S-artikel: SA leider Ernst Röhm

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

S-artikel: SA leider Ernst Röhm

Bericht door Bjorn »

SA LEIDER: ERNST RÖHM




Ernst Röhm werd geboren op 28 november 1887 in München als zoon van een oude familie van Beierse ambtenaren.
Net voor augustus 1914 kwam hij in het Duitse leger, waar hij genoot van de kameraadschap aan het front en bewees hij zich als een dappere soldaat, maar raakte uiteindelijk gewond.
Hij werd onderscheiden met het Ijzeren Kruis en kreeg een medaille voor zijn verwondingen.

Na de oorlog zei hij wel eens dat hij mensen indeelde in soldaten en burgers, vrienden en vijanden en hij zei daarbij bij wijze van grap: ‘’Omdat ik onvolwassen en slecht van aard ben, trekken oorlog en onrust mij meer aan dan een ordentelijk burgerleven’’.

Zoals vele Duitse soldaten in 1918 was Ernst Röhm ontdaan door de nederlaag van het keizerlijke leger, en hij zocht troost bij een Freikorps dat in 1919 een revolutionaire regering in München afzette.
Hij gebruikte zijn militaire contacten om een wapenvoorraad aan te leggen. Deze wapens werden bewaard in de buurt van München om ingezet te worden tegen de linkse politieke groeperingen in Beieren.

Tijdens de couppoging in München in 1923 voerde Röhm de groep aan die de bevelhebber van het leger in München, generaal von Lossow, moest aanhouden.
De generaal gelastte Röhm echter zijn mannen weg te sturen en de trouwe kapitein volgde het bevel op.
Röhm werd veroordeeld voor zijn aandeel in de mislukte putsch, maar kwam vrijwel gelijk voorwaardelijk vrij.
Hij ging daarna een tijdje in een fabriek werken, en werd vervolgens vertegenwoordiger voor een uitgeverij, terwijl hij tegelijkertijd probeerde de verboden SA onder de nieuwe naam Frontbann in ‘’leven’’ te houden.
In 1924 kreeg hij echter een uitnodiging om in Bolivia te komen werken als militair adviseur, en waarna hij naar Zuid-Amerika verhuisde.

Na het succes van Hitler in de verkiezingen van 14 september 1930 vroeg Hitler aan Röhm of hij de SA opnieuw wilde organiseren en opleiden. Deze uitdaging sprak hem aan, en hij keerde terug naar Duitsland. Samen met zijn staf legde hij de eed van trouw af aan Hitler en in januari 1931 startte hij met zijn nieuwe taak.
In april telde de SA 170.000 leden, en aan het einde van 1933 waren dat er al meer dan 2.000.000.

In tegenstelling tot Hitler en de meeste partijleden, was Röhm een echte revolutionair, en zag hij de SA niet alleen als een bende straatvechters die de bijeenkomsten van tegenstanders van de nazi’s moest verstoren, maar ook als een speerpunt van een beweging die de Duitse maatschappij zou veranderen. Zijn ideeën waren controversieel. Hij vervreemde de oude grootgrondbezitters en industriëlen van de Partij zonder oog te hebben voor het feit dat de nazi’s juist hen nodig hadden voor hun financiën.

Röhm zag de SA als het nieuwe Duitse leger, die de Reichswehr moest vervangen, en daar zou uiteindelijk de botsing tussen Röhm’s oude vriend Hitler en hem komen.
Naast het feit dat hij belangrijke mensen tegen hem keerde, was ook de persoonlijke levensstijl niet geliefd bij hoge leden van de Partij.
Hij was klein, had een rood gezicht en was veel te dik door het vele eten en drinken.
Boven dat was hij ook nog eens homoseksueel, hetgeen uiteindelijk verboden zou worden in nazi-Duitsland.
Ondanks dit behield Hitler zijn affectie voor zijn oude kameraad.
Op Nieuwjaarsdag 1934 schreef Hitler hem een brief om hem te bedanken voor zijn inzet in de Partij en aan het Duitse volk.
Toch voelde Hitler zich steeds ongemakkelijker worden onder de steeds groter wordende SA.
Op 4 juni 1934 liet Hitler Röhm bij zich komen en hij waarschuwde hem dat er geen revolutie van de SA mocht komen. Hitler verzekerde hem, dat hij absoluut geen plannen had om de SA te ontbinden.
2 maanden na het gesprek stuurde Hitler de leden van de SA voor een maand met ‘’verlof’’, en hij verbood ze het dragen van hun uniformen in die tijd.
De druk van Hitler op de SA nam steeds meer toe.
Op 26 juni deed Heinrich Himmler een waarschuwing naar alle SS en SD offcieren over een mogelijke revolutie van de SA. Een dag later ging Sepp Dietrich die commandant van de SS-Leibstandarte Adolf Hitler was (LSAH), naar het hoofdkwartier van de Duitse Wehrmacht in Berlijn om extra wapens en voortuigen op te halen. Op 30 juni was het zover, de ‘’Nacht van de Lange Messen’’, ‘’Bloedzuivering’’ of de ‘’Röhm-zuivering’’ genoemd, de SS werd losgelaten op de SA en het lot van Röhm en zijn mannen was bezegeld.
Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.


Ik hoop dat jullie het goed vinden, ik heb het zoveel mogelijk in mijn eigen woorden uitgetypt en mijn informatie komt uit de verzamelserie ''Hitlers Derde Rijk''-> Hitlers Handlangers.

Suggesties/ verbeteringen zijn altijd welkom! :)


Bjorn.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Weet je nog welke bronnen je hebt gebruikt Bjorn?

-edit-

Sorry, iets te snel.
Las er overheen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Kan gebeuren he :) :P

Was het zo saai dat je ''globaal'' moest lezen? :P

Bjorn.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat ziet er zeer goed uit Bjorn.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

antwerpx schreef:Dat ziet er zeer goed uit Bjorn.
Bedankt Peter!!! :wink:

Ik hoop in het weekend nog wat tijd te hebben om nog wat te typen voor de ''Kennisdoos''! :)

Bjorn.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Misschie een gekke opmerking....en mogelijk in verkeerde topic (want het is niet direct op dit artikel gericht)....maar is het mogelijk aan te raden om meerdere bronnen te gebruiken (of dat dat zelfs vereist wordt) ??

Bij het gebruik van één bron is het al snel het klakkeloos overschrijven/vertalen van de mening/beschrijving van de schrijver van die bron (boek, video or whatever)

Wanneer meerdere bronnen gebruikt worden zullen er altijd punten zijn waarop de verschillende schrijvers het met elkaar oneens zijn....en op die manier zal diegeen die hier voor de website een artikel schrijft zelf er meer over moeten nadenken....zelf een mening vormen....zelf dat onder woorden moeten brengen.


K kan me nog wel herinneren van middelbare school (lang lang geleden) dat het daar niet werd geaccepteerd als ik met maar één bron aan zou komen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

goed bjorn!

Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.

Dit kun je misschien iets verder uitwerken?
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Roel R. schreef:goed bjorn!

Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.

Dit kun je misschien iets verder uitwerken?
Want? En met welke details?
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lord_Vetinari schreef:
Roel R. schreef:goed bjorn!

Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.

Dit kun je misschien iets verder uitwerken?
Want? En met welke details?
Ik heb ooit eens een pagina lange verhandeling gelezen, over dit gedeelte, waarin erg intressante details zaten,

vooral over de gebeurtenissen die zicg rond hitler afspeelde ten tijde van het gevangenschap van Rohm, maar misschien is dat te uitgebreid voor hier!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

BjornSpiN schreef:Kan gebeuren he :) :P

Was het zo saai dat je ''globaal'' moest lezen? :P

Bjorn.
:o Oeps, nu val ik door de mand. Nou, nee, ik had/heb wat weinig tijd, dus ik deed even snel een scan eroverheen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Met welke afbeeldingen wil je dit verrijken? ik weet niet of iemand copyright vrije foto's van rohm heeft ;)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ernst-H schreef:Misschie een gekke opmerking....en mogelijk in verkeerde topic (want het is niet direct op dit artikel gericht)....maar is het mogelijk aan te raden om meerdere bronnen te gebruiken (of dat dat zelfs vereist wordt) ??

Bij het gebruik van één bron is het al snel het klakkeloos overschrijven/vertalen van de mening/beschrijving van de schrijver van die bron (boek, video or whatever)

Wanneer meerdere bronnen gebruikt worden zullen er altijd punten zijn waarop de verschillende schrijvers het met elkaar oneens zijn....en op die manier zal diegeen die hier voor de website een artikel schrijft zelf er meer over moeten nadenken....zelf een mening vormen....zelf dat onder woorden moeten brengen.


K kan me nog wel herinneren van middelbare school (lang lang geleden) dat het daar niet werd geaccepteerd als ik met maar één bron aan zou komen.
Geen gekke opmerking, daar moeten we beslist eens over discussiëren/overleggen!
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Roel R. schreef:
Lord_Vetinari schreef:
Roel R. schreef:goed bjorn!

Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.

Dit kun je misschien iets verder uitwerken?
Want? En met welke details?
Ik heb ooit eens een pagina lange verhandeling gelezen, over dit gedeelte, waarin erg intressante details zaten,

vooral over de gebeurtenissen die zicg rond hitler afspeelde ten tijde van het gevangenschap van Rohm, maar misschien is dat te uitgebreid voor hier!
Tja, Rohm kreeg eerst het pistool aangeboden om zelfmoord te plegen. Volgens de overlevering heeft hij toen gezegd: Als Adolf me dood wil hebben, moet hij het zelf maar doen.

Er staat vrij veel over deze gebeurtenis in Kershaw, maar ook in Shirer
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Roel R. schreef:goed bjorn!

Op 1 juli 1943 werd Ernst Röhm door een groep SS-ers onder leiding van Theodore Eicke in de gevangenis ‘’Stadelheim’’in München geëxecuteerd.

Dit kun je misschien iets verder uitwerken?
Ik heb het nog niet in de commentaren gelezen maar ik neem aan dat de (vrij slordige) typefout hieruit toch al wel is opgevallen?

Röhm werd vermoord in 1934 en niet in 1943
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
laurens
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:02

Bericht door laurens »

Een goed samenvatting Björn!

En een scherp oog van Ernst;)

Röhm is het slachtoffer geworden van zijn eigen ambitie. Het is mijn overtuiging dat Hitler totaal niet geloofde in een "tweede revolutie", ingezet door de SA. Er zijn bovendien geen enkele bewijzen voor te vinden.

De SA-Gruppenführer van Berlijn, Karl Ernst stond op het punt te vertrekken naar Madeira op huwelijksreis. Dit terwijl er was verteld dat hij de SA troepen van Berlijn zou leiden in de op handen zijnde revolutie

Mijn mening: Röhm werd gewoon te gevaarlijk. Hitler had tijd nodig Duitsland voor te bereiden op een oorlog en had dus de steun nodig van zowel het buitenland als het leger.

De Reichwehr zag Röhm als een gevaar , zoals gezegd wilde hij het leger samen laten smelten in de SA, als een soort volksleger.

Het buitenland daar in tegen zag de SA groeien en groeien, en dat terwijl Duitsland nog steeds gebonden was aan het verdrag van Versailles (maximaal 100.000 man strijdkrachten).
Maar wel een privé leger op de been bracht van miljoenen mensen.

De rol van de SA was gewoon uitgespeeld: De "Kampzeit" was voorbij, de Communisten verslagen. Er was geen behoefte meer aan zo'n groot bruin leger.

Ik denk dus dat Hitler gewoon niet anders kon dan een keuze te maken, en een nieuwe weg in te slaan. Zich ontdoen van obstakels.

De SA is na de dood van Röhm veranderd van de machtigste organisatie, tot een soort van scouting. De SS nam alle belangrijke taken over, en kreeg bovendien voor het aandeel in "de Nacht van de Lange Messen" haar status onafhankelijk. (Daarvoor was het een onderdeel van de SA)

Ik heb wel een paar foto's van Röhm. Ik probeer ze zo snel mogelijk te posten. Moet alleen nog ff uitdokteren hoe.

Hartelijke groet,
Laurens
Plaats reactie