Blanco verwijderen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Blanco verwijderen

Bericht door asjemenou »

In mijn verzameling heb ik een Amerikaanse WOII munitiegordel. De munitiegordel is in een goede staat alleen is de buitenkant ervan jammer genoeg flink geblancood.
Nu lees ik elders op dit forum dat je blanco van een webbing uitrustingsstuk kan verwijderen door het te koken. Vervagen de stempels op het uitrustingsstuk dan niet? Moet er nog iets aan het water worden toegevoegd, iets van zeep?

Afbeelding
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Is het blanco of verf???

Ik heb er ook zo'n tweetal... Ik hou ze zo...

Je ziet wel eens op foto's dat GI's hun 'bleke' uitrusting donker verfden.... Het geeft wel een mooi effect zo....

Voor hetzelfde geld is het in WO2 aangebracht...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Blanco

Bericht door asjemenou »

Zover ik het kan bekijken is het Blanco. Wat jij zegt is best mogelijk dat de Blanco er tijdens WOII op is aangebracht. Ik wist eigenlijk niet dat de Amerikanen dit tijdens WOII ook deden. Al mijn overige US WOII webbing is namelijk ook niet geblancood. Dat de Britten hun uitrustingsstukken met Blanco insmeerden dat wist ik wel. Ik heb namelijk nog zo'n Britse Blanco tablet liggen.
Even voor alle duidelijkheid, is de munitiegordel op de foto nu voor Garand munitie bestemd? De munitiegordel is 1941 gestempeld.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

M1923 Cartridge Belt

Voor Munitie voor Springfield, Garand en M1917
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Er stond in 2004 op de beurs in St Mere Eglise een Deen met bergen diverse US belts die allemaal zo groen waren gemaakt. Deze waren zo gebruikt door het Deense leger. Zelfs wo1 belts lagen er tussen.
CAN DO
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Doorgebruikte munitiegordel

Bericht door asjemenou »

Veel (NAVO) legers hebben na de oorlog het Garand geweer als standaard dienstgeweer gehad dus waarom dan ook niet de bijbehorende munitiegordel. Zijn die doorgebruikte munitiegordels dan ook voorzien van Deense legerstempels? Ik kan er op mijn exemplaar geen één vinden. Aleen de US stempels dan.
Wat de Blanco laag op de munitiegordel betreft, ik denk dat ik de raad van Johan maar opvolg. Ik laat 'm ook maar groen. Misschien heeft een Amerikaanse soldaat het destijds in WOII wel zo gedaan. Nog bedankt voor de uitleg trouwens Johan.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Als hij Deens is doorgebruikt dan zou er een kroon stempel op moeten staan.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Ik heb er toen 1 WW1 mounted pistolbelt uit gekocht, ik zal eens kijken of er nog Deense stempels opstaan.
CAN DO
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Blanco verwijderen

Bericht door koe op zolder »

Sorry voor het uppen van dit oude topic. Het leek me niet echt nodig hier een nieuw topic voor aan te maken. Ik heb een Engelse smallpack, doorgebruikt door het nederlandse leger; vol met na-oorlogse blanco. Is koken inderdaad een manier om dit eraf te krijgen? Zijn er nog andere manieren?
Er zitten nog wel vage stempels op (broad arrow, voor de rest niet leesbaar), maar die wil ik wel opofferen voor de blanco.
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Blanco verwijderen

Bericht door laurens jan »

koe op zolder schreef:Sorry voor het uppen van dit oude topic. Het leek me niet echt nodig hier een nieuw topic voor aan te maken. Ik heb een Engelse smallpack, doorgebruikt door het nederlandse leger; vol met na-oorlogse blanco. Is koken inderdaad een manier om dit eraf te krijgen? Zijn er nog andere manieren?
Er zitten nog wel vage stempels op (broad arrow, voor de rest niet leesbaar), maar die wil ik wel opofferen voor de blanco.
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Als het van die moderne blanco van nu is vaak gebruikt door re-enector's (of hoe je het ook spelt) kun je zelfs met water een eind komen!
Hopelijk heb je hier wat aan!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Blanco verwijderen

Bericht door Jim »

Nederlands aangebrachte blanco bevat een soort vet en die is er met water niet zomaar af te wassen.
Een recept heb ik eens van een reenactor gehoord. Caustic soda met water en daarin koken. De blanco schijnt er daarna zo vanaf te komen. Waar je caustic soda moet halen geen idee. Ik weet wel dat caustic soda nogal
agressief spul is dus handschoenen gebruiken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Blanco verwijderen

Bericht door laurens jan »

oke, ik ken dit niet...
misschien toch makkelijk
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Blanco verwijderen

Bericht door Miller »

Het gaat hier om de knettervette KL Nederlandse leger blanco. Deze was bedoeld om te kleuren én om waterdicht te maken.

De Britse WWII blanco is alleen een kleurmiddel en met water en zeep + borsteltje prima te verwijderen.

Er zijn 2 manieren om KL blanco van webbing af te halen:

- In een oud kussensloop stoppen en dan in de wasmachine
- Met een hogedruk reiniger of stoomcleaner erop.

Zie ook: http://www.blancoandbull.com
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Plaats reactie