bezoek Adelaarsnest (berchdesgaden)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
m. de vos
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2006, 22:02
Locatie: Meppel

bezoek Adelaarsnest (berchdesgaden)

Bericht door m. de vos »

Ben afgelopen week in Oostenrijk op vakantie geweest en heb ook Berchdesgaden bezocht. Bekent vanwege de woonplaats van Hitler en andere partijbonzen. Volgens mij was overigens elke inwoner nazi.

Afbeelding

Je kan nu in ieder geval niet meer merken dat het vroeger zo was. De Duitse overheid en Amerikaanse willen natuurlijk niet dat het een bedevaartsoort wordt. De huizen van Hitler en GÖring en andere nazi's zijn daarom ook afgebroken. Dit alles is trouwens op de Obersalzberg, bergdorpje gelegen bij berchdesgaden. Ook vind je op de plek waar hitler's Berghof stond een documentatiecentrum met zeer indrukwekkende foto's en foto boeken. Zo had je bijvoorbeeld alles op een tijdlijn met alle personen erbij, structuurschema's van bijvoorbeeld de SS en de Gestapo. Ik heb ook zeer indrukwekkende nieuwe foto's gezien van de Endlösung.

Bijna op de top van de Obersalzberg bevindt zich het vormalige theehuis van Hitler, geschonken door de Nazi partij voor hitler's 50e verjaardag. Hitler heeft het overigens zelf niet zo vaak bezocht doordat hij last had van de ijdele lucht en omdat hij claustrofobisch is. Je hebt nog steeds toegang tot de orginele liftschacht, er zit wel een andere lift in maar het geeft een goede indruk hoe het eruit zag. Boven is een restaurant en behalve een documentatiecentrum is er niks meer te herkennen.

p.s
Ik heb een paar foto's gemaakt, ik heb geen upload ruimte dus als je ze wil zien moet je me ff pm'en.

groetjes martijn
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Foto's kunnen upgeload worden via http://imageshack.us

779
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Hoi Martijn,

zeker een interessante plek om eens te bezoeken! Zelf ben ik er twee keer geweest en beide keren bleef het fascinerend. Er zijn meerdere topics over de Obersalzberg/ Berchtesgaden gemaakt in het verleden, dus misschien kun je via de zoekfunctie nog wat meer informatie/ foto's vinden!

Overigens is het huis van Albert Speer nog wel in 'volle glorie' te bewonderen. Je hebt gelijk dat de huizen van Göring, Bormann en Hitler zelf vrijwel compleet weg zijn, maar die van Speer staat er nog.

Groeten,
Michael.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Op het huis van Goring is toch ook een bommetje gevallen, of was dat een ander huis van hem? Ik meen dat toen een aantal van zijn Grootkruizen der Ridderkruis verloren ging.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Görings huis op de Obersalzberg is inderdaad hevig beschadigd na bombardementen. (Vooral na 24 april 1945 meen ik.) Het huis werd leegeroofd en enkele jaren na de oorlog (1951- 1952) met de grond gelijk gemaakt.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Bericht door Bart M. »

Ik heb ooit een programma gezien waarin er hopen beton en muurfundamenten te zien waren? Het is dan wel opgeblazen maar er liggen dan nog wel overblijfselen van de huizen.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

- Van het huis van Göring is echt niets meer over hoor. Een groot, nieuw hotel is op die plek gebouwd en daarvoor is echt alles weggehaald.
- Van Bormanns huis zijn nog wat stenen/muurtjes te vinden, die echter door de tand des tijds vrijwel volledig met mos en planten zijn bedekt.
- Het huis van Hitler zelf is ook weg (het laatste deel is opgeblazen begin jaren negentig meen ik), behalve een soort steunmuur die aan de achterkant van het huis stond.
-En zoals eerder gezegd is het huis van Speer nog helemaal in tact.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Interessante foto martijn! Mocht ik er ooit ook eens geraken dan vindt ik het zeker eens een bezoekje waard.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Plaats reactie