gevoel dat ik echt iets in de handen heb.
De thompson heb ik nooit (scherp, ook niet blank, maar blank telt niet mee) mee geschoten, dus dit vergelijk kan ik niet maken.

Eergisteren nog verhalen van veteranen te horen gekregen, de SAS para's hadden thompsons in gebruik, maar zij hadden toch liever een mp40.

Feitelijk zal elk wapen zijn voordelen hebben, de voorkeur zal toch persoonlijk zijn.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: MP40 of Thompson?

Bericht door Mr_Flibble »

mgschutze schreef: Feitelijk zal elk wapen zijn voordelen hebben, de voorkeur zal toch persoonlijk zijn.
En daarmee is alles gezegd ;)
In Tabulas Argenteas Refero
Plaats reactie