Variante: Beste Duitse vuurwapen/ontwerp uit WOII

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig

Wat is het beste Duitse vuurwapenontwerp uit WOII?

MP44 "Sturmgewehr"
11
39%
MG42
9
32%
FG42 "Fallschirmjägergewehr"
3
11%
G43 semi-automatisch
0
Geen stemmen
MP40
1
4%
MG34
1
4%
Kar98k (eigenlijk te oud model voor deze poll)
2
7%
andere...
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Variante: Beste Duitse vuurwapen/ontwerp uit WOII

Bericht door PanzerMeister »

Misschien eens nadenken over de Duitse wapens alleen?
Ik heb er maar MG's tussen gezet ook. Eventueel valse vergelijking?

Ik heb toch maar op de FG42 gestemd. Krachtig, accuraat, modern, breed inzetbaar. Wel te krachtig in full auto zonder steunpoten.

De MG42 is aan beest van een MG, maar slikte misschien TE veel kogels?
MP40 was eigenlijk enkel effectief voor interne defensie (politie, verzet, oproer).
MP44 is grondlegger van G3 en AK's, maar toen net iets te weinig op punten gezet.
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

MP44, gaaf wapen en dodelijk.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

MG34 omdat het een verdomd goed machinegeweer is, dat door een man bediend en vervoerd kan worden,en multi-inzetbaar is (sectiewapen, op driepoot, luchtdoel, voertuigen etc.

Helaas was de productie ervan (te) duur aan en werd t vervangen door de MG42, dat in onervaren handen inderdaad een kogelverslinder was.
Maar is dat eigenlijk niet zo met ALLE automatische wapens?
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Mijn stem gaat naar de MG42.

Ik denk dat de MG34 kwalitatief beter is, maar te duur en te complex voor massaproduktie.

De MP44 is zeker de meest innovatieve uit het lijstje (waarschijnlijk het meest vernieuwende vuurwapen uit WO2). Maar is te laat en in te kleine aantallen verschenen om zich te bewijzen.

De MG42 is het vuurwapen dat waarschijnlijk het meest gehaat werd bij de geallieerde infanterist. Ik vind dit een hele goede maatstaf om een wapen te evalueren.

Bovendien wordt een variante van de MG42 in .308 NATO vandaag nog in verschillende legers gebruikt.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Andere, namelijk de Stg. 45(M)!

Simpel ontwerp, anderhalve kilo lichter dan de Stg. 44 en had 50% minder grondstoffen nodig om het te maken. :)
Maar is te laat en in te kleine aantallen verschenen om zich te bewijzen.
Dit wapen heeft zich -samen met Mkb. 42(H)- zonder meer bewezen! Het was het eerste echte aanvalsgeweer en zorgde voor een revolutie in de wapenindustrie, tegenwoordig gebruikt vrijwel ieder leger aanvalsgeweren.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Mg42...
Denk dat dat wel logisch is.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

vincent:
Dit wapen heeft zich -samen met Mkb. 42(H)- zonder meer bewezen! Het was het eerste echte aanvalsgeweer en zorgde voor een revolutie in de wapenindustrie, tegenwoordig gebruikt vrijwel ieder leger aanvalsgeweren.
De Stg. 44 & 45 liggen idd aan de basis van het concept van het aanvalsgeweer. Maar deze specifieke modellen zijn na WO2 vrij snel verdwenen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

MG42!

omdat ik bij Call of Duty daar al heeel veeeel kills mee heb gemaakt :P
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Na mijn topic "Beste handwapen wo2" zijn er ineens nog 4 POLL's gekomen met Beste wapens e.d.
Blijkbaar was dat toch een goed idee van me?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

C. Works schreef:Na mijn topic "Beste handwapen wo2" zijn er ineens nog 4 POLL's gekomen met Beste wapens e.d.
Blijkbaar was dat toch een goed idee van me?
het idee van een poll en dergelijken was inderdaad goed,

alleen ik denk dat teveel ook fout is (ja, om de reacties te voorkomen, ik ben zelf ook de 'fout' in gegaan)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

ach ja. Ik vind trouwens wel dat die POLL van jou, Beste gebruiksvriendelijkste helm, toch beter thuishoorde in eenheden & uitrusting.

Wat bedoelen jullie met kwaliteitsverschil Mg42 en Mg34? Was de Mg 42 dan geen verbetering? Hij schoot immers sneller, en de geallieerden waren banger voor een Mg42 dan een Mg34.
Of is de Mg42 minder betrouwbaar dan de Mg34?
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

De Mg-34 werd ontworpen/gebouwd in een tijd dat het geen oorlog was,
het systeem was nauwer ontworpen als de Mg-42, wat als voordeel heeft dat het accurater is, maar als nadeel dat het weinig vervuiling van het wapen toelaat. Het was ook net iets lichter als een Mg-42.
Was de Mg 42 dan geen verbetering? Hij schoot immers sneller
In professionele handen is vuursnelheid een voordeel, maar als Jan de Soldaat erachter zit schiet het vaak te snel en te ongericht op een doel, waardoor dat met een Mg-42 al snel tientallen patronen kost. In situaties met gebrekkige aanvoer van goederen is dat een nadeel.
Of is de Mg42 minder betrouwbaar dan de Mg34?
Nee, de Mg-42 was zelfs meer betrouwbaar! Het systeem van de Mg-42 is erg simpel. Waardoor het minder onderdelen kost om te bouwen en te repareren, minder tijd om te bouwen en te repareren en ook minder vaker vastloopt. :wink:
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Dus de Mg42 is wel degelijk een Verbetering?
Waarom dan "slechtere kwaliteit"?
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

De MG42 heb ik gekozen.
Ik heb denk ik ergens gelezen dat ze het ontwerp van de MG42 nog altijd als grondlegger voor veel machinegeweren gebruiken.
Easy up front!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Dus de Mg42 is wel degelijk een Verbetering?
Dat is een mening, zowel de Mg-34 als Mg-42 hebben hun voor- en nadelen.
Waarom dan "slechtere kwaliteit"?
zoals ik al zei:
De Mg-34 was nauwer ontworpen als de Mg-42, wat als voordeel heeft dat het accurater is, maar als nadeel dat het weinig vervuiling van het wapen toelaat.
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie