Eventjes heen een weer naar Arras & Vimy

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gesloten
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Eventjes heen een weer naar Arras & Vimy

Bericht door thrill me »

Ja, kverveelde me vandaag, dus de detector genomen en in de auto gesprongen richting Noord-Frankrijk. Is maar een dik uurtje rijden voor mij dus valt goed mee.. Heb een bos ontdekt waar de loopgraven en bomkraters nog overvloedig zijn. Helaas is er in da bos ooit eens een populatie nieuwe bomen neergezet, afgeschermd tegen de konijnen enz.. met kippegaas. Resultaat : gans dat bos vol (echt overal kom je het tegen) met kippegaas! Discrimineren gaat niet want da spul piept zowel bij gewoon ijzer als bij edelmetalen. Dus maar wat rondgelopen, heb nog 2 prikkeldraad-palen gevonden, ene uitgegraven tot zo'n 0,5 m diep. De andere zat nog dieper!
Zo is m'n tocht toch niet voor niets geweest. Zal sefest es wat foto's posten! :wink:

Het Duitse soldatenkerkhof van Neuville St Vaast nabij Arras.
Afbeelding

Duitse soldaten rusten zij aan zij met hun joodse strijdmakkers.. Vandaag de dag weten we al meer dan toen..
Afbeelding

Er zijn nog steeds gevaarlijke en tevens verboden zones te vinden.
Afbeelding

Het zoekgebied.
Afbeelding

Trenches en bomkraters, bijna 100 jaar na dato..
Afbeelding

En nog steeds vondsten te doen.
Afbeelding

1 van de 2 palen die ik meegebracht heb en wat opgefrist.
(weet iemand welke strijdmacht deze in gebruik nam?)
Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Mag je daar met een detector tekeer gaan eigenlijk?
Bert_H
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2006, 23:23
Locatie: Ieper/Buggenhout

Bericht door Bert_H »

Natuurlijk is metaaldetectie zonder vergunning verboden in Frankrijk. Maar daar stoort onze held zich uiteraard niet aan.
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Bert_H schreef:Natuurlijk is metaaldetectie zonder vergunning verboden in Frankrijk. Maar daar stoort onze held zich uiteraard niet aan.
Vloeken mag toch ook niet? Net als te snel rijden? enz... Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld. Enne, ik ben niet de enige hier die dit doet..
Laatst gewijzigd door thrill me op 05 sep 2006, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

thrill me schreef:
Bert_H schreef:Natuurlijk is metaaldetectie zonder vergunning verboden in Frankrijk. Maar daar stoort onze held zich uiteraard niet aan.
Vloeken mag toch ook niet? Net als te snel rijden? enz... Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld.

:? :? :? :?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

thrill me schreef:[
Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld.
Dan zijn het idd jouw zaken wat mij betreft. Wil graag meer foto's van de vondsten zien. Mail me anders maar ;)
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

pionier schreef:
thrill me schreef:[
Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld.
Dan zijn het idd jouw zaken wat mij betreft. Wil graag meer foto's van de vondsten zien. Mail me anders maar ;)
Enkel nog wat bomscherven en dergelijke gevonden, de foto's niet echt waard. Was nog prima intact zoekgebied. Alleen jammer dat ze ooit rond die boompjes kippegaas gedaan hebben. Nu zijn de bomen groter en ligt het gaas her en der verspreid, je ziet het met het blote oog maar het zit ook onder de bladeren. Echt een 'merde' om te zoeken hoor..
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

thrill me schreef:
Bert_H schreef:Natuurlijk is metaaldetectie zonder vergunning verboden in Frankrijk. Maar daar stoort onze held zich uiteraard niet aan.
Vloeken mag toch ook niet? Net als te snel rijden? enz... Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld. Enne, ik ben niet de enige hier die dit doet..
Nu weet ik toch HEEL zeker dat er meer dan een jaar geleden een behoorlijk palaver is geweest over dat slagveld roven, en men heeft als leiding daar een melding over uit gedaan, en toch kom ik het keer op keer tegen:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=9044
is het enige dat ik erover kon vinden nog.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Bert_H
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2006, 23:23
Locatie: Ieper/Buggenhout

Bericht door Bert_H »

thrill me schreef:
Bert_H schreef:Natuurlijk is metaaldetectie zonder vergunning verboden in Frankrijk. Maar daar stoort onze held zich uiteraard niet aan.
Vloeken mag toch ook niet? Net als te snel rijden? enz... Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld. Enne, ik ben niet de enige hier die dit doet..
Trekt uw krijt vriend. Er zijn weldegelijk integere detectorpiloten maar die kan ik op mijn één hand tellen en daar ben jij niet bij.
Ik hou mij niet bezig met in mijn vrije tijd de politie-agent uit te hangen dus van mij gaat ge geen last hebben. Als ik u of één van uw vrienden echter ooit op een archeologische site aantref met uw machientje hebt ge er twee.
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Gevonden:
Proos schreef:
Beste vrienden en vriendinnen,

Afgelopen week is er een discussie geweest op het forum betreffende het illegaal uitvoeren van opgravingen in oa. België en Frankrijk. De beide administrators op dit forum hebben het verzamelen niet als hobby en zijn daarom ook niet op de hoogte van de wetgevingen die van toepassing zijn op bijvoorbeeld het zoeken met een metaaldetector.

Op ons forum zijn diverse topics aanwezig waarin zoektochten worden afgesproken en gesproken wordt over vondsten die in feite op illegale wijze zijn verkregen.

Het komt erop neer dat slagvelden in België en Frankrijk zijn beschermd en dat zoeken aldaar niet alleen verboden is, maar zelfs gezien wordt als een misdaad.

Na intern overleg bleek dat onze forumregels niet geheel voldeden om hierin te voorzien. Daarom is de volgende regel toegevoegd:

Quote:
Het aanzetten of oproepen tot het overtreden van een binnen- of buitenlandse wet is niet toegestaan.


Een aantal topics is in gevolge deze forumwijziging gesloten.

Onder deze post zal Martijn enkele elementen uit de discussie van afgelopen week publiceren om een en ander inzichtelijk te maken.

Reacties hierover in het forumonderdeel "opmerkingen en suggesties" aub.

En Martijn schreef:

Enkele fragmenten die de discussie over dit onderwerp zal verhelderen. Ik denk dat het duidelijk maakt waarom dat wij tot een wijziging in de forumregels hebben besloten.

Remarque heeft mij over mail gevraagd om de vragen te beantwoorden die hij eerder op dit forum aan o.a. Brodie heeft gesteld. Deze heb ik beantwoord. Uiteraard is er over nog meer zaken gediscussieerd maar deze zijn minder belangrijk voor deze zaak.


Quote:
Hoe noem je iemand die stelselmatig, willens en wetens, de Franse wettenbetreffende de bescherming van het Franse cultuurgoed overtreedt? Iets dat in Frankrijk als misdaad geldt!

Die zal ik crimineel moeten noemen..

Ben je van mening dat je als Nederlander boven de Franse wet staat of vind je dat je de wetten van het land waar je te gast bent moet respecteren?

Respecteren van de wet van het land.

Hoe is het betreden van slagvelden met metaaldetector, schep en een zak om vondsten in op te bergen te rijmen met respect???

Kan, als je jongere generaties wilt laten zien hoe het er in de oorlog aan
toe ging door middel van materialen. Laatst in een privé-museum geweest in Schaarsbergen en dat was erg interessant! Het voordeel was dat de mensen precies wisten waar hun materiaal vandaan kwam en wat er mee gedaan was.
Wat is het nut van het stelen van spulletjes van dode soldaten, die er
deels nog liggen, anders dan persoonlijk gewin en sensatiezucht?

Zie vorig antwoord, maar het blijft inderdaad stelen volgens de wet.

Is het aan Nederlandse slagveldbezoekers om zomaar te zeggen 'anders roest het maar weg' of is het aan de Franse regering om te bepalen wat er met hun culturele erfgoed moet gebeuren?

Nee, eigenlijk niet aan de Nederlanders, maar voor de mening "anders roest het weg" valt wel iets te zeggen.

Zijn de spullen die bij de dode soldaat lagen met hem herbegraven? Als je nu zegt dat er geen spullen waren dan zijn jullie als amateurs te werk gegaan, want het lijkt me niet dat soldaten in hun blootje sneuvelden.

Is het dus mogelijk dat jullie door het verstoren van dit graf
identificatie onmogelijk hebben gemaakt?

Laatste 2 vragen voor mij onbeantwoordbaar, maar die hoorde er niet meer bij


Zijn reactie was alsvolgd:

Quote:
Dan nu een volgende vraag. Stel dat je opa of je vader ergens gesneuveld is en nooit is teruggevonden. Hoe denk je dan over 'jagers' (netter woord dan lijkenpikker?) die met een detector op zoek gaan naar zijn spulletjes en dat van zijn kameraden? Juist! En dat is wat er speelt in Frankrijk en België.
Vandaar ook dat het daar een misdaad is waar gevangenisstraf opstaat en in een gunstig geval een heel flinke geldboete en/of confiscatie van het voertuig. Ik kom veel in de oude frontstreken en echt: ik schaam me diep als ik door de plaatselijke bevolking geconfronteerd wordt met misstanden zoals gepleegd door enkele lezers van het forum. Heel diep. Want hoe je het ook wendt of keert: het gaat om sensatie en het aanvullen van een verzameling. Niet om nobele motieven. En natuurlijk raap je weleens wat op als er iets ligt, niet menselijks is me vreemd. Maar als je ziet wat een ravage dergelijke lieden aanrichten. Ze graven hele kuilen en stuiten zelfs op lijken! Zoals sommige verzamelaars met onverholen trots weet te melden op je forum. Dat gaat me nou echt te ver. Het is niet 'in principe crimineel', zoals je schrijft, het is gewóón crimineel en zo wordt het door de Belgische en Franse regering ook beschouwd, Niet voor niets valt het in Frankrijk onder meer onder de wet op grafschennis. En die verzamelaars zijn dan niet 'officieel fout bezig', zij zijn dan géwoon fout bezig en ze weten het. Want dergelijke jagers bewegen zich im Nacht und Nebel voort en zijn oh zo op hun hoede voor justitie. Ik zal iemand die misdaden pleegt niet meer crimineel noemen, ook niet om te proberen iemand op het juiste spoor te krijgen of te laten nadenken, want kennelijk is het begrip misdaad als het zo uitkomt heel rekbaar.
Natuurlijk zijn sommige verzamelaars heel bewogen. zelf heb ik een
verzameling antieke boeken over WO1 om je vingers bij af te likken. Niet op een kerkhof 'gevonden', maar gekocht voor muntjes. Want dat is ook een mogelijkheid als je verzamelt. Naar het schijnt heeft niet iedere
verzamelaar dat door. Sommigen schuiven liever lijken opzij om bij een nieuw collectorsitem te komen. Dat heet dan 'bevlogen'. Ik ben het, zoals je inmiddels begrepen zult hebben, niets eens met je stelling dat een
metaaldetector op een slagveld (waar honderdduizenden een definitieve
laatste rustplaats vonden!) een manier is om de jongere generatie besef bij te brengen. Het is een manier om te laten zien dat respectloos gedrag loont. Het is een soort paaseieren zoeken voor grote mensen. En ook ben ik het niet met je eens dat de mening 'anders roest het weg' ook maar enigzins hout snijdt. Het lijkt me dat het aan de bevolking van een land is hoe er met de nagedachtenis van de eigen miljoenen gesneuvelden moet worden omgegaan en dat zeker de inwoners van het neutrale Nederland, dat in de 4 jaar dat de oorlog duurde bijna het nationale inkomen verdubbelde, zich aan te passen hebben. De Fransen willen de grafrust van hun verdwenen militairen kunnen garanderen.


Ik heb een lange conversatie gehad over email. Mij zijn zaken duidelijk geworden die ik nog niet wist over o.a. het zoeken met en metaaldetector. Eén ding wist ik echter wel dat wij als forum niet willen meewerken aan criminele zaken. Ik had wel het idee dat veel mensen de regels omtrent dit onderwerp niet goed kennen en dat wij als forum de taak hebben om voorlichting erover te geven. Bij deze proberen wij dit te doenl, als is het nog een terrein dat wij ook nog goed moeten onderzoeken. We hopen hierbij alvast wat toelichting te hebben gegeven.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Bert_H schreef:
thrill me schreef:
Bert_H schreef:Natuurlijk is metaaldetectie zonder vergunning verboden in Frankrijk. Maar daar stoort onze held zich uiteraard niet aan.
Vloeken mag toch ook niet? Net als te snel rijden? enz... Op eigen risico en ik zat ver genoeg van de bewoonde wereld. Enne, ik ben niet de enige hier die dit doet..
Trekt uw krijt vriend. Er zijn weldegelijk integere detectorpiloten maar die kan ik op mijn één hand tellen en daar ben jij niet bij.
Ik hou mij niet bezig met in mijn vrije tijd de politie-agent uit te hangen dus van mij gaat ge geen last hebben. Als ik u of één van uw vrienden echter ooit op een archeologische site aantref met uw machientje hebt ge er twee.
Luister 'vriend', wat is da uw zaak of ik en anderen gaan zoeken op zulke plaatsen? Lig je er wakker van? Mocht ge mijn 'machientje' in twee breken dan zal ik mij zeker niet laten doen en andere dingen breken. Van mijn persoonlijke spullen blijf je af en riskeer het eens ze te beschadigen. Er was op die plaats geen bord met verbod tot zoeken of een privé-domein, was het verlengde van een publiekelijk bos. Mocht het zo weel geweest zijn dan zou ik da ook gerespecteerd hebben want kga nie de cowboy gaan uithangen. Ben verantwoordelijk genoeg, no worries.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

De forumregels zijn een tijdje geleden aangepast - zoals Käthe al schrijft - en ook Peter heeft toentertijd een mededeling geplaatst op het forum.

Als we het er over eens zijn dat men daar niet mag zoeken, dan kunnen we het helaas hier ook niet bespreken.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gesloten