A bridge too far, de film

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

A bridge too far, de film

Bericht door YPPY »

Omdat ik nu bergen tijd over heb, ben ik al onze films weer aan het kijken. Eergisteren was de beurt aan A bridge too far. Het verraste me dat er nog geen topic over bestond.

Bij deze dus

Afbeelding
A Bridge Too Far is een epos over één van de meest tragische blunders van de Tweede Wereldoorlog, met een gedetailleerd relaas van een plan dat meer geallieerde levens kostte dan de hele landing in Normandië.
In september 1944, als de geallieerden nog bedwelmd zijn van het succes van de invasie in Normandië, lanceren ze vol vertrouwen Operation Market Garden, een wild plan om een aantal strategische bruggen te heroveren op de Duitsers om zodoende de Tweede Wereldoorlog zo snel mogelijk te beëindigen. Bedoeling was de oorlogsindustrie van het Duitse Rijk te vernietigen. Een combinatie van politiek op het slagveld, verkeerde informatie, pech en slechte weersomstandigheden leidde echter tot een rampzalige operatie.

A Bridge Too Far is een boeiende verfilming van ‘Operatie: Market Garden’, de slag om de brug over de Rijn bij Arnhem. De film is gebaseerd op het boek van Cornelius Ryan, die ook de schrijver was van een andere bestseller: The Longest Day. Richard Attenborough heeft het boek redelijk strak gevolgd ten aanzien van de regie. Gevolg hiervan is dat er regelmatig wordt geschakeld tussen de diverse manschappen. Dit maakt de film niet altijd even gemakkelijk om te volgen. Scriptschrijver William Goldman heeft uitgebreid research (met dank aan de veteranen) gedaan waardoor mede een film is ontstaan die een documentaire-achtig karakter heeft, maar bovenal groots in opzet is. Minstens zo indrukwekkend is de imposante lijst met topacteurs die we in gevechtsuitrusting door het beeld zien komen. Het is geen dagelijkse kost om grootheden als onder andere Gene Hackman, Anthony Hopkins, Sean Connery, Michael Caine, Robert Redford en Dirk Bogarde op de lijst van acteurs terug te zien. A Bridge Too Far mag dan wel niet de meest indrukwekkende verfilming zijn over één van de belangrijke gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog, het is zeker de beste verfilming van ‘Operatie Market Garden’ en hoort daarom bij voorbaat zeker thuis in de collectie van liefhebbers van oorlogsfilms.
bron: dvd.nl (zie ook daar voor meer informatie over de specials)

Zoals hierboven ook staat vond ik het regelmatig lastig bij te houden waar de film zich op dat moment afspeelde. Zitten ze in Engeland, Belgie, bij Eindhoven of Nijmegen of toch in Arnhem? Wat dat betreft wel handig dat er wat bekende acteurs in meespelen die het uit elkaar houden van de verschillende groepen soldaten makkelijk maakt. Verbazingwekkend dat ondanks de problemen vooraf en tijdens de operatie de hoge officieren toch nog volhielden en de soldaten door lieten vechten. Wel extra leuk om de film nog eens te kijken na de meeting bij Arnhem. Dat maakt het toch wat 'echter', om rondgelopen te hebben waar ze zo lang door hebben moeten brengen en moesten wachten op voedsel, medicijnen, munitie, hulp enz.

De extra's op de dvd zijn zeker ook de moeite waar. Oud-strijders, cast en crew die vertellen over de film. Een goede aanvulling. :)

Wat vonden jullie van de film?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Een zeer mooie film, vooral als het over de plaats gaat waar ik ben geboren :wink:

Ik ben zoveel over die brug geweest en iedere keer zie ik dan weer voor me hoe het 60 jaar geleden is geweest.

Deventer lijk best veel op Arnhem(A bridge too Far is in Deventer opgenomen) en dat vind ik ook wel apart.

Natuurlijk is Deventer niet een kopie maar het lijkt op de jaren '40 - '45 Arnhem. :wink:
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Je ziet en hoort overigens in de film op een gegeven moment iemand aan het woord van het Nederlandse verzet. Eigenlijk is die man een Jedburgh, maar ik geloof dat dat pas veel later bekend is geworden door de geheimhouding e.d. die pas 'recent' is opgeheven voor de Jeds.

Overigens zeer knappe film, en zeker voor die tijd!

779
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik heb de DVD hier ook liggen en mag de film zo nu en dan graag zien. Mooie film, met een fantastische cast!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Sjoerd schreef:Ik heb de DVD hier ook liggen en mag de film zo nu en dan graag zien. Mooie film, met een fantastische cast!
Agree!

Jurrie
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

A bridge too far is een prachtfilm, maar hij zou nu veel beter geslaagd zijn met de technieken van nu. Maar door het verhaal vergeet je dat wel.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik vind het wel mooi juist, dat ze toen nog andere technieken hadden. Tegenwoordig zouden ze de parachuutsprong bijvoorbeeld vast niet zo uitgebreid gefilmd hebben. Dat doen ze wel achter de computer. Ook hebben ze zelf tanks gebouwd ipv ze erbij te monteren. Dat vind ik wel wat extra's hebben aan de film.
Wat de cast betreft vind ik het wel fijn dat ze allemaal zo jong zijn. Ik herken de meesten wel 'ergens van', maar zit niet meteen aan Hannibal de Cannibal te denken. ;)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ik vond 1 stukje wel humor, zie je een stoplicht op rood staan :lol:
Dit stopte zeker de geallieerden :P
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Erik K.
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 mei 2004, 21:42
Contacteer:

Bericht door Erik K. »

YPPY schreef: Ook hebben ze zelf tanks gebouwd ipv ze erbij te monteren.
TJa, Alleen jammer dat die tanks zo overduidelijk Leopard 1 tanks zijn, die ze toen nog niet hadden.

Verder een prima film, die eigenlijk verplichtte kost tijdens de geschiedenis les op scholen zou moeten zijn!

Erik
"I love the smell of Napalm in the morning"
http://www.feldgrau.com
http://forum-der-wehrmacht.de
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ze hebben zelfs de buitenkant van een Sherman gemaakt en dit over een VW kever gemonteerd.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Mijn kennis gaat niet verder dan 'dat is een tank', dus dan is het al snel goed. ;)

Op de dvd vertellen ze dat ook, dat er kevers door het beeld rijden. :D
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Deze film komt in mijn film top 3 voor, is gewoon een zeer goede verfilming van het boek van C.Ryan als je het mij vraagt!!
Vergeet ook niet dat ze ook meen ik 3 Horsa Gliders hebben nagebouwd, en de huizen voor de brug in Deventer!
Ook hebben ze gebouwen bedekt zodat deze niet op de film te zien zouden zijn!
Dus kwa $ is er genoeg aan besteed en zeker in die tijd, ook vindt ik de effects prima in orde.
En net wat gezegd wordt, vandaag de dag worden cpu graphics gebruikt!
Machtig mooie film!!!

And don't forget to say "Please" :lol:

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Maj.Cain schreef:
And don't forget to say "Please" :lol:

Cain
Ja dat is meersterlijk :lol: :lol:

Of deze:

[Stout and Vanderleur are discussing how to get the Bailey bridge through town]
Lt. Colonel J.O.E. Vandeleur: By Bailey crap I suppose you are referring to that marvel of British engineering that is the envy of the civilized world. Well, yes, we have it but
[looks at the crowd of Dutch civilians]
Lt. Colonel J.O.E. Vandeleur: I don't know how you're going to get it through this crowd.
Col. Robert Stout: No sweat. I got a back way staked out that will avoid all this. American ingenuity.
Col. Joe. Vanderleur: Really?
Col. Robert Stout: Actually, I was born in Yugoslavia, but what the hell.
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Inderdaad prachtige film :!:

Wel een historisch foutje gezien.
Op het balkon kijkend naar de overvliegende dakota's
zegt Willi Bittrich: Ik zou willen dat ik ooit de beschikking had gehad over
zulke krachtige middelen.

Dit werd gezegd door generaal Student vanop een balkon in vught.
Generaal Student komt in de film trouwens niet voor. :roll:

Voor de rest zeker in mijn top drie :P

Grtz.

Luc.
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Er zijn meer uitspraken aan iemand anders 'gegeven' om het overzichtelijker te houden voor de kijkers. Zo onderneemt Robert Redfort acties die in het echt van iemand anders waren. Maar als ze dat zouden filmen, zouden we het niet meer snappen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie