veldgraf strippen of terug geven

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

veldgraf strippen of terug geven

Bericht door snafu »

Stel dat je met je metaaldetector op zoek bent en je stuit op een soldatengraf.(mss een waffen-ss'er).Je vindt er veel mooie relics bij en ook zij id-tag.
Zou je dan de lokale dienst inlichten over je vondst en alles terug laten geven aan de familie of zou je de mooie relics netjes in je kast uitstallen?

(Ik heb geen van beide gedaan toen ik dit tegenkwam (was echter geen waffen-ss'er) maar gewoon de put dichtgedaan en de kerel laten in vrede rusten waar hij tussen zijn makkers gestorven is)
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Ik heb nog nooit gezocht met een detector maar als ik het ga doen dan denk ik dat ik hem ook laat liggen of er voor alat zorgen dat hij naar zijn familie gaat, dan heb je ook weer iets goeds gedaan voor die mensen die nog nooit iets van hun vader of opa hebben gehoord.
Ik zal nooit zijn spullen meenemen.
Gebruikersavatar
stengun
Lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 jan 2005, 17:43
Locatie: N-Limburg
Contacteer:

Bericht door stengun »

Het mooiste is om alles aan de familie te geven en de autoriteiten in te lichten. Dan ben je goed bezig. Als ik eerlijk moet zijn, ik zou dingen als ID tag teruggeven, samen met de rest, maar toch een klein souveniertje houden.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Aangeven bij de juiste autoriteiten. Zo is er weer een vermiste soldaat opgedoken en wie weet had hij nogwel familie leden in leven.

Logisch..
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Ik ook de autoriteiten inschakelen, krijgt die kerel ook een goede begrafenis :)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Het idee al dat er mensen zijn die zo'n graf leeghalen alleen maar voor zichzelf maakt me misselijk. :mad:

Gewoon de juiste instantie's inlichten en hopen dat ze zijn familie kunnen vinden.

Het graf weer dichtgooien en er niets uithalen klinkt op zich ook wel goed maar denk a.u.b. aan de familie die nu nog in onzekerheid leeft, dus is het beter om (ook al "stoor" je de soldaat tijdelijk) de instanties in te schakelen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Natuurlijk aangeven. Ookal was hij een SS'er. Niet iedere SS'er was fout! En ieder persoon verdient een eervolle begrafenis!

Alles eruit halen, en de botten laten liggen, vind ik helemaal niet kunnen!!
Maar helaas word dit wel gedaan :r :mad:

En een graf dichtgooien, vind ik ook niet goed. Wat is nou mooier, een soldaat die op een begraafplaats licht tussen al zijn andere 'makkers' of een die ergens godvergeten in een bos ligt?
Persoonlijk zou ik zo'n vondsten aangeven...

En nog een ding. Als je een graf vind met bijvoorbeeld een helm, bajonet, schopje en wat persoonlijk spul. Dan krijg je na afloop de uitrusting, alleen persoonlijk spul niet. Dit gaat naar de familie.
Infanterie: Königin aller Waffen!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Het terug vinden van een vermist persoon is meer waard dan enig ander. (zeker voor de familie)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Je bent verplicht direct de lokale politie te berichten bij het vinden van een veldgraf.

Je kunt beter alsnog dit melden. De soldaat kan nog altijd vermist zijn!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Melden bij de juiste autoriteiten?
Vergeet niet dat hier in België zoeken met een metaaldetector verboden is hé.Misschien riskeer je wel dat je boeltje aangeslegen wordt of een boete.Hier in België zijn ze daar verdomd streng in hoor.
Het is een moeilijke keuze uiteindelijk
Greifkommando!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Nick schreef:Natuurlijk aangeven. Ookal was hij een SS'er. Niet iedere SS'er was fout! En ieder persoon verdient een eervolle begrafenis!

Alles eruit halen, en de botten laten liggen, vind ik helemaal niet kunnen!!
Maar helaas word dit wel gedaan :r :mad:

En een graf dichtgooien, vind ik ook niet goed. Wat is nou mooier, een soldaat die op een begraafplaats licht tussen al zijn andere 'makkers' of een die ergens godvergeten in een bos ligt?
Persoonlijk zou ik zo'n vondsten aangeven...

En nog een ding. Als je een graf vind met bijvoorbeeld een helm, bajonet, schopje en wat persoonlijk spul. Dan krijg je na afloop de uitrusting, alleen persoonlijk spul niet. Dit gaat naar de familie.
In België of toch in Vlaanderen gaat het persoonlijk materiaal naar familie en ander militair materiaal mag de familie kiezen of ze het houden of bij de soldaat leggen in zijn nieuw graf.Dikwijls hier het tweede
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Je kunt het desnoods anoniem aangeven?
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat is erger, een boete, of een Duitser die nu nog vermist is?

Als je het niet gaat melden dan vindt ik dat je niet echt serieus met je hobbie bezig bent!
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Als ik ooit nog eens voor zo'n beslissing sta dan zal ik in ieder geval anoniem de juiste autoriteiten in lichten.
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Waarom wachten? Je hebt toch al een veldgraf gevonden? Waarom geef je dat niet aan dan? De familie van die arme kerel leeft misschien al jaren in onzekerheid over hun broer/zoon/vader.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie