voorbereiding dui, en de duitse successen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Marjolyn

voorbereiding dui, en de duitse successen

Bericht door Marjolyn »

Haaai!
Ik ben een werkstuk aan het maken en er zijn twee stukjes waar ik niet zelf uitkom:
1. Bewijs met 2 militaire en 2 politieke voorbeelden uit de jaren 1933 tot 1939 dat Dui zich voorbereidde op een toekomstige oorlog.
2. Geef een overzicht van de Duitse successen in de jaren 1939 tot en met 1941.

Bij 1 heb ik dat Hitler zich niet aan de Vrede van Versailles houdt en de herbezetting van het Rijnland. En Hitler aan de macht en Dui stapt ui de volkenbond.
Bij 2 heb ik de Duitse overwinning van de Blitzkrieg en de overwinning van Dui van de USSR.
Ik twijfel heel erg, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
alvast bedankt, groetjes
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Bij 2 heb je er al 1 fout. Duitsland heeft nooit de USSR overwonnen. En de 'Duitse overwinning van de Blitzkrieg'???

Tussen 39 en 41 had Duitsland een heleboel successen. Elk boek over WO2 heeft ze, dus ik zou morgen even een bibliotheek bezoeken.

Bij 1 zit je er ook naast, maar wel in de richting. Dat Hitler zich niet aan Versailles houdt is geen bewijs dat Duitsland zich op oorlog voorbereidt. Hoogstens dat men zich niet gebonden achtte aan de gevolgen van de vorige oorlog.

Herbezetting Rijnland is ook geen bewijs. Dat was gewoon terugpakken wat al Duits was geweest en bovendien valt dat eigenlijk ook onder het zich niet houden aan Versailles.

Wat hintjes voor de goede antwoorden voor 1. Zoek eens onder Vierjarenplan en herbewapening.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Marjolyn

Bericht door Marjolyn »

Nou alvast bedankt! :)
ik hed nu bij 1: algemene dienstplicht en remilitarisering van het Rijnland, en, Dui uit de volkenbond en ....

bij 2:Polen, Noorwegen, Denemarken, Nl+Belgie+Frankrijk.

Mijn leraar zei dat dit indedaad wel wat goede punten zijn en dat ik ze verder kan gaan uitwerken. Maar hij zei wel dat ik bij vraag 1: bij de politieke voorbeelden nog 1 andere moet zoeken...
kan iemand me misschien helpen?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

de anschluss van Oostenrijk (1938)? Zo kreeg Duitsland er een, weliswaar geforceerde, bondgenoot bij (extra soldaten!) voor een toekomstige oorlog.
De aanhechting van Oostenrijk was voor het grootste deel politiek.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Marjolyn schreef: bij 2:Polen, Noorwegen, Denemarken, Nl+Belgie+Frankrijk.
+ Luxemburg

Bjorn.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

antwerpx schreef:de anschluss van Oostenrijk (1938)? Zo kreeg Duitsland er een, weliswaar geforceerde, bondgenoot bij (extra soldaten!) voor een toekomstige oorlog.
De aanhechting van Oostenrijk was voor het grootste deel politiek.
Ook was de Duitse annexatie van het Sudetenland belangrijk voor het Duitse moraal. (of was het nu moreel :?)

Bjorn.
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

moraal, dat is het goede (toch ;))


Moi
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

mo·raal (de ~ (v.))
1 de heersende zeden en gebruiken => moraliteit, moreel, zedelijkheid
2 iemands voorstelling van goed en slecht => ethiek
3 moreel
4 zedenles, lering => moralisatie

mo·reel1 (het ~)
1 veerkracht van een groep of individu in moeilijke omstandigheden => moraal
2 zedelijk peil => moraal

mo·reel2 (bn.)
1 volgens de moraal => zedelijk
2 betreffende de veerkracht in moeilijke omstandigheden
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Bedankt voor de opheldering LV! _/-\o_

Bjorn.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

BjornSpiN schreef:Bedankt voor de opheldering LV! _/-\o_

Bjorn.
http://www.vandale.nl

Iedereen had dat kunnen doen
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bbfreak
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 dec 2003, 23:05
Locatie: Veenendaal

Bericht door Bbfreak »

Hitler heeft met Rusland een pact gesloten zodat hij van hun niks te duchten had. Dit was met minister van BZ Molotov van Rusland. Hierdoor werd Polen in 2 delen opgedeeld. Hierdoor begon Rusland op 17 september een eigen invasie van Polen. Zogenaamd om de Wit-Russen te beschermen.
Ook heeft hij een verdrag gesloten met een minister-president uit Engeland. Chamberlain. Het Verdrag van Munchen genaamd.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Bbfreak schreef:Ook heeft hij een verdrag gesloten met een minister-president uit Engeland. Chamberlain. Het Verdrag van Munchen genaamd.
Dit verdrag uit 1938 is wel van heel andere aard dan het later Molotov-vonRibbentrop pact met Rusland.

In het Verdrag van München wordt het Sudetenland (grondgebied van Czechoslovakije) toegewezen aan Duitsland. Andere delen van Czechoslovakije werden toegewezen aan Polen en ik geloof ook een stukje aan Hongarije.

Bij deze bijeenkomst in München waren oa ook Mussolini aanwezig, de premier van Frankrijk en natuurlijk Chamberlain (zie 1e foto) Na afloop zou Chamberlain vol trots het verdrag laten zien bij aankomst in Engeland (de vrede was bewaard :roll: ) (zie 2e foto)
Afbeelding Afbeelding

Het Molotov-vonRibbentrop pact was een niet-aanvals overeenkomst waarbij in het geval van annexatie van Polen door Duitsland werd afgesproken dat Rusland niet tussenbeide zou komen en ook een deel van Polen mocht hebben.
Afbeelding
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Marjolyn

Bericht door Marjolyn »

allemaal kei bedankt!
vraag 2 heb ik nu helemaal!
vraag 1 bijna, want het moet wel een bewijs zjin dat Dui zich voorbereidde op een toekomstige oorlog!
2 militaire: - algemene dienstplicht, 16 maart 1935
- remilitarisering van het Rijnland, 7 maart 1936 (mijn lereer vond deze wel goed)
2 politieke: - Dui uit de volkenbond, 14 okt 1933
- ....

daar kom ik maar niet uit, iedereen zegt wat anders, en het moet een bewijs zijn :S...

bedankt voor de foto's! die kan ik goed gebruiken.
Marjolyn
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Volgens mij kan je als tweede politieke bewijs wel aanvoeren het hierboven besproken Molotov-vonRibbentrop pact. Dit was een afspraak op politiek niveau waarin werd vastgelegd hoe na een invasie van Polen (=oorlog) dat land verdeeld zou worden tussen Duitsland en Rusland.


PS. die foto's zijn zeer makkelijk op internet te vinden. Het heeft mij miner dan 5 minuten gekost om deze drie te vinden.
Gebruik termen die in de antwoorden en vragen zijn gebruikt om naar de foto's te zoeken.....dan kan je een mooi geillustreerd verslag maken.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Marjolyn

Bericht door Marjolyn »

Oja, ik heb al heel wat plaatjes gevonden ondertuusen :)

Maar dat molotov... zit dat binnen 1933-1939?
ik kan er namelijk niet veel over vinden, en in mn boek staat er niet veel over
Plaats reactie