Een dagje uit... naar Arnhem!

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Een dagje uit... naar Arnhem!

Bericht door leieboordbewoner »

Van 1/8 tem 14/8 ben ik met verlof. Dus perfect om eens wat musea te bezoeken in Nederland.
Daarom ben ik van plan om naar de omgeving van Arnhem te gaan waar de Britten serieus gevochten hebben.

Ik heb al wat research gedaan om wat musea te bezoeken. Zijn er nog musea/plaatsen/kerkhoven die ik zeker moet gezien hebben?

Hieronder een overzichtje van de te bezoeken musea die ik tot nu toe heb.
Afbeelding
For King & Country
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Hey,

Hier staat alles wat er daar in Arnhem en omgeving te doen is:

http://www.oorlogsmusea.nl/province.asp?id=5

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Thanks mate!
Zo te zien zal ik er een volledige week voor nodig hebben om alles te bezoeken :shock:
For King & Country
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Inderdaad, er is daar veel te beleven! :wink:

Veel plezier daar :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Ik ben in Arnhem geboren en ik woon er npg steeds in de omgeving.

Hier een aantal plaatsen waar je heen moet gaan.(Ook in een aantal dorpjes in de omgeving.)

- Museum Hartenstein in Oosterbeek.
- Museum '40/'45 in Arnhem.
- Museum Bronbeek in Arnhem.
- Op de dijk in Arnhem aan de driel kant voor een spoorbrug zie je een loop bruggetje, aan het einde rechtsaf kom je een aantal bunkers en andere soortgelijke dingen tegen, ook een oude fabriek.
- War cemetery Oosterbeek.
- In Wolfheze zit een bunkertje dat gebruikt werd als schuilbunker voor een aantal burgers van Wolfheze.
- Als je door Oosterbeek heen rijd vind je een aantal monumenten en overblijfsels, zoals: Een bunkertje achter een woonwagenkamp, een halve tank, een stuk overgebleven hekwerk en een oude kerk die helemaal gerenoveerd is.

Er zijn nog een hoop andere dingen te vinden, zoals in de bossen van Oosterbeek kun je nog een hoop vinden, de rivieren zijn nog nooit doorzocht daar (dat word binnenkort wel gedaan.)

het is de moeite waard
:wink:
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Haha ja als je de politiecel in Arnhem wil bezoeken moet je vooral gaan graven in Oosterbeek ;-)

Verder goede tips die niet gemist mogen worden.
Misschien kun je beter ook een hotelletje zoeken en er twee of drie dagen voor uittrekken.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

tis ook niet de bedoeling te graven :wink: Te kijken wat er allemaal over is gebleven aan de spullen en voor meer info lees het ander topic over Oosterbeek :wink:

Ik heb nog nooit gegraven maar zal het wel eens willen proberen met een metaaldetector, dan wel waar het mag :wink:
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Stephan.h schreef:- Op de dijk in Arnhem aan de driel kant voor een spoorbrug zie je een loop bruggetje, aan het einde rechtsaf kom je een aantal bunkers en andere soortgelijke dingen tegen, ook een oude fabriek.
Deze bunkers zijn niet uit wo2 maar hier heeft wel Duits luchtafweergeschut gestaan. 1 daarvan staat nu bij de ingang voor het museum in Deelen
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Dank u allen voor de tips. En misschien moeten we er wel een meerdaagse uitstap van maken. Want interessant lijkt het me allesinds!
For King & Country
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Stephan.h;
Er zijn nog een hoop andere dingen te vinden, zoals in de bossen van Oosterbeek kun je nog een hoop vinden, de rivieren zijn nog nooit doorzocht daar (dat word binnenkort wel gedaan.)
_/-\o- hmpf
I'll be silent.......
Weetje hoeveel man daar per week met een detec lopen?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Never Forget Them schreef:
Stephan.h schreef:- Op de dijk in Arnhem aan de driel kant voor een spoorbrug zie je een loop bruggetje, aan het einde rechtsaf kom je een aantal bunkers en andere soortgelijke dingen tegen, ook een oude fabriek.
Deze bunkers zijn niet uit wo2 maar hier heeft wel Duits luchtafweergeschut gestaan. 1 daarvan staat nu bij de ingang voor het museum in Deelen

:shock: lol altijd gedacht dat ze wel uit w02 waren, van wanneer zijn ze dan?

Ik ben wel op de hoogte van het luchtafweer geschut bij Deelen.

Btw: blij dat die brand op de Hoge Veluwe niet bij het museum is gekomen. Zou erg jammer zijn geweest als al die oude spullen in vlammen op ging :)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Stephan.h schreef:
Never Forget Them schreef:
Stephan.h schreef:- Op de dijk in Arnhem aan de driel kant voor een spoorbrug zie je een loop bruggetje, aan het einde rechtsaf kom je een aantal bunkers en andere soortgelijke dingen tegen, ook een oude fabriek.
Deze bunkers zijn niet uit wo2 maar hier heeft wel Duits luchtafweergeschut gestaan. 1 daarvan staat nu bij de ingang voor het museum in Deelen

:shock: lol altijd gedacht dat ze wel uit w02 waren, van wanneer zijn ze dan?

Ik ben wel op de hoogte van het luchtafweer geschut bij Deelen.

Btw: blij dat die brand op de Hoge Veluwe niet bij het museum is gekomen. Zou erg jammer zijn geweest als al die oude spullen in vlammen op ging :)
Deze bunkers zijn jaren 50. Zijn eigenlijk sherman tanks die ze hebben ingegraven en een beton laag gegeven voor een betere bepantsering.

Vandaag trouwens nog langs het museum in Deelen opgekomen met wielrennen.

@ Stephan, Altijd leuk om een plaats genoot op het internet tegen te komen met dezelfde interesse. :wink:

@ leieboordbewoner, tot volgende week! :lol: Zal zorgen dat het opgeruimd in mijn hok is en dat er koffie is. :wink:
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

@ Nico: en ik zal zorgen voor de koekjes! :wink:
For King & Country
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Uit welke tijd komt dat muurtje verderop met dat spoor achtig stukje?
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Bericht door Never Forget Them »

Nico Roelofs schreef: Deze bunkers zijn jaren 50. Zijn eigenlijk sherman tanks die ze hebben ingegraven en een beton laag gegeven voor een betere bepantsering.
Er zijn 2 versies hele sherman of alleen de koepel van de sherman. Gehoord op vliegbasis Deelen waar ik een keer een gesprek over dat kanon heb gehad bij hem. Ze zijn met de koude oorlog als ik me goed herrinner opgebouwd voor eventuele verdediging

Je bedoelt denk ik die verhoging met dat spoor erop... Ik zou het niet weten ik weet wel dat het hoger ligt omdat het soms onder water staat maar verder niks daarover
Plaats reactie